2024 Q2: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena

”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena 

17.10.2023 10:05:49 | Vilkas Group Oy

 

Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.

Suomalainen verkkokauppa on jälleen pudonnut runsaat 30 prosenttia, kertoo noin 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. Rakentamisen syvä alamäki on kulkenut miltei samaa tahtia verkkokaupan sukelluksen kanssa, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. 

”Muitakin tekijöitä tietysti on, mutta verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen kanssa – suuri osa verkkokaupan myynnistä liittyy rakentamiseen. Kun ihmiset muutenkin säästävät eli jättävät hankintoja tekemättä niin rakentamisen yhä vaikeampi tilanne puree entistäkin kipeämmin”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Kappalemääräisesti indeksi kertoo runsaan 13 prosentin pudotuksesta verkkokaupassa. 

”Nimenomaan kalliimpi on jäänyt ostamatta, koska euromääräinen pudotus on reippaasti suurempi. Linkkaa aivan varmasti suurelta osin rakennusinvestointien alhoon”, toteaa Korkiakoski. 

Rakentamisen nousuun edellytyksiä: ”Mallia Ruotsista” 

Rakennusalan tärkein edistäjä Suomessa, Rakennusteollisuus RT, katsoo rakentamisen ja verkkokaupan yhtälöä talouden suuren kuvan kautta. Rakennusteollisuuden toimitusjohtaja Aleksi Randell korostaa, että rakentamisen osuus Suomen BKT:sta on noin 15 % ja rakentamisen lama vetää siksi kaikkea taloutta alaspäin. Esimerkkiä kohti parempaa voisi hakea länsinaapurista. 

”Tilanne on valitettava niin rakentamiselle kuin koko Suomellekin. Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla. Suuri parannus olisi esimerkiksi teollisuuden vihreän siirtymän investointihankkeiden tiiviimpi kätilöinti hallituksen toimesta, Ruotsista voisi ottaa mallia”, analysoi Randell.

Randellin mukaan hartaasti odotettu vihreä investointibuumi kaipaa tiukassa kilpailussa vahvaa edistämistä julkisen vallan toimesta. Rakentamiselle nämä investoinnit olisivat erityisen tärkeitä, kun asuntojen vapaarahoitteinen uudistuotanto on lähes pysähdyksissä ja lisäksi myös korjausrakentamisen volyymin tippuvat. 

”Vihreän siirtymän vauhdittamisen lisäksi kannattaisi nyt panostaa sekä Suomen taloutta että turvallisuutta edistäviin liikenneinfrahankkeisiin. Tällaiset toimet – kuten silta tai tunneli Ruotsiin tai Viroon – kohentaisivat huomattavasti koko taloutta ja kauppaa, niin kivijalassa kuin verkossakin”, avaa Randell.

Rakentamisen ja koko talouden elpymistä toivoo yhtä lailla suomalainen verkkokauppa. 

”Ehdimme jo odottaa päättyneelle toiselle neljännekselle parempaa, mutta siihen ei sittenkään löytynyt edellytyksiä. On ihan selvää, että kaikki mikä saa rakentamista ja siten taloutta muutenkin vauhtiin on erittäin tervetullutta – niin verkkokaupan kuin koko Suomenkin hyväksi”, kuittaa Korkiakoski lämpimän tukensa rakennusteollisuuden ajatuksille.


Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Aleksi Randell, toimitusjohtaja, Rakennusteollisuus RT, 09 129 9201, aleksi.randell@rt.fi 

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

2024 Q3: Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”

”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen...

Verkkokauppa romahti neljänneksen Q2/2023

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari:...

2022 Q1:Suomalaiset tekivät maaliskuussa ennätyssuuria verkko-ostoksia

Suomalaiset tekivät maaliskuussa ennätyssuuria verkko-ostoksia – ”Tämä on sekä erittäin hyvä että...