Markkinoi verkkokauppaasi tehokkaasti näppärien työkalujen avulla
Tekstiä on päivitetty huhtikuussa 2023 vastaamaan Vilkas Now -verkkokaupan kehityksen mukanaan tuomia uudistuksia.
Vilkas Now -verkkokaupan omilla toiminnallisuuksilla teet helposti tehokkaita markkinointikampanjoita, jotka tuovat lisämyyntiä. Lisäksi käytössäsi ovat liitynnät tärkeimpiin digitaalisen markkinoinnin kanaviin, kuten Googleen. Kauppasi toimivuutta seuraat kätevästi Google Analyticsin avulla.
Voit markkinoida verkkokauppaasi monin eri tavoin. Sosiaalinen media ja muut digitaaliset markkinointikanavat sopivat verkkokaupalle oivallisesti, koska niistä voi linkittää suoraan vaikkapa tuotteen myyntisivulle. Lisäksi kohdennus toimii hyvin, jolloin mainoseuroja ei valu vääriin kohderyhmiin.
Sosiaalisessa mediassa verkkokauppaa voi markkinoida ilmaiseksikin. Samalla mainonta sosiaalisessa mediassa on verkkokauppiaalle tehokas ja hyvä tapa tuoda itsensä lähelle asiakkaita suhteellisen pienellä vaivalla. Se on myös hyvä kanava asiakaspalvelun hoitamiseen ja näkyvyyden rakentamiseen.
Vilkas Now -verkkokaupassa on moderni hakukoneoptimoitu URL-rakenne, joka sisällyttää automaattisesti kaupallesi tärkeät avainsanat URL-osoitteeseen. Käytössäsi ovat myös liitynnät tärkeimpiin digitaalisen markkinoinnin kanaviin, Googleen ja Facebookiin. Lisäksi voit hyödyntää markkinoinnissa erilaisia markkinapaikkoja ja tuoteportaaleja, tehdä kuponkikampanjoita, panostaa ristiinmyyntiin ja kerätä uutiskirjesovelluksella asiakkaiden yhteystietoja sähköpostimarkkinointia varten. Muista myös seurata asiakkaidesi käyttäytymistä ja tarpeita Google Analytics -palvelun avulla.
Googlen työkalut
Googlen työkalujen avulla markkinoit Vilkas Now -verkkokauppaasi tehokkaasti ja näppärästi. Käytettävissäsi ovat kaupan tason mukaan Google Ads, Google Analytics, Google Search Console ja Google Shopping. Kaikki edellyttävät ensin Google-tilin luomista.
1. Google Ads -liityntä on ominaisuutena Now M-, Now L- ja Now XL -kaupoissa. Sen avulla saat verkkokauppasi mainoksen näkyviin Googlen hakutuloksissa ja muissa Googlen tekniikkaa hyödyntävissä hakukoneissa.
Avainsanojen avulla voit määrittää, millä hakutulossivuilla mainoksesi näytetään. Jos esimerkiksi myyt neuleita, voit asettaa mainoksesi näkymään käyttäjille, jotka etsivät Googlessa "neuletta", "neulepuseroa" tai "neulepaitaa".
Mainos kannattaa myös kohdentaa näkymään käyttäjille vain tietyllä maantieteellisellä alueella ja tietyillä kielillä. Näin tavoitat aina oikeat käyttäjät eikä mainosbudjettisi mene hukkaan.
Voit mitata kampanjasi menestystä seuraamalla, millä hakusanoilla ja mainoksilla käyttäjät ovat päätyneet kauppaasi.
Luo Google Ads -kampanja seuraavasti:
- Kirjaudu Google-tilillesi.
- Avaa Google Ads.
- Klikkaa Aloita nyt ja seuraa ohjeita.
2. Google Analytics - Kivijalkakaupassa näet omin silmin, paljonko ihmisiä liikkeessä käy, mistä he ovat kiinnostuneita ja mitä he ostavat. Verkkokaupassa tämän saman tiedon tarjoaa Google Analytics. Kaikkiin Vilkas Now
-verkkokauppoihin sisältyvä Google Analytics -liityntä on ilmainen, ja se kannattaa ottaa käyttöön heti, kun kauppa on avattu.
Google Analyticsin avulla voit seurata esimerkiksi verkkokauppasi kävijöiden määrää, sivulatauksia tai sitä, mistä päin maailmaa ja millä laitteilla kävijät ovat tulleet. Nämä tiedot auttavat sinua ymmärtämään asiakkaiden käyttäytymistä ja tarpeita. Niiden pohjalta voit tehdä kauppaan tarvittavia muutoksia ja seurata muutosten vaikutuksia esimerkiksi kävijöiden ja ostosten määrään.
Google Analyticsin tarjoama data voi kertoa esimerkiksi, miksi verkkokauppasi tärkein tuote ei myy riittävästi. Silloin syynä voi olla vaikkapa se, etteivät kävijät ole löytäneet tuotetta kaupastasi. Voit korjata tilanteen esimerkiksi nostamalla tuotteen kaupan etusivulle ja katsoa, parantaako se myyntiä.
Google Analytics auttaa myös kohdentamaan mainontaa esimerkiksi maantieteellisten ja demografisten tietojen perusteella.
Ota Google Analytics käyttöön seuraavasti:
- Kirjaudu Googleen ja anna perustiedot verkkokaupastasi.
- Syötä saamasi Tracking ID -tunnus kaupan hallintaan.
Vilkas Now -verkkokaupan Google Analytics -liitäntä käyttää Universal Analyticsia. Tarvitset sitä varten Google Universal Analytics -seurantatunnuksen, jonka saat noudattamalla Googlen ohjeita.
3. Google Search Console on ilmainen analyysityökalu, josta saat hyödyllistä tietoa erityisesti verkkokaupan hakukoneoptimointiin liittyen.
Ota Google Search Console käyttöön seuraavasti:
- Valitse kaupan hallinnassa Markkinointi > Google > Google Search Console.
- Noudata sivulla annettavia ohjeita.
4. Google Shopping -ominaisuus sisältyy Now M-, Now L- ja Now XL -kauppoihin. Se on Googlen hakutulosten yläpuolella tai vieressä näkyvä kuvallinen tuoteportaali, jossa voit myydä verkkokauppasi tuotteita.
Google Shopping on hyvä mahdollisuus saada verkkokauppallesi näkyvyyttä. Voit viedä Google Shopping -portaaliin kaikki kauppasi tuotteet tai vain osan niistä.
Aloita Google Shoppingin käyttö luomalla kauppiasprofiili Google Merchant Centerissä.
Aktivoi Google Shopping kaupassasi seuraavasti:
- Valitse kaupan hallinnassa Markkinointi > Tuoteportaalit.
- Napsauta Google Shopping -rivin valintaruutua.
- Tallenna muutokset.
- Määritä muut asetukset.
- Valitse, mitkä tuotteet portaaliin viedään.
Lue lisää Google Shoppingin hyödyistä täältä.
Kuponkikampanjat
Kuponki-työkalulla (sisältyy Now M-, Now L- ja Now XL -verkkokauppoihin) voit rakentaa esimerkiksi johonkin merkkipäivään liittyvän markkinointikampanjan tai viikonloppualennusmyynnin. Kupongit ovat verkkokaupan tärkeimpiä markkinointikeinoja.
Toiminto löytyy kaupan hallinnassa kohdasta Markkinointi > Kupongit, jossa voit luoda uuden kuponkikampanjan napsauttamalla + Lisää -painiketta.
Kuponkikampanjan voi rakentaa kolmella tavalla:
- Kiinteä summa
Asiakkaasi saa kiinteän summan alennusta. Se voi olla esimerkiksi 5 euron alennus tilauksesta. Kiinteää summaa käytettäessä on kuponkikampanjassa tärkeää määrittää Ominaisuudet-kohdan Vähimmäismäärä-kentässä tilaussumma, jonka on ylityttävä, jotta kuponki voidaan lunastaa. Jos esimerkiksi annat 5 euron alennuksen vähintään 50 euron ostoksesta, se vastaa enintään 10 prosentin alennusta. - Prosenttialennus
Asiakkaasi saa tuotteen hinnasta prosenttialennuksen, joka voi olla esimerkiksi 10 prosenttia. Prosenttialennusten kohdalla ei ole välttämätöntä määrittää ostosten vähimmäismäärää, sillä vaaraa tappiolla myymisestä ei ole, jos prosenttialennus pidetään kohtuullisena. - Ilmainen toimitus
Asiakas saa kupongilla ilmaisen toimituksen. Ilmaista toimitusta voi käyttää esimerkiksi paljousalennuksena, jos kaupassa ei ole vakiona ilmaista toimitusta tietyn ostossumman ylittävistä tilauksista.
Lue lisää kuponkikampanjan luomisesta täältä.
Kuponkikoodeja voi käyttää eri tarkoituksiin. Verkkokaupassa voi olla esimerkiksi jatkuvasti voimassa oleva kampanja, jolla asiakas saa seuraavasta tilauksesta 10 prosentin alennuksen. Voit lähettää alennuskoodin asiakkaalle tilauksen mukana. Pieni alennusprosentti ei syö katetta, sillä sen koko idea on tehdä lisämyyntiä.
Kuponkikampanjat ovat myös hyvä syy olla yhteydessä vanhoihin asiakkaisiin uutiskirjeen välityksellä. Uusia asiakkaita taas voi houkutella esimerkiksi Facebookissa kuponkikampanjasta kertovalla mainoksella. Tällaisten mainosten toimivuutta on helppo arvioida seuraamalla, montako tilausta kullakin kuponkikoodilla on tullut.
Ristiinmyynti
Ristiinmyynti on ominaisuutena Now M-, Now L- ja Now XL -kaupoissa. Se on simppeli tapa kasvattaa myyntiä. Kun kävijä katselee kaupassasi jotakin tuotetta, hänelle näytetään myös muita siihen liittyviä tuotteita, jotka olet itse valinnut. Otsikkona voi olla vaikkapa "Saatat pitää myös näistä".
Ristiinmyytävät tuotteet voivat olla monenlaisia:
- Lisätarvikkeita eli tuotteita, jotka ovat hyödyllisiä tai tarpeellisia päätuotteen käytön kannalta. Tällaisia ovat esimerkiksi paristot ja kaapelit, jotka eivät sisälly päätuotteeseen.
- Liittyviä tuotteita eli käytännöllisiä täydennyksiä päätuotteeseen. Jos esimerkiksi myyt sinisiä hansikkaita, voit tarjota lisäksi sinisiä huiveja.
- Vaihtoehtoisia tuotteita eli tuotteita, joita asiakas voisi ostaa ensin harkitsemansa tuotteen sijaan. Usein vaihtoehtoiset tuotteet ovat alkuperäistä tuotetta kalliimpia, mutta voit myös markkinoida tuotteita, joissa on korkeampi voittomarginaali, jotka haluat myydä niin nopeasti kuin mahdollista tai jotka saattaisivat istua asiakkaalle syystä tai toisesta paremmin.
Määrittele ristiinmyytävät tuotteet näin:
- Valitse kaupan hallinnassa Tuotteet> Katsele tuotteita.
- Valitse haluamasi tuotteen tuotenumero.
- Valitse Ristiinmyynti.
- Taulukko näyttää tuotteet, jotka on määritetty kyseisen tuotteen ristiinmyyntituotteiksi.
- Valitse Liitä tuotteet.
- Valitse vasemmanpuoleisesta sarakkeesta tuotteet, jotka haluat määrittää ristiinmyytäviksi tuotteiksi.
- Valitse kohdassa Määritä tuotteet vastavuoroisesti, näytetäänkö alkuperäiset tuotteet ristiinmyyntitarjouksena nyt valituille tuotteille.
- Valitse Käytä.
- Lisävaihtoehdot-kohdassa voit antaa otsikon ristiinmyyntialueelle.
- Tallenna muutokset.
Muut työkalut
Now L- ja Now XL -verkkokaupoissa on käytettävissä Amazon-tuoteportaaliliitäntä. Lisätietoja löydät täältä.
Kaikkiin Vilkas -verkkokauppoihin voi liittää uutiskirjetyökalun, jota voit hyödyntää sähköpostimarkkinoinnissa. Voit upottaa vaikkapa kauppasi etusivulle uutiskirjeen tilauslomakkeen ja lähettää tilaajille sähköpostilla tietoa esimerkiksi uusista tuotteista, alennuskupongeista ja erikoistarjouksista.
Vilkas Now M - XL -kaupoista löydät kotimaisen Creamailer-uutiskirjesovelluksen, jonka avulla teet tehokasta sähköpostimarkkinointia.