En B2B-webbutik är mer än bara en kanal för beställning
Det finns riktigt bra möjligheter inom B2B att förbättra försäljningsprocessen genom små automatiseringar. Ofta tas beställningar fortfarande emot via fax eller telefon vilket resulterar i ganska mycket manuellt arbete.
En webbutik för ett grossistföretag passar som handen i handsken. Minst lika bra som vid konsumentförsäljning. När produkterna visas med priser i webbutiken är det enklare för kunden att göra en beställning, även om det till slut kanske sker i en annan kanal än webbutiken. En webbutik minskar säljarens arbete avsevärt när en produktbeskrivning skrivits som då visar säljargumenten samt ger svar på kundernas eventuella frågor direkt.
KAN PRODUKTERNA SES AV VEM SOM HELST?
I B2B-butiker vill man ofta dölja sina produkter från konkurrenterna och därför använder man sig av ett slutet system där produkterna och priserna endast visas när en godkänd kund har loggat in. Oftast är det onödigt att dölja produkterna. Istället kan man visa produkterna med ett pris för tillfälliga besökare och med ett annat reducerat pris för de registrerade och inloggade kunderna.
När produkterna visas öppet kan det hända att en helt ny kund plötsligt hittar företaget. Webbutiken är samtidigt en produktkatalog som marknadsför företaget utan extra kostnad. I en öppen webbutik kan produkterna också hittas av sökmotorerna till skillnad från en sluten butik.
KAN KUNDEN FRÅGA EFTER RABATT I WEBBUTIKEN?
Företagskunder är kanske vana vid att fråga om rabatter och erbjudanden. Om det inte går att fråga efter rabatt i webbutiken så lyfter kunderna fortfarande luren och ringer vilket inte ger den önskade minskningen i arbete för säljaren. Ett alternativ är att ge kunderna möjligheten att lägga produkterna i varukorgen och skicka varukorgen till webbutikens e-postadress. Då kan man t.ex. skicka ett erbjudande tillbaka med en rabattkupong.
VILKA BETALSÄTT KAN MAN ANVÄNDA I EN B2B-BUTIK?
För företagskunder finns inte ett lika brett utbud för betalning som för konsumenter. För tidigare kunder som är pålitliga brukar man erbjuda egen faktura men man ska även vara beredd att sälja till nya kunder som lyckats hitta butiken på nätet. Om kunden först ska behöva ringa eller skicka ett email för att få rättighet att göra en beställning blir processen genast svårare. Utöver faktura för tidigare kunder kan man erbjuda kortbetalning eller direktbetalning via bank för nya kunder. Om kunden sen blir en stamkund så kan man då flytta kunden till en vip-kundgrupp som då får rätt till att betala med faktura och reducerade priser.
KAN KONSUMENTER HANDLA I B2B-BUTIKEN?
När det finns onlinebetalning i webbutiken så är det inte nödvändigt att stänga ute privatpersoner från butiken. Om en konsument vill köpa något för det pris som visas, varför skulle man då inte sälja? De nya konsumentreglerna för distanshandel är till för att göra det enklare att sälja på nätet inom EU.
BORDE WEBBUTIKEN VARA EN SEPARAT WEBBPLATS?
Första tanken är oftast att sätta upp webbutiken på en egen domän, separat från tidigare hemsidor. För att förbättra kundupplevelsen och minska underhållet är det dock bättre att ha webbutiken under företagets huvuddomän. Det kan såklart betyda att det krävs lite mer jobb i början för att ersätta den gamla hemsidan med den nya webbutiken än om man skulle göra butiken under en egen ny domän, men fördelarna är mycket större i efterhand.
HUR MARKNADSFÖR MAN EN B2B-BUTIK?
B2B är egentligen en föråldrad term. Nuförtiden pratar man om H2H (human-to-human), om att en företagskund är också en människa och därför fungerar marknadsföring på precis samma sätt som vid försäljning till konsumenter. Därför kan det löna sig att använda sociala medier, produktbetyg, nyhetsbrev, video mm. även för B2B-butiker. Framför allt är det viktigt att lägga ner tid på produktsidorna så att kunderna får användbar och omfattande produktinformation och inte behöver ringa för att fråga om detaljer utan kan se direkt om produkten passar eller inte.