Support - Vilkas Now
Letar du efter support för Vilkas Suite?
Vilkas Suite supportHantera produkter
Kolla in en video om hur du lägger till produkter i din butik (på engelska).
Vill du lägga till en stor mängd produkter? Då kan du hitta mer information om detta i artikeln Lägga till många produkter via CSV.
I butiksadministrationens huvudmeny väljer du Produkter och sedan Visa produkter. En lista visas då med alla produkter i din butik. För att redigera en produkt, klickar du på produktnumret i listan.
Lägga till en produkt
Varje produkt i din butik måste vara tilldelad i åtminstone en kategori. Annars syns inte produkten i butiken. Om du inte ännu har skapat några kategorier, rekommenderar vi att göra det först. Du kan läsa mer om hur man hanterar kategorier på sidan Hantera kategorier.
I butiksadministrationens huvudmeny väljer du Produkter och sedan Visa produkter.
Välj knappen + Lägg till för att lägga till en ny produkt. På följande sida kan du lägga till all information om produkten. Du behöver inte fylla i alla fält på sidan. Spara till slut dina ändringar.
Produktdata
Allmänt
Produktnamn
Namnet på produkten i butiken.
Produkten är synlig i butiken
En osynlig produkt visas inte i butiken. Produkten kan nås direkt med URL:en, men produkten kan inte köpas.
Beskrivning
Beskrivningen visas på produktsidan.
Sökord för sökning
Använd sökord för att lägga till andra sökord för produkten. Separera flera sökord med komma. Efter att ett sökord lagts till tar det en stund innan kunderna kan använda det sökordet för att hitta produkten.
Bilder och video
Passande produktbilder är viktigt för att lyckas med sin webshop. Produktbilderna visas på olika ställen i butiken – t.ex. på produktsidan och i kategorierna.
Dina produktbilder bör vara åtminstone 1100 x 1100 pixlar stora och ha samma format (fyrkant, landskap eller porträtt). Vi rekommenderar även produkterna visas tydligt på en enkel, vit bakgrund i din butik.
Generellt sett ju bättre upplösning de uppladdade bilderna har, desto bättre ser bilderna ut när de förstoras eller ses på högupplösta enheter.
Du kan även lägga till en produktvideo. Du hittar mer information på sidan Produktvideo.
Pris
Listpris
Priset på produkten i butiken.
Skatteklass
Här kan du ställa in vilken skatteklass produkten ska använda.
Ursprungligt pris
Du kan använda funktionen för ursprungligt pris om du vill visa för kunden t.ex. produktens tidigare pris eller tillverkarens rekommenderade pris.
Referensenhet
En referensenhet ger kunderna möjligheten att jämföra priser för produkter av olika mängd, t.ex. ett kilopris. Fyll i en referensenhet för att räkna ut referenspriset, t.ex. 1 kilo.
Produktmängd
Fyll i produktens mängd, t.ex. 0,2 kilo. Din butik räknar då automatiskt ut referenspriset för den angivna referensenheten.
Kategorier
Varje produkt måste vara tilldelad en eller flera kategorier. Du kan läsa mer om kategorier på sidan Hantera kategorier.
Leverans
Leveransperiod
Leveransperioden visas tillsammans med produktens tillgänglighet i din butik.
Leveransvikt
Leveransvikten används för att räkna ut fraktkostnaden för leveranssätt som beror på vikten. Tänk på att leveransvikten innebär produktens vikt inklusive förpackningen.
Möjliga leveranssätt
Leveranssätten kan ställas in specifikt för produkten. Du hittar mer information om leveranssätt på sidan Leveranssätt.
Mått
Här kan du fylla i längd, höjd och bredd i millimeter för produkten.
Tillverkare
Tillverkare
Här kan du fylla i tillverkaren av produkten.
Tillverkarens produktnr
Här kan du fylla i tillverkarens produktnummer.
Lager
Produktnummer
Det interna produktnumret för produkten.
Produktkod (t.ex. EAN)
Produktkoder kan vara t.ex. EAN, UPC och ISBN. Koden visas inte i butiken, men kan användas av kunderna för att söka efter en produkt. Integrerade system, så som produktportaler använder ibland den här koden. Efter att koden lagts till tar det en stund innan besökare kan använda koden för att söka efter produkten i butiken.
Lagernivå
Lagernivån visar hur många produkter som du har kvar på lager. Du kan fylla i en lagernivå för varje individuell produkt i din butik.
När en beställning kommer in, så uppdateras lagernivån automatiskt för de produkter som beställts. Ett exempel: Du har fyllt i en lagernivå på 15 för en produkt. Om produkten beställs 3 gånger så blir lagernivån automatiskt 12.
Lagernivån används inte bara för att du enkelt får en överblick på ditt lager, men även för att visa tillgängligheten på produkten i butiken. Om lagernivån för en produkt är 0, så betyder det att produkten är slutsåld.
Du hittar mer information på sidan Lagernivå / Minsta lagernivå.
Minsta lagernivå
Om den minsta lagernivån nås för en produkt så ändrar det hur tillgängligheten visas för produkten i butiken. Du hitta mer information på sidan Lagernivå / Minsta lagernivå.
Juridiskt
Viktiga funktioner
Den här texten visas i det sista steget av beställningsprocessen tillsammans med produktnamnet och tillverkaren. I en del länder måste man enligt lag visa dessa viktiga funktioner.
De viktiga funktionerna beror starkt på din produkt och för vilka funktioner den kännetecknas. I slutändan är det viktigt att dina kunder kan jämföra en produkt med en annan och fatta ett välinformerat köpbeslut utan att se produkten i verkligheten.
Exempel:
-
Material
-
Färg
-
Tillverkare/märke
-
Skick (t.ex. ny eller använd)
Produktdatablad
Här kan du ladda upp ett datablad för produkten, t.ex. om det krävs enligt lag.
Energimärkning
Ladda upp energimärkningen för produkten här om det krävs för produkten enligt lag. Efter uppladdningen kan du ställa in energieffektivitetsklassen.
Attribut
Produkttyp
Här kan du välja vilken produkttyp den här produkten är. För mer information, läs Produkttyper och -attribut. Produkttypen bestämmer vilka attribut som ska användas. När du valt produkttyp måste du först spara för att kunna redigera attributen.
Inmatning till sökmotor
Sidrubrik
Sidrubriken visas på webbläsarfliken och är även den viktiga länken i sökmotorresultaten. Ange butikens namn och produktens namn och som tillägg kan du välja nyckelord som representerar din butik på bästa sätt.
Metabeskrivning
Använd en kort och meningsfull text för att beskriva sidan. Denna text visas i resultaten för sökmotorer, som Google, och kan locka fler besökare till din butik.