Bättre snittorder och konvertering med försäljningskampanjer

50% av konsumenter handlar på nätet endast på grund av någon slags försäljningskampanj. Överraskande så spenderade också 28% av konsumenterna mer pengar på sitt onlineköp när det gjordes i samband med en kampanj! Den här Brands we love versus brands we buy-enkäten ger dig mer kunskap som kanske uppmuntrar dig till att våga genomföra din egen kampanj.

KAMPANJ FÖR JUST DINA KUNDER

I konsumentenkätens resultat är det skillnad beroende på både kön och ålder: av de yngre (18-24) svarade en tredjedel att de spenderar mer när det är någon slags kampanj, av de äldre svarade 24% samma sak. Kvinnorna blev något mer aktiva än männen. Männens andel var högre i enkäter och interaktiva kampanjer. Konsumenterna var speciellt intresserade av tävlingar, enkäter och kuponger.

En försäljningskampanj på nätet kan genomföras på många olika sätt. Digitala erbjudanden är en del av den aktiva försäljningen i en webbutik. Erbjudandena har direkt inverkan på köpbeslutet och köpets storlek, alltså de förbättrar webbutikens försäljningskonvertering.

INGA KOMPROMISSER

E-handlaren behöver inte välja om de ska koncentrera sig på att få större köp eller på konverteringen. Digitala kampanjer hjälper helt enkelt till att öka försäljningen. Konsumenterna erbjuds ett stort antal alternativ när de funderar på att handla och produktinformationen finns tillgänglig på flera olika håll. Med digitala, smarta och spelifierade kampanjer kan e-handlaren effektivt sticka ut från mängden och aktivera kunderna.

Det är bra för en e-handlare att alltid ha förbättringen av snittorder och konvertering i bakhuvudet under hela webbutikens hantering. T.ex. kan man utöver kampanjer använda sig av olika knep för att öka snittorderns värde, här är några av Vilkas tips: Korsförsäljning - Erbjud dina kunder andra dyrare produkter av bättre värde som alternativ till den produkt de tittar på. Merförsäljning - Erbjud tillval och tillbehör på produktsidan och i varukorgen. Fraktfritt - Erbjud fri frakt för kunder som gör en stor beställning. Sätt gränsen för fri frakt tillräckligt högt men inte orimligt högt.

HUR GENOMFÖR MAN EN KAMPANJ?

En väl genomförd kampanj ger resultat. Som en tumregel ska man försöka genomföra kampanjen på flera olika sätt: olika kampanjtyper, på olika ställen i webbutikens köpprocess och med flera olika slags förmåner. En effektiv kampanj behöver inte ha någon negativ inverkan på marginalerna, utan förmånerna kan knytas t.ex. till nästa köp eller vid köp över en viss gräns. Genom att placera kampanjerna på webbutikens viktigaste landningssidor kan man minska avvisningsfrekvensen och därmed öka konverteringen.

Kampanjernas spelifiering (gamification) kombinerat med webbutikens varumärkesupplevelse får kunderna att aktiveras, stanna i butiken och handla.

Och viktigast av allt, konsumenterna är beredda att spendera mer än vanligt under kampanjtiden.

Läs 5 tips om hur man genomför en effektiv kampanj.

Text av: Mika Coles, RapidCampaign

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

E-handel, marknadsföring och varumärke

E-handeln har gjorts till syndabock för många olika branschers nedgång, även fast det i praktiken...

5 tips för en lyckad kundtjänst via live-chat i webbutiken

Varför flytta kundtjänsten online? En nöjd kund berättar i snitt för 3 personer om den utmärkta...

Nya konsumentregler för e-handeln träder i kraft den 13 juni 2014

Den 13 juni 2014 införs förändringar i lagen som rör distanshandel på direktiv av EU. Målet med de...