GEO-blocking i EU: Vad behöver Vilkas e-handlare veta?

Den 3 dec 2018 trädde ett förbud mot onödig geoblockering i kraft inom EU. E-handlare måste följa de nya reglerna vid leverans till andra EU-länder. I det här blogginlägget kan du läsa mer om vad du som e-handlare behöver göra och hur du ändrar inställningarna i din Vilkas-butik.

Med en webshop hos Vilkas är det enkelt att sälja till andra länder. Internationell handel blir också mer och mer intressant för små och medelstora handlare. Genom att sälja till andra länder, kan du utöka din marknad och öka försäljningen.

En del e-handlare vill dock inte leverera till alla länder och har förlitat sig på en process som kallas geo-blocking eller geoblockering. Geoblockering kan t.ex. helt blockera användare i vissa länder från att komma in i webbutiken eller blockera dem från att beställa produkter till en adress i ett specifikt land. En del webbutiker har även visat olika priser för besökare från olika länder.

15% av européerna handlar redan i webbutiker från andra EU-länder, än det land de själva befinner sig i. Europeiska unionen vill att den här siffran ska bli större och jobbar för en gränslös, fri e-handel inom Europa. Från den 3 dec 2018 har EU därför förbjudit geoblockering och relaterade metoder. Det specifika syftet med denna förordning är att förhindra diskriminering vid köp på nätet på grund av kundens nationalitet, bostadsort eller företagsadress.

VEM PÅVERKAS AV DE NYA REGLERNA?

Ändringarna påverkar nästan alla e-handlare som är baserade inom EU. Ett undantag är t.ex. webbutiker som endast säljer digitala produkter, så som nedladdningsbar musik eller e-böcker. Som e-handlare måste du själv se till att du följer de nya reglerna i din webshop.

VAD BÖR MAN TÄNKA PÅ?

Bland annat bör e-handlare vara uppmärksamma på dessa punkter:

  • Det är förbjudet att blockera besökare från specifika länder. Detta är och har heller inte varit möjligt i Vilkas webbutiker.
  • Det är förbjudet att visa olika priser för besökare från olika länder. Detta är och har heller inte varit möjligt i Vilkas webbutiker.
  • Det måste vara möjligt för kunder från hela EU att handla i din butik. Varje EU-land måste kunna anges som faktureringsadress under beställningsprocessen.
  • Kunder måste kunna ange en leveransadress under orderprocessen som skiljer sig från faktureringsadressen. Detta är som standard möjligt med Vilkas webbutiker.
  • Det faktum att kunder från andra EU-länder kan handla från din butik betyder inte att du måste leverera till alla dessa länder. I stället kan du t.ex. erbjuda möjligheten att kunderna kan hämta produkterna på ditt kontor eller i din butik. Om du t.ex. inte erbjuder leverans till Tjeckien, så kan kunder i Tjeckien fortfarande göra en beställning. Kunden får då inte produkterna levererade hem, utan kan hämta upp dem från din butik själv eller via kurir eller få dem skickade till en svensk adress.

VAD BEHÖVER MAN SOM E-HANDLARE GÖRA?

Först bör du bestämma till vilka länder du ska leverera och vilka leveranssätt du vill erbjuda i de olika länderna. I det enklaste fallet levererar du bara till samma land där din butik finns.

Gå sedan igenom de här punkterna i din butik:

  • Inkludera alla EU-länder i listan över tillåtna fakturerings- och leveransadresser för din butik.
  • Bestäm till vilka länder du ska leverera dina produkter. I butiksnivån Pro kan du begränsa leveranssätten beronde på land. Om du använder butiksnivåerna Starter, Mini eller Active, där den funktionen inte finns, så kan du använda dig av någon av de metoder som beskrivs nedan.
  • Du kan skapa ett leveranssätt där kunden själv kan hämta produkterna.
  • Beskriv alla begränsningar för leveransen i dina villkor.

Här nedan finns mer detaljerade instruktioner för de olika metoderna.

TILLÅT ALLA EU-LÄNDER SOM FAKTURERINGS- OCH LEVERANSADRESSER

  1. I butiksadministrationen går du till Inställningar > Landsinställningar > Länder.
  2. Längst ner i listan väljer du det land du vill lägga till. Här på EU:s webbsida hittar du en lista på alla medlemsländer.
  3. Klicka på Spara.
  4. För att lägga till ett nytt land, gå tillbaka till punkt 2.

PRO-HANDLARE: ANGE LÄNDER FÖR LEVERANS

Dessa steg är bara nödvändiga om du vill definiera olika villkor för leverans till olika länder. Om du har en Starter-, Mini- eller Active-butik kan du gå till sektionen "Andra än Pro-handlare: ge leveranssätten korrekta namn".

  1. I butiksadministrationen går du till Inställningar > Landsinställningar > Regioner.
  2. Längst ner i listan, ge ett namn på den nya regionen, t.ex. Södra Europa.
  3. Klicka på Spara.
  4. Klicka på regionen du just skapade.
  5. I kolumnen till höger väljer du alla de länder som ska vara med i regionen. Du kan bara välja de länder du tidigare lagt till på sidan Inställningar > Landsinställningar > Länder.
  6. Klicka på Spara.
  7. Nu kan du välja för vilka regioner dina leveranssätt ska vara tillgängliga. Gå till Inställningar > Leverans.
  8. Klicka på ett leveranssätt i listan.
  9. I rullgardinsmenyn för "Tillåt användning av följande leveransadresser" kan du välja för vilken region du vill att leveranssättet ska kunna användas.
  10. Klicka på Spara.

ANDRA ÄN PRO-HANDLARE: GE LEVERANSSÄTTEN KORREKTA NAMN

Följ dessa steg om du vill definiera olika villkor för leverans till olika länder.

Om din butiksnivå är Starter, Mini eller Active finns inte funktionen för att begränsa leveranssätten beroende på land. Du bör då informera kunderna om allt de behöver veta i dina villkor.

Dessutom bör du namnge leveranssätten ordentligt, t.ex. "Leverans inom Sverige". I butiksadministrationen, gå till Inställningar > Leverans och välj leveranssättet du vill redigera. Namnet på leveranssättet kan du ändra i "Namn i butiken".

Om en kund väljer det här leveranssättet även om leveransadressen inte är i Sverige så kan du avvisa beställningen och kontakta kunden.

OM DU VILL, SKAPA ETT LEVERANSSÄTT FÖR KUNDAVHÄMTNING

Om din butik inte redan har det alternativet, kan du skapa ett leveranssätt där kunden själv kan hämta upp sin beställning från butiken eller lagret.

  1. I butiksadministrationen, gå till Inställningar > Leverans.
  2. Klicka på Lägg till.
  3. I listan "Logistiksäljare" väljer du "Användardefinierat leveranssätt".
  4. I listan "Typ" väljer du "Gratis leverans".
  5. För "Namn i butiken" fyller du i t.ex. Hämta i butik.
  6. Klicka på Lägg till.
  7. För Synlig-inställningen väljer du Ja.
  8. Om du vill kan du välja vilken region kundavhämtningen ska vara tillgänglig för, under "Tillåt användning av följande leveransadresser" (endast möjligt i butiksnivån Pro).
  9. Om du vill kan du lägga till en beskrivning för det här leveranssättet i fältet "Kommentar". Du kan du t.ex. berätta mer exakt var beställningen kan hämtas.
  10. Du kan även definiera resten av inställningarna på den här sidan.
  11. Klicka på Spara.

FÖRKLARA EVENTUELLA BEGRÄNSNINGAR I DIN BUTIK

Du kan erbjuda dina kunder information om eventuella begränsningar för leveranssätten i dina villkor. För att göra det går du i butiksadministrationen till Innehåll/kategorier > Förhandsvisning av innehåll. I vänsterspalten under "Sidor" kan du välja den sida du vill redigera.

FRÅGOR OCH SVAR

Har något ändrats i plattformen eller själva butiken?
Nej, plattformen eller butiken behöver inga tekniska ändringar på grund av geoblockeringsförbudet.

Måste man nu översätta butiken till andra språk?
Nej, det är inte nödvändigt.

Måste jag ändra mina köpvillkor?
Det är inte nödvändigt.

Måste jag ändra priserna i min butik?
Geoblocking-regleringen påverkar inte prissättningen i din butik.

Kan fraktkostnaderna vara olika från land till land?
Ja, det är tillåtet.

Behöver jag göra ändringar i min butiks skatteinställningar?
Nej, du behöver inte ändra något i skatteinställningarn på grund av geoblockeringsändringarna.

Finns det en högre risk för bedrägerier om jag tillåter beställningar från hela EU?
Nej, inte nödvändigtvis. Om du vill kan du bara erbjuda betalsätt som garanterar att varorna betalas i förskott.

Till vilka länder levererar min logistikpartner?
De flesta stora logistikföretagen levererar till alla EU-länder, men ibland till olika priser. Kontrollera själv vilka alternativ som finns tillgängliga hos din logistikpartner.

Jag har skapat olika butiker för olika länder. Har jag tillåtelse att rikta kunder till rätt butik baserat på deras plats?
Detta är tillåtet om kunder kan byta till de andra butikerna när som helst, om de så vill.

Översättning från ePages blogginlägg “Geoblocking in the EU: What merchants should know (for ePages Base)”.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Amazon.se – Topp 5 risker och möjligheter för nordiska e-handlare

Amazon är sannolikt på väg till Norden och Sverige. En mer detaljerad tidsplan är fortfarande...

Trendprodukter för e-handel 2018

För ett mindre företag kan det av flera anledningar vara svårt att starta en webshop med ett brett...

Expandera till Finland?

Har du funderat på att expandera din verksamhet utanför Sverige? Finland skulle kunna vara en...