Hälsningar från Barcelona

Vi besökte konferensen Global E-commerce Summit som anordnas i Barcelona, Spanien varje år. Den här gången var det den 12-14 juni 2017 och här berättar vi lite om några intressanta händelser, situationer och perspektiv som vi upplevde:

KUNDER VILL BLI UNDERHÅLLNA BÅDE PÅ NÄTET OCH I BUTIKEN

Folk vill kunna använda teknologi då, när det passar dem bäst. Hur återspeglas detta i vanliga fysiska butiker? Vi hörde flera seminarier i Barcelona som lyfte fram hur lite fysiska butiker använder möjligheterna med digitalisering. Kunderna lever fullt ut på båda ställena, men isolerade från varandra. Hur kan en fysisk butik användas för att stödja innehållet i webbutiken, eller kanske t.o.m. ge mer innehåll? T.ex. blir bilder och innehåll mer och mer viktigt, skulle man kunna använda de elementen mer i videos, beskrivningar osv. Webbutikerna flyttar i framtiden bort från mobiler till andra ytor, som t.ex. till skyltfönster, speglar, väggar. Att använda mångsidigt och experimentellt digitalt innehåll tillsammans med fysiska butiker är redan på gång och det är något vi bör komma ihåg här i Norden.

E-HANDELSKUNDER ÄR LOJALA

Lojala_konsumenter_Barcelona

Ofta hör man att e-handelskunden bara är ett klick ifrån konkurrenrande webbutiker. Så är det såklart också, men i verkligheten är tröskeln till att byta från en beprövad webbutik till en annan förvånansvärt hög. Yves Delmas från DPD Group publiserade i Barcelona sin undersökning av lojaliteten hos e-handelskonsumenter, som bl.a. avslöjade att:

  • 19% köper alltid från samma webbutik
  • 67% är lojala mot en webbutik, men handlar också ibland från andra
  • 14% av kunderna byter alltid webbutik

86% av kunderna kan man alltså anta är lojala som kunder om de bara hittar en webbutik som fungerar och de känner sig bekväma att handla i. Detta är ett överraskande resultat och uppmuntrar e-handlare till att verkligen ta hand om sina kunder.

FRÅN KÖPCENTER TILL NÖJESCENTER

Konsumentbeteendet blir mer och mer en guide för den teknologiska utvecklingen. Vårt digitala fotavtryck ger ganska exakt information om oss som kan analyseras och användas för att bl.a. förutspå trender. I Barcelona lyfte Mark Tanner från China Skinny ett intressant fenomen: I länder där man aktivt använder e-handel, som i Kina och USA gör konsumenterna sina inköp i webbutiker och inte längre i köpcenter. Konsumenternas beteende på fritiden har flyttats från köpcenter till nöjescenter. Konsumenterna söker upplevelser och tjänster när de inte längre spenderar tiden på att handla. I Kina har de vanliga butikerna i köpcenter nästan försvunnit och istället finns där nöjescenter. I USA jämnas också köpcenter med marken. Här i Norden har det inte riktigt börja hända, utan det byggs fortfarande nya stora köpcenter.

CHABLA-APPEN FRÅN FINLAND FICK UPPMÄRKSAMHET I BARCELONA

Signmark_Winner_Barcelona

Som grädde på moset vill vi uppmärksamma att finländska Signmark fick ta emot ett fint pris för sin innovation, Chabla. Marko Vuorihiemos Signmark har skapat appen Chabla som för samman döva med teckenspråkstolkar. Vuoriheimo deltog med en tuff tvåminuters pitch om sin app för vinsten av Entrepreneurial Award. Vinnaren röstades fram av publiken på plats. Efter eliminering fanns tre finalister kvar där publiken röstade på den idé de tyckte var bäst och Chabla steg upp som en överlägsen vinnare med 68% av rösterna. Digitaliseringen av tjänster är ännu bara i sin linda och där har vi i Norden mycket att vinna, speciellt inom utbildnings-, hälso- och teknologisektorerna. Grattis Signmark till er utmärkta idé och pitch!

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Vad är en rimlig fraktkostnad i en webbutik?

Nya e-handlare frågar ofta vad en rimlig fraktkostnad är. Det här är såklart en viktig fråga...

Planering av webbutikens layout - var placerar man länkarna?

Om du går in i ett mörkt rum så letar dina händer automatiskt efter strömbrytaren bredvid dörren,...

E-handlare, hur sticker man ut från sina konkurrenter?