Hallitse verkkokaupan tuotteita ja tuoteryhmiä helposti
Tuotteiden ja tuoteryhmien hallinta on helppoa Vilkas Now -verkkokaupassa. Laadukas tuotetieto ja tuotteiden looginen ryhmittely varmistavat, että asiakkaat löytävät haluamansa tuotteet, eivätkä lähde turhautuneina muualle ostoksille.
Miksi tuotteiden ja tuoteryhmien hallinta on elintärkeä asia verkkokaupassa? Koska sen avulla voi varmistaa tuotteiden löydettävyyden. Kun kävijä tulee verkkokauppaan, ykkösasia on se, että hän löytää haluamansa tuotteet.
Tuotteiden hallinta on tuotetiedon hallintaa: tuotteelle annetaan nimi ja hinta, laaditaan tuotekuvaus ja lisätään kuva. Tuoteryhmät varmistavat, että tuotteet ovat loogisesti järjestetty. Ryhmiä voi ajatella kategorioina tai kansioina, joissa tuotteet ovat. Esimerkiksi vaatteita myyvässä verkkokaupassa paidat, housut ja sukat voivat olla omia tuoteryhmiä.
Vilkas Now -verkkokaupassa tuotteet ja tuoteryhmät tehdään erikseen. Kun tuote on tehty, se liitetään yhteen tai useampaan tuoteryhmään. Tuotteet näkyvät kaikissa tuoteryhmissä, joihin ne on liitetty. Tämän ansiosta sama tuote voi näkyä esimerkiksi etusivulla, uutuustuotteissa ja omassa tuotekategoriassaan.
Mikäli on perustamassa ihan ensimmäistä verkkokauppaa, sinne kannattaa aluksi tuoda tärkeimmät tuotteet, joiden avulla kaupan saa auki. Niin tuotteita kuin tuoteryhmiä voi lisätä myöhemmin. Mieti kuitenkin tuoteryhmien logiikka ennakkoon, koska rakenteen muuttaminen jälkikäteen voi olla työlästä.
Tuotenimi, tuotekuva ja tuotekuvaus
Tuotenimeen, tuotekuvaan ja tuotekuvaukseen kannattaa panostaa. Verkkokaupan voi perustaa esimerkiksi valmistajilta saatavilla kuvilla. Myöhemmin voi selvittää, saako jostain parempia kuvia tai kuvauttaa tuotteet itse. Kuva ei ole pakollinen, mutta se kannattaa lisätä, koska kuvat myyvät tuotteen verkossa.
Hyvä tuotenimi on informatiivinen eli siinä on mukana tuotteen kannalta tärkeät ominaisuudet, kuten merkki, valmistaja, väri, materiaali… Samat asiat on hyvä löytyä myös tuotekuvauksesta.
Jokaisesta tuotteesta voi tehdä oman tuotteensa verkkokauppaan. Tai sitten voi tehdä tehdä olemassa olevassa tuotteesta tuoteversion, mikäli poikkeama on pieni. Hyvä nyrkkisääntö on se, että jos kuvassa näkyy tuotteiden välinen ero, kannattaa tehdä uusi tuote. Esimerkiksi eri värisille paidoille kannattaa tehdä oma tuote, mutta paitojen eri koot on parempi tehdä vaihtoehtoisia tuotteina.
Kun on kerran luonut hyvän tuotteen, sen voi monistaa. Näin voi helposti tehdä uusia tuotteita, jotka ovat lähellä alkuperäistä. Runkotuotteesta tehdyllä identtisellä kopiolla on oma tuotenumero, ja se on liitetty samoihin tuoteryhmiin kuin alkuperäinen tuote.
Vilkas Now -verkkokaupassa on tuonti- ja vientiominaisuus. Tuotteita ei siis tarvitse tehdä käsin, vaan ne voi tuoda CSV-tiedostona toisesta verkkokaupasta.
Selkeät tuoteryhmät parantavat löydettävyyttä
Verkkokaupan kävijän kärsivällisyys on rajallinen. Jos oikea tuote ei löydy helposti, ostos jää tekemättä. Hankalat tuotteet ja tuoteryhmät hidastavat tuotteiden löytämistä. Mieti siis selkeä tuoteryhmärakenne ja järkevät kokonaisuudet.
Tuoteryhmien rakenne riippuu pitkälti toimialasta ja tuotteiden määrästä. Älä tee liikaa tuoteryhmiä, sillä yksi tuote ei tarvitse omaa tuoteryhmää. Toisaalta yhteen tuoteryhmään ei kannata laittaa satoja tuotteita. Muutaman tuotteen verkkokaupassa ei tarvita tuoteryhmiä ollenkaan, sillä kaikki tuotteet mahtuvat etusivulle.
Myös tuoteryhmille kannattaa tehdä hyvät tekstikuvaukset, koska tuoteryhmät ovat pysyvämpiä kuin yksittäiset tuotteet. Jos tuoteryhmälle saa näkyvyyttä hakukoneissa, se on erinomainen asia.
Tuotteet liitetään tuoteryhmiin
Vilkas Now -verkkokaupan hallintapaneelin “Katsele tuotteita” ja “Hallitse tuoteryhmiä” ovat tuotehallinnan tärkeimmät toiminnot.
- Katsele tuotteita -toiminto on käytännössä tuotteiden hallinta. Sen kautta voi lisätä, poistaa ja muokata tuotteita. Kun tuote on lisätty, se ei vielä näy verkkokaupassa. Tuote tulee näkyviin vasta, kun se on liitetty etusivulle tai tuoteryhmiin.
- Hallitse tuoteryhmiä -toiminnolla luodaan pää- ja alatuoteryhmät. Päätuoteryhmät näkyvät oletuksena etusivun navigaatiossa. Alatuoteryhmiä voi tehdä tarvittavan määrän kaupan koon mukaisesti. Liian syvää rakennetta ei kannata tehdä, koska silloin käytettävyys kärsii. Vilkas Now -verkkokaupassa alatuoteryhmiä voi tehdä neljään tasoon.
Tuoteryhmät menevät siis etusivun alle. Sinne voi lisätä haluamansa määrän tuoteryhmiä, joiden järjestystä voi muokata raahaamalla tuoteryhmän haluttuun paikkaan listalla. Lisätyt tuoteryhmät näkyvät heti kaupassa, mutta ne voi halutessaan piilottaa muokkauksen ajaksi. Muista aina tarkistaa verkkokaupan asiakaspuolelta, miltä lopputulos näyttää. Tämä pätee kaikkiin muokkauksiin.
Vaihda tuotteiden järjestys käsin tai automaattisesti
Etusivu toimii tuotteiden kannalta kuin mikä tahansa tuoteryhmä. Sen alasivut ovat kaupan päätuoteryhmiä. Tuotteet-välilehdellä etusivuun voi liittää tuotteita, joiden järjestystä voi muokata käsin tai automaattisesti aakkosten, hinnan, varastosaldon tai tuotenumeron mukaan.
Manuaalinen muokkaaminen on tärkeää, koska kauppias tietää parhaiten, mikä on hyvä tuote, mikä myy paljon ja mikä tuo katetta. Massan voi järjestää automaattisesti ja sitten nostaa käsipelillä muutaman hyvän tuotteen esille.
Tuoteryhmän Tuotteet-välilehdellä voi muokata tuotteen nimeä, hintaa ja varastosaldoa. Saman voi tehdä myös tuotehallinnassa Katse tuotteita -toiminnon avulla. Siellä voi tarkastella kaupan koko tuotemassaa riippumatta siitä, ovatko ne näkyvissä tuoteryhmissä.
Kehitä verkkokauppaa lisäominaisuuksilla
Tuotteiden hallinnasta löytyy runsaasti lisäominaisuuksia, joiden avulla verkkokaupan toimintaa voi kehittää paremmaksi. Tässä tulee muutamia esimerkkejä.
- Tuotteella on listahinta, mutta sille voi antaa myös alkuperäisen hinnan. Sen jälkeen alennettu hinta ja alennusprosentti näkyvät verkkokaupassa. Hinnalle voi antaa myös viiteyksikön, jolloin verkkokauppa laskee automaattisesti esimerkiksi kilo- tai litrahinnan.
- Myös ostohinta on hyödyllinen lisäominaisuus. Sen avulla saa loppuvuodesta inventaarin arvon, jos kaikille tuotteille on määritelty ostohinta ja varaston arvo on tiedossa. Samalla saa myös myyntikatteen, jos veroton ostohinta ja verollinen myyntihinta on syötetty.
- Tuotteelle voi merkitä myös hyllypaikan, mikä on hyödyllistä, jos varasto on suuri. Näin tuotteet löytyvät nopeammin ja helpommin.
- Toimituspaino on mahdollista lisätä, mutta sitä ei näytetä verkkokaupassa. Tätä tietoa käytetään, kun tulostetaan pakettikortti toimitusta varten tai jos rajataan toimitustapoja painon perusteella.
- Varastosaldo on tärkeä tieto: kun saldo on nolla, tuotteita ei voi tilata. Saldo päivittyy automaattisesti jokaisen oston jälkeen. Varastosaldolle voi määritellä vähimmäissaldon: jos määrä menee sen alle, verkkokauppa ilmoittaa asiasta sisäänkirjautumisen yhteydessä.
- Valmistaja on oleellisin tieto, kun kyseessä on merkkituote. Kun valmistaja on syötetty, tuotteita voi hakea verkkokaupassa valmistajan mukaan.
Tuotteet tekevät verkkokaupan
Jotta kävijä tunnistaa, että kyseessä on verkkokauppa, tuotteita kannattaa korostaa heti etusivulla. Siellä näkyviä tuotteita voi vaihdella vaikkapa sesonkien ja vuodenaikojen mukaan.
Tuoteryhmävalikoiden kautta on helppo navigoida kohti kiinnostavia tuotteita. Osa shoppailijoista tykkää napsutella tuoteryhmien kuvalinkkejä etusivulla. Erilaiset tavat korostaa tuotteita parantavat löydettävyyttä ja tekevät ostamisesta helpon ja mukavan kokemuksen asiakkaalle.