Ajankohtaiset tärpit verkkokauppiaalle – Miten vauhdittaa kesämyyntiä logistiikkaratkaisujen avulla?
Vilkas mietti yhdessä kumppaninsa Matkahuollon kanssa, miten kauppiaat voivat helpottaa asiakkaiden tilauspäätöstä huomioimalla erilaisia ja erityisiä logistisia ratkaisuja.
Kesällä verkkokauppojen toimituksista saattaa tulla tilaavalle asiakkaalle kynnyskysymys, kun arki ei rullaakaan normaalien rutiinien mukaisesti, samoissa ympyröissä. Ihmiset viettävät aikaa mökeillä ja muutenkin poissa omien lähitoimituspisteidensä luota, eivätkä aikataulutkaan ole niin säännöllisiä. Kannattaako pakettia tilata verkkokaupasta, jos tilausta ei pääse noutamaan? Ehtiiköhän mökiltä kotiin palauttamaan paketin vaaditussa ajassa, jos tuotteet eivät olekaan sopivia?
Kysymykset on laatinut verkkokauppiaiden puolesta Vilkas ja vastaukset antanut Kati Nevalainen, pakettipalveluiden johtaja Matkahuollolta.
Logistiikkapalveluiden tarjonta
Mitä erilaisia toimitustapoja voi logistiikkapalvelujen tuottaja tarjota kauppiaalle?
Pääsääntöisesti toimitustavat ovat nouto pakettiautomaatista tai palvelupisteestä sekä kuljetus kotiovelle. Matkahuolto pilotoi myös parhaillaan suoraan vastaanottajan postiluukkuun jaettavia lähetyksiä ja laajennamme palvelua kesän jälkeen.
Mitä erilaisia palveluita Matkahuolto voi tarjota verkkokauppatoimituksiin erityisesti kesän ajalle?
Kuljetamme verkkokauppalähetykset nopeasti ja luotettavasti kaikkialle Suomeen – myös mökkipaikkakunnille. Suosituin toimitustapamme on Lähellä-paketti, jossa asiakkaalla on valittavana yhteensä lähes 2 000 pakettiautomaattia ja noutopistettä ympäri Suomen. 82 % suomalaisista asuu alle kolmen kilometrin ja 57 % alle kilometrin päässä noutopisteistämme.
Kuluttajavastaanottajille tarjottavat lisäpalvelut tuovat joustoa paketin vastaanottoon loman aikana; rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi kuluttaja voi seurata saapuvia pakettejaan automaattisesti ja tarvittaessa ostaa niille lisää säilytysaikaa tai kuljetuksen noutopisteestä kotiovelle. Lisäksi rekisteröitynyt asiakas voi tehdä asiakaspalautuksen helposti Matkahuollon palvelussa – palvelu helpottaa myös verkkokauppiasta, sillä sen avulla verkkokauppias tietää, mitä palautuksia ja miltä asiakkaalta heille on tulossa.
Suosittelen verkkokauppiaita kertomaan asiakkailleen Matkahuollon rekisteröityneen asiakkaan palveluista: Rekisteröityneen asiakkaan palvelut - Matkahuolto.
Mitä erityistä kauppiaan ainakin tulisi ottaa huomioon kesän verkkokauppatoimituksia miettiessä?
Ihmiset ostavat verkosta kesälläkin ja kauppa käy kuumana, vaikka kesää vietettäisiin aurinkovarjon alla rannalla. Nopeat toimitukset ovat a ja o myös kesällä.
Kesäajan sesonkituotteisiin kuuluu paljon kookkaita tavaroita, kuten grillejä tai urheiluvälineitä. Isojen tuotteiden lähettämisessä on hyvä huomioida lähetyksen oikeaoppinen pakkaaminen. Kun tuote on pakattu oikein, me Matkahuollossa voimme käsitellä tuotetta kuljetuksessa sujuvasti ja taata laadukkaan kuljetuspalvelun.
Myös lämmölle arkojen tuotteiden pakkaamiseen kannattaa panostaa; esimerkiksi
suklaa sulaa herkästi kovassa helteessä, joten pakkauksen pitäisi suojata sisältöä kuljetuksen aikana myös lämpötilan vaihteluilta.
Toimitusratkaisujen toteutus verkkokaupassa
Vaatiiko kuljetuspalveluiden käyttöönotto jotain erityistä kauppiaalta?
Kuljetuspalveluiden käyttöönotto verkkokaupassa edellyttää sopimusta Matkahuollon kanssa. Näin saadaan asiakkaalle tarvittavat tunnukset palveluiden aktivointiin verkkokaupassa. Logistiikan ammattilaiset myynnissä varmistavat, että verkkokauppias saa juuri oikeat ja asiakaskohderyhmää palvelevat kuljetuspalvelut käyttöönsä. Opastamme myös, kuinka kertoa toimitustavoista verkkokaupan asiakkaille.
Mistä kauppias saa tarvittaessa apua palveluiden käyttöönotossa?
Myyntipalvelumme palvelee koko kesän ajan normaalisti ja olemme aina valmiina auttamaan asiakkaitamme. Meihin saa yhteyden Yritysmyynti - Matkahuolto.
Toimitusratkaisujen markkinointi
Kannattaako verkkokauppiaan markkinoida toimitustapoja myös kesällä ja miten?
Ehdottomasti kannattaa. Kuljetuspalvelu on tärkeä osa verkkokaupan toimintaa ja tämän vuoksi on hyvä tuoda esille eri vaihtoehdot toimitustavoista, jotta asiakas saa juuri hänelle sopivan toimituksen ja juuri sinne, minne haluaa.
Miten kauppias voi hyödyntää logistiikkaan liittyvää asiakasdataa ja analytiikkaa liiketoiminnassaan?
Matkahuolto seuraa jatkuvasti vastaanottajien tyytyväisyyttä kuljetuspalveluunsa niin sanotulla NPS-mittarilla. Tuotamme verkkokauppiaalle myös asiakaskohtaista analytiikkaa, josta selviää muun muassa pakettien keskimääräinen kuljetusaika, noutonopeus ja palautusprosentti. Näiden avulla verkkokauppias pystyy viestimään asiakkailleen ja suunnittelemaan toimintaansa kyseessä olevien tietojen perusteella.
Asiakaspalvelu
Millä eri tavoilla kauppiaan kannattaa huomioida asiakkaita kesän toimitusten suhteen?
Nostaisin tässäkin esille Matkahuollon asiakkaaksi rekisteröitymisen, jossa asiakas voi esimerkiksi pidentää lähetyksen noutoaikaa.
Missä eri kanavissa kauppiaan kannattaa hoitaa toimituksiin liittyvää asiakaspalvelua kesän aikana?
Verkkokaupan asiakkaiden yhteydenotot toimituksiin liittyen on hyvä hoitaa verkkokaupan oman asiakaspalvelun kautta ja sellaisissa kanavissa, mistä vastauksen voi antaa nopeasti. Yhä useampi asiakas haluaa palvelua sosiaalisen median kanavien kautta.
Miten Matkahuolto on panostanut toimituksiin liittyvään asiakaspalveluun kesän aikana?
Matkahuolto panostaa asiakaspalvelun laatuun ympäri vuoden ja kesälläkin meitä on iso joukko varmistamassa, että asiakkaat saavat meiltä nopeasti vastaukset toimitukseen liittyvissä kysymyksissä. Tänäkin vuonna asiakaspalvelutiimimme on täydentynyt useilla kesätyöntekijöillä, joista ainakin aiempina vuosina moni on jäänyt myös syksyn sesonkityöntekijäksi.
Missä kaikissa kanavissa kauppias voi olla yhteydessä Matkahuoltoon?
Puhelimitse, sähköpostitse ja chatin kautta. Palvelemme asiakkaita aktiivisesti myös sosiaalisen median kanavien kautta.
Vinkkejä tulevaan
Miksi verkkokauppiaan olisi hyvä kiinnittää huomiota laadukkaisiin toimitustapoihin ja -ratkaisuihin myös kesällä?
Onnistuneella toimituksella on suuri merkitys asiakaskokemukseen. Kesän jälkeen koittaa useampi verkkokaupan sesonki, kuten Black Friday ja joulu. Hyvä asiakaskokemus kantaa pitkälle ja asiakas palaa kauppaan ostoksille uudelleen.
Missä tilanteessa itse huomasit hyvästä toimitusratkaisusta olleen erityisesti hyötyä?
Meille tuli koiranpentu keväällä ja olen pariin otteeseen ostanut sille ruokaa ja tarvikkeita
verkosta Matkahuollon kotiinkuljetuksella. Painava ruokasäkki on ollut kotiovella odottamassa, kun olin valinnut sille “jättö ovelle ilman kuittausta” -lisäpalvelun Matkahuollon kotiinkuljetuksen toimitusaikaikkunaa valitessani.
Mihin ratkaisuun olet erityisen tyytyväinen?
Olemme kevään ajan kehittäneet markkinointiyhteistyömallia yhdessä verkkokauppa-asiakkaidemme kanssa. Se on ollut menestys ja mallia hiotaan edelleen palautteen ja kokemusten perusteella. Markkinointiyhteistyökampanjoiden hyvät ja kehittyvät myyntitulokset puhuvat puolestaan!
Minkälaisia vinkkejä antaisit aloittelevalle verkkokauppiaalle logistiikan näkökulmasta?
Logistiikka on erittäin tärkeä osa verkkokaupan asiakaskokemusta. Nopeuden ja edullisuuden lisäksi myös toimitusvarmuudella ja asiakaslupausten pitämisellä on iso merkitys. Matkahuolto toimii läpinäkyvästi ja kerromme julkisesti muun muassa uudelleenohjausprosenttimme: Noutopisteiden täyttöaste ja pakettien uudelleenohjaus - Matkahuolto.
Voit tuoda lähtevät paketit mihin tahansa Matkahuollon pakettiautomaattiin tai lähes kaikkiin palvelupisteisiimme – tai voimme noutaa ne suoraan sinulta. Moni verkkokauppias myös hyödyntää myöhäiset pakettien jättöajat Matkahuollon logistiikkakeskuksissa ja asemilla ja nopeuttaa näin verkkokauppatoimituksiaan vuorokaudella: Myöhäinen toimitus terminaaliin - Matkahuolto.
Jos jokin logistiikassa mietityttää, ole suoraan yhteydessä meihin, niin etsimme juuri sinulle parhaiten sopivan kokonaisuuden!