E-handel, marknadsföring och varumärke

E-handeln har gjorts till syndabock för många olika branschers nedgång, även fast det i praktiken bara är en relativt ny form av handel. Samma slags principer gäller för e-handel som för andra sorters handel. Detta är något som verkar glömmas bort i digitaliseringens skugga.

E-handelns tre konkurrensfördelar jämfört med den traditionella handeln är utbud, pris och global räckvidd. I dessa tre saker vinner e-handeln med hästlängder. Utbudet hos större e-handlare är många gånger större jämfört med traditionella varuhus. Större utbud och fler alternativ finns på ett och samma ställe. Detta stämmer även när man jämför mindre aktörer med varandra.

Priset, vare sig man vill det eller inte, påverkar vem som får kunderna. Faktum är att den som har det konkurrenskraftigaste priset bestämmer villkoren för transaktionen. För e-handeln är det lättare att sätta ett lägre pris än för den traditionella handeln. Möjligheten med global handel gör att man kan handla med större volymer som gör det möjligt att få bättre avtal och även att hela tiden ha flera varor på rea.

Den tredje punkten är nästan onödig att ens nämna. E-handel är i princip en global marknadsplats. Även om möjligheterna med skalbarheten kan ses som en riskfaktor är det just det som gör det möjligt att ha ett brett utbud och bra priser. Detta kräver såklart stora investeringar i förhand. Men mest av allt handlar e-handel om siffror. Den som har bra kunskap inom Excel och som har förmågan att förhandla de bästa avtalen har en klar fördel.

Men låt oss ta en titt på det hela från ett konstnärligt perspektiv. Webbutikens varumärke, eller med andra ord kundens “associationer med varumärket” byggs upp i mötena med företaget. De här mötena påverkar kundernas uppfattning om vilket värde företaget ger dem. Dessa värden är vad som får verksamheten att bära frukt. Om du lyckas skapa mervärde för dina kunder i alla slags möten kommer du att lyckas. Det finns flera typer av mervärde: användarvänlighet, kundservice, emballage eller värden som påverkar ens känslor. Du kan försöka påverka alla dessa, om du vill!

Om du inte kan konkurrera med utbudet eller priset så kan du försöka sticka ut med marknadsföringen. Och nu menar jag inte att man måste ha en stor budget och spendera miljoner på reklamkampanjer. Där går det inte att vinna, konkurrenterna har alltid oändligt mycket mer resurser än dig. Däremot kan du sticka ut genom att marknadsföra något som konkurrenter med fokus på pris och utbud inte kan. Du kan sälja någonting meningsfullt!

Patagonia är ett utmärkt exempel på detta hur de har lagt meningsfulla värden som en grundsten i deras verksamhet. Under Black Friday lovade de att donera all sin försäljning till välgörenhet. En sådan kampanj kommer ge ett intryck hos folk som varar länge. Och det syns också på vinsten. Om du ändå vill konkurrera med priset, se då till att dina produkter och tjänster är vad de sägs vara. I slutändan räcker det med endast en produkt, så länge marknadsföringen görs rätt. Dollar Shave Club lanserade sina tjänster och produkter på ett sådant sätt att alla ville prova tjänsten.

 

E-handel handlar om siffror där avkastningen på investeringar är ett resultat av bästa pris, utbud, logistik och varumärkesimage. Investeringar inom dess områden är vägen till framgång. Lycka till!

Text av: Markus Nieminen, Head of Digital, dynamo&son 

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Använd kundtyper för mer personlig service

E-handel består av många delar: produkter, handlare, tillverkare, logistik, e-handelsplattform och...

Momsredovisningssystemet utvidgades den 1 juli 2021

Moms på internationell handel och handel inom EU, särskilt när det gäller konsumentförsäljning, har...

Varför klarar sig e-handel bättre än fysisk handel?

Varför märks inte en lågkonjunktur lika mycket hos e-handlare som den gör i den fysiska handeln? Av...