Finns det en e-handelsplattform som är både enkel och mångsidig?

En enkel och samtidigt mångsidig e-handelsplattform är ett mål som också vi här på Vilkas Group har strävat efter. Det finns dock ett dilemma som både handlare och vi som leverantörer kämpar med. I princip går det inte att slå ihop egenskaperna "enkel" och "mångsidig" hos en e-handelsplattform. Vår nuvarande plattform här på Vilkas har många funktioner, redigeringsalternativ och ett oräkneligt antal färdiga integrationer till bl.a. betal- och logistikoperatörer.

För en nybörjare inom e-handel är vår nuvarande plattform och dess mångsidighet ofrånkomligen lite förvirrande, eftersom det finns så många knappar och inställningar. När man testar e-handelsplattformen för första gången vill man helst köra på som om man körde en bil med automatlåda, men man blir då lätt förvirrad när det visar sig att man samtidigt kan köra manuellt, att både spakar och reglage finns till hands, mer än vad man kunde tänka sig i förväg. Någonting så enkelt blir någonting så förvirrande – trots att det går jättebra att köra bilen på en rak väg – när man inte hittar knappen som behövs bland alla alternativ och när man inte vet hur vissa spakar borde användas. Kan en e-handelsplattform på riktigt vara både mångsidig och enkel att använda?

Vilkas e-handelsplattform är som ett sådant fordon. Vi har strävat efter att göra den så enkel som möjligt, men samtidigt så mångsidig som möjligt. En svår kombination. Det finns säkerligen många åsikter om detta. Några har tyckt att plattformen är svår, andra har konstaterat hur lätt den är att använda. Många av våra handlare har berättat hur det i början var skrämmande med den omfattande menyn i administrationen, men att det ändå var överraskande lätt att förstå plattformens funktioner och att, till slut kändes den lättare att använda jämfört med andra plattformar.

VILKAS GER UT EN E-HANDELSPLATTFORM SOM ÄR ENKEL PÅ RIKTIGT

Det finns olika typer av handlare och företag. Majoriteten vill ha en enkel, förmånlig, bekymmerslös och tjänstvillig e-handelsplattform. En stor del företagare vill egentligen inte expandera, utan de vill bara klara sig ekonomiskt. Det är ju också en möjlighet för handlare att långsamt öka sin omsättning och vinst. Enligt en intressant rapport från Danske Bank om ekonomisk sinnesro ("Taloudellinen mielenrauha" i Finland, publicerad 8/2018) kan man konstatera följande saker:

  • bara var fjärde företagare strävar efter tillväxt i sitt företag
  • hälften av företagarna konstaterar att deras dagliga mål är att klara sig ekonomiskt och att överhuvudtaget hålla företaget i gång

Många e-handelsleverantörer har nog glömt bort de handlare vars huvudmål är att bara klara sig ekonomiskt. Medan leverantörer maniskt har ökat funktionaliteten för att öka konkurrenskraften har det givit utrymme för en e-handelsplattform som är enkel att använda på riktigt. Vilkas kommer försöka fylla detta tomrum inom en snar framtid genom att ge ut en ny plattform, utöver den gamla plattformen. Den nya plattformen fokuserar på att vara avsedd för helt vanliga handlare. Vi har lämnat kvar de väsentliga egenskaperna som hjälper till med att starta en webshop på ett riktigt snabbt och enkelt sätt. Slutresultat är en helhet som är modern, stilren och behaglig både för handlaren och slutkunden. Handlaren får också mer tid att koncentrera sig på det väsentliga: marknadsföring och kundservice. Oavsett om man har en lätt och intuitiv plattform, behöver handlare fortfarande professionell support. För en lokal handlare är det skönt om supporten erbjuds på det lokala språket, då det blir lättare att nå ett gemensamt språk och förståelse om handlarens behov.

När du ska starta webshop så lönar det sig att tänka igenom noggrant vart du är på väg. Vill du ha en enkel eller mångsidig e-handelsservice? Behöver du en mindre bil med automatväxel eller ett jetplan med sätesvärmare och discokula?

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Fem grundstenar för en lyckad webbutik: #1 Förståelse för den internationella konkurrensen

Vi började vårt första e-handelsprojekt 1998 och sedan dess har vi följt utvecklingen av flera...

Betydelsen av sökmotoroptimering i marknadsföringen av webbutiken

Social media har gett e-handlare tillgång till många prisvärda och till och med kostnadsfria...

Vad gör att en webbutik säljer?

Vad är det som gör att en webbutik faktiskt säljer? Butiken måste vara enkel att browsa i och...