Expandera din e-handel i Norden med hjälp av marknadsplatser
I början känns ofta marknadsföringen av webbutiken svårt och dyrt. Och det känns oftast ännu svårare om man vill marknadsföra sig utanför hemmamarknaden. De nordiska länderna anses ofta vara en utvidgad hemmamarknad eftersom handeln mellan länderna pågått i större skala ganska länge och avstånden är relativt små. Men när man börjar titta närmare på frågorna nedan så märker man ganska snabbt att skillnaderna mellan länderna faktiskt kan vara större än man tror. Man skulle kunna tänka sig att marknaderna har harmoniserats på grund av internets globalitet, men så är inte alltid fallet.
E-handlare måste från början ta reda på frågor som rör marknadsföringen för den nya marknaden:
- Vad är prisnivån på den nya marknaden?
- Vem konkurrerar jag emot?
- På vilket sätt hittar jag min målgrupp och kunder som handlar?
- Hur får jag snabbt och prisvärt synlighet för mina produkter?
- Hur får jag snabbt sökmotorsynlighet på den nya marknaden?
Här hos Vilkas har vi märkt att ett enkelt sätt att snabbt etablera sig i de nordiska länderna har missats av många handlare. Det här sättet ger också en lösning på flera av frågorna ovan. Det sätt vi pratar om är att registrera sig hos lokala marknadsplatser. Genom att gå med i de populäraste marknadsplatserna får e-handlaren en genväg till ett lokalt torg där försäljare och kunder möts.
Där finns kunder som är redo att spendera, konkurrenter är ofta närvarande och man kan direkt se och jämföra priserna. En annan bra sak är att kunder inte bryr sig så mycket om var webbutiken är belägen när produkterna finns med hos en lokal marknadsplats som man känner igen. Dessutom erbjuder många marknadsplatser kostnadsfri synlighet, kostnader tillkommer endast vid faktisk försäljning. Det finns alltså inget som stoppar dig att gå med hos nordiska marknadsplatser och öka din försäljning!
Här är några av de mest populära marknadsplatserna i Sverige, Finland och Norge:
Land | Portal | Info |
Sverige, Finland, Norge | Prisjakt.nu Hintaopas.fi Prisjakt.no |
Prisjakt.nu är en av Sveriges ledande prisjämförelsesajter som hjälper besökare att hitta rätt produkt från rätt butik till rätt pris. Dessutom finns funktioner för att följa prisutvecklingen. Finns även i Finland som Hintaopas.fi och i Norge som Prisjakt.no. |
Sverige, Finland, Norge | CDON.se CDON.fi CDON.no |
Genom att sälja via CDON Marketplace kan du nå upp till två miljoner kunder i hela Norden. |
Sverige, Finland, Norge | Fruugo.se Fruugo.fi Fruugo.no |
Fruugo gör det enklare att köpa produkter från hela världen. |
Sverige, Finland, Norge | Shopalike.se Shopalike.fi |
ShopAlike.fi är en omfattande shopping-plattform som gör det enkelt att handla mode och lifestyle-produkter på nätet. |
Sverige, Finland, Norge | Kelkoo.se Kelkoo.fi Kelkoo.no |
Kelkoo är en shoppingportal som hjälper konsumenter att hitta rätt produkt till rätt pris. De erbjuder även prisjämförelse inom flera olika områden. |
Sverige | Tradera.com | Sveriges eBay. Både för företag och för konsumenter som säljer second hand. |
Sverige | Blocket.se | Blocket är Sveriges största marknadsplats mellan konsumenter på nätet. |
Sverige | Fyndiq.se | Fyndiq samlar hundratusentals fyndprodukter från hundratals butiker under ett och samma tak. |
Sverige | Google Shopping | Google Merchant Center är ett verktyg som hjälper dig att ladda upp dina produkter till Google och göra dem tillgängliga för Google Shopping och andra Google-tjänster. |
Sverige | PriceRunner.se | PriceRunners mål är att ge dig den mest omfattande översikten av marknaden och hjälpa konsumenter att jämföra produkter, priser och återförsäljare. |
Finland | Nettimarkkina.com Nettiauto.com Nettivaraosa.com |
NettiXs mål är att erbjuda det snabbaste sättet att köpa och sälja alla slags motorfordon med tillbehör. |
Finland | Verkkokauppa.fi | Finlands största marknadsplats där kunderna kan samla produkter i en och samma varukorg för att betala alla på en gång. |
Finland | Vertaa.fi | Vertaa.fi är Finland största prisjämförelsesajt. |
Finland | Tori.fi | Tori.fi är Finlands Blocket och den största marknadsplatsen mellan konsumenter på nätet. |
Norge | Prisguide.no | En prisjämförelsesajt i Norge. |
Norge | Finn markedsplass | Marknadsplats mellan konsumenter som nu också öppnat för webbutiker. |
Norge | Tilbud.no | Produktportal endast för fyndprodukter. |
Norge | Miinto.no | Marknadsplats som samlat modebutiker. Finns även i Sverige på miinto.se |
Norge | Komplett.no | Utvecklar just nu en lösning för en marknadsplats, men ännu inte tillgänglig. |
Man behöver inte lägga till alla produkter till alla portaler utan e-handlaren kan välja de bästa och mest konkurrenskraftiga produkterna och lägga till dem till de marknadsplatser som passar produkterna bäst. Det är lättast att göra detta om man har en e-handelsplattform där man enkelt kan hantera flera marknadsplatser. Idén är alltså att man kan använda själva butikssystemet som ett master-system som skickar ut produktinformationen till de olika marknadsplatserna. Och när en kund sedan vill göra en beställning på marknadsplatsen så skickas den till butikens vanliga beställningsprocess. Det blir ganska snabbt krångligt och svårhanterat om e-handlaren tvingas använda varje marknadsplats egna administration för sig, så det är bäst att försöka undvika detta.
I Norden handlar kunderna fortfarande mest direkt från webbutikerna, men om man tittar på hur konsumenter beter sig i centrala Europa, USA och Asien så ser man att större delen av köpen görs via större marknadsplatser dit webbutikerna är anslutna. Vi kommer säkert att se samma utveckling för köpbeteendet hos konsumenterna i Norden, så det är bäst att hänga med från början.
Skriven av Markku Korkiakoski
Markku är VD för Vilkas Group och har 22 års erfarenhet av e-handelsbranschen. Utöver sina hektiska vd-uppgifter har han erfarenhet av flera olika nätbutiker sedan 2005.