Verkkokauppiaan sosiaalisen median strategia

Nykyään on hyvin tavallista, että asiakkaat odottavat verkkokaupan löytyvän myös eri sosiaalisen median kanavista. Mikäli verkkokaupallasi ei vielä ole sosiaalisen median tilejä, kannattaakin pohtia, olisivatko sosiaalisen median kanavat sinun yrityksellesi hyödyllisiä markkinointikanavia. Sosiaalinen media onkin oivallinen keino kasvattaa verkkokauppasi näkyvyyttä ja tunnettuutta, rakentaa asiakassuhteita sekä hoitaa asiakaspalvelua. Tässä tekstissä esittelemme lyhyesti asioita, joita aloittelevan verkkokauppiaan kannattaa ottaa huomioon alkaessaan suunnitella yrityksen sosiaalisen median sisältöä.

Sosiaalisen median markkinointi on kannattavaa, sillä olemalla aktiivinen eri kanavissa on mahdollista sekä suorittaa tehokasta uusasiakashankintaa että pitää huolta jo olemassa olevista asiakassuhteista. Some-markkinointi voidaan karkeasti jakaa kahteen osa-alueeseen: orgaaniseen ja maksettuun mainontaan. Orgaaninen sosiaalisen median sisältö tarkoittaa sisältöä, jota voit tuottaa eri kanaviin ilmaiseksi. Maksettu mainonta puolestaan on nimensä mukaisesti maksamalla saavutettua näkyvyyttä; esimerkiksi Facebookiin ja Instagramiin maksettua näkyvyyttä tuotetaan Facebook Business Managerissa, jonka hyödyntämiseen yrityksen tulee perustaa Facebookiin mainostili. 

 

Sosiaalisesta mediasta yleisesti

Sosiaalista mediaa kuvaa hyvin suoruus, välittömyys ja nopeatahtisuus, minkä vuoksi sosiaalisen median kanavissa viestiessä kannattaa noudattaa erityistä huolellisuutta. Sosiaalisessa mediassa toimimisesta saattaa koitua yritykselle mainehaittaa, mikäli viestintä eri kanavissa ei ole suunnitelmallista, harkittua ja ystävällistä. On tärkeää esimerkiksi vastata mahdollisiin asiakkaiden kommentteihin ja muihin yhteydenottoihin, sillä sosiaalinen media toimii nykypäivänä myös yhtenä asiakaspalvelun kanavana. Jokainen sosiaalisen median kanava myös houkuttelee vähän eri käyttäjäkuntaa; tässä ote Tilastokeskuksen Vapaa-aikatutkimuksesta, jossa selvitettiin muun muassa väestön sosiaalisen median käyttötottumuksia: 
 
 Sosiaalinen media palveluiden käyttö
 

 

Yrityksen sosiaalisen median strategian koostaminen


Seuraavat seikat kannattaa ottaa huomioon lähtiessään koostamaan yrityksen sosiaalisen median markkinointistrategiaa.

  1. Koska ihmiset käyttävät jokaista sosiaalisen median kanavaa hieman eri tavalla, tulisi yrittäjän ottaa selvää, missä kanavissa ne omat verkkokaupan potentiaaliset ostajat ovat. Kuvittele itsesi potentiaalisen ostajan saappaisiin ja tutki, missä sosiaalisen median kanavissa kyseinen käyttäjä mahdollisesti viettää aikaa. Tämän lisäksi on perusteltua turvautua analytiikan apuun ja tarkastella Google Analyticsin tarjoamaa tietoa esimerkiksi siitä, mihin ikäryhmiin kuuluvia kävijöitä verkkokauppasi houkuttelee. Verkkokaupan analytiikkaa käsittelemme lisää vielä myöhemmin tässä tekstissä. 

  2. Eri sosiaalisen median kanavissa viestiessä käytetään hieman erilaista äänensävyä. Esimerkiksi Twitterissä sisältö on jokseenkin muodollisempaa kuin esimerkiksi Instagramissa, jossa julkaisujen äänensävy voi olla hyvinkin vapaamuotoista ja visuaaliseen sisältöön painottuvaa. Twitterissä puolestaan käyttäjien luomat julkaisut ovat hyvin usein poliittissävytteisiä ja keskittyvät ajankohtaisiin teemoihin. Eri sosiaalisen median kanavien äänensävyyn kannattaa tutustua esimerkiksi tutkailemalla, minkälaista toimivaa sisältöä muut käyttäjät julkaisevat. Jos kanava on sinulle kuitenkin täysin vieras, kannattaa harjoitteluun hyödyntää aluksi yrityksen tilin sijaan henkilökohtaista tiliä. Tällä tavalla voit ehkäistä jo aiemmin tekstissä mainittua mainehaittaa.

  3. Näkyvyyden saamiseksi sosiaalisen median kanavissa on oltava myös aktiivinen! Esimerkiksi Facebookin ja Instagramin algoritmit, jotka päättävät, mitä julkaisuja milloinkin näytetään, suosivat tällä hetkellä käyttäjiä, jotka julkaisevat ahkerasti ja saavat julkaisuihin seuraajiaan sitoutettua, eli tykkäyksiä, kommentteja ja julkaisujen jakoja. 

Jotta sosiaalisen median kanavista olisi yrittäjälle oikeasti hyötyä, ei pelkkä kanavien olemassaolo ja satunnaisten julkaisujen jakaminen ole kannattavaa. Jotta sosiaalisesta mediasta olisikin yrittäjälle hyötyä, kannattaa tätä markkinoinnin osa-aluetta lähteä valloittamaan strategisen suunnittelun kautta. Ensiksi kannattaakin miettiä, mikä tavoite yrityksen sosiaalisella medialla voisi olla. Onko se kenties näkyvyyden ja tunnettuuden kasvattaminen tai ehkä potentiaalisten ostajien houkutteleminen verkkokauppaan?

Kun tavoitteet on asetettu, voit alkaa suunnittelemaan, minkälaisia julkaisuja voisit eri sosiaalisen median kanavissa julkaista. Sisällön tulisi olla mielenkiintoista ja tuoda tietynlaista lisäarvoa asiakkaillesi. Miksi asiakkaasi seuraisi yritystäsi sosiaalisessa mediassa? Syitä voisivat olla esimerkiksi yrityksen tarjoama mielenkiintoinen ja hauska sisältö, vinkit ja ideat tuotteittesi käyttöön tai alennuskampanjat ja alennuskuponkien jakaminen. Julkaisujen rytmittämiseen ja suunnitteluun avuksi kannattaa ottaa erilaiset sosiaalisen median julkaisukalenterit, jotka ovat hyödyllisiä työkaluja esimerkiksi julkaisujen ajastamiseen tai analytiikan seuraamiseen. Näitä kalentereita tarjoavat esimerkiksi Hootsuite ja Agorapulse.

Seuraava strateginen vaihe on sosiaalisen median julkaisujen tehokkuuden seuraaminen ja kehittäminen. Myös sosiaalisen median markkinoinnissa on tärkeää tehdä kilpailija-analyysia. Kopioida ei tietenkään saa, mutta kuten kaupankäynnissä yleensäkin, on hyvä olla tietoinen siitä, mitä kilpailijat tekevät, ja sen perusteella miettiä, olisiko omassa tekemisessäkin jotain kehitettävää tai muokattavaa. Toinen tärkeä kehityksen osa-alue on analytiikan seuraaminen. On tärkeää tutkia, minkälaiset julkaisut toimivat, mitkä eivät ja tuottaako sosiaalinen media yritykselle maksavia asiakkaita. Tässä on esimerkiksi ohjeet Facebook-pikselin asentamiseen VIlkas Now -verkkokaupassa.


Mikäli haluat, että asennamme verkkokaupan analytiikan puolestasi, Vilkas tarjoaa asiakkailleen kolmea erilaista pakettiratkaisua verkkopohjaisen analytiikan käyttöönottoon ja hyödyntämiseen kaupassasi. Lue lisää täältä!

Tässä tekstissä olemme esitelleet yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin ensiaskeleita. Toivottavasti teksti rohkaisi sinua hyppäämään sosiaalisen median markkinoinnin mielenkiintoiseen maailmaan, sillä se tarjoaa yritykselle valtavasti potentiaalia kasvun ja näkyvyyden saralla!

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

4 painavaa syytä, miksi verkkokauppiaan kannattaa panostaa sosiaalisen median mainontaan

Eilen mietit 60 denierin mustia sukkahousuja, ja yhtäkkiä sinulle mainostetaan sosiaalisessa...

Selkeä verkkosisältö houkuttelee asiakkaita verkkokauppaan

Saavutettava verkkosisältö on helposti lähestyttävää, selkeää ja ymmärrettävää. Verkkokaupan...

Vinkkejä verkkokaupan asiakaspalvelun kehittämiseen

Sanotaan, että negatiiviset sanat ja kokemukset kiirivät kaiuten aina kauemmas ja useammalle kuin...