Kolme vinkkiä verkkokaupan ammattimaiseen ulkoasuun

Ulkoasu ei ole tärkein asia verkkokaupassasi, mutta se on varmasti asia, jonka potentiaalinen asiakkaasi ensimmäisenä huomaa. Hyvä ensivaikutelma houkuttelee käyttäjän tutustumaan kauppaasi ja sen tuotteisiin, huono taas saa sulkemaan sivun äkkiä. Tässä siis kolme vinkkiä, joiden avulla saat verkkokauppasi vakuuttamaan kävijät ulkomuodollaan.

1. Valokuvat

Tuote- sekä sisältökuvat houkuttelevat ja vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen. Hyvät tuotekuvat lisäävät kaupan luotettavuutta. Luonnonvalo tai tehokas, pehmennetty valaistus kuvaustilanteessa on kaiken perusta.

Verkkokaupan taustaväri on usein valkoinen, joten kuvaamalla tuotteet valkoista taustaa vasten saat ne näyttämään parhaimmalta. Valkoisen taustan voit rakentaa esimerkiksi kartongista tai ostamalla valokuvaukseen tarkoitetun taustakankaan tai -kartongin. Kun valaistus ja tausta on kunnossa, voit ottaa tuotekuvat tarvittaessa jopa kännykällä.

Pehmennetyllä valaistuksella tarkoitetaan, että kuvaa ei ole otettu suoralla salamalla, ja valonlähteen edessä on jokin himmennin. Himmennin hajottaa valon niin, ettei se osu suoraan kuvattavaan kohteeseen. Pehmeä valo tekee varjoista melkein huomaamattomia ja sillä saadaan aikaan efekti, että tuotteet näyttävät ikään kuin leijuvan verkkokaupan taustaa vasten. Voit käyttää ammattikuvaajille tarkoitettuja välineitä tai askarrella himmentimen vaikka leivinpaperista. Internet on erilaisia ohjeita pullollaan. Pienten tuotteiden kuvaamiseen on tarjolla myös valmiita kuvauslaatikoita, joissa taustakangas, valot sekä himmentimet on rakennettu yhteen pakettiin. Tämä onkin esimerkiksi kosmetiikkaa tai pieniä esineitä, kuten koruja tai sisustusesineitä, myyvälle verkkokauppiaalle helpoin ratkaisu.
 

Muistathan optimoida sisältökuviesi tiedostokoot. Isot tiedostokoot hidastavat kauppasi lataamista, joten jos haluat nopean ja näyttävän kaupan, optimoi kuvasi. Hyvä, ilmainen työkalu kuvien tiedostokoon optimointiin on esimerkiksi TinyJPG.

 

2. Responsiivinen teema

Ulkoasun on tärkeää toimia mobiilissa. Apuun rientävät responsiiviset teemat, joissa ei ole erillistä mobiilinäkymää. Tämä tarkoittaa sitä, että valitsemasi teema näyttäytyy saman tyylisenä kaikilla näyttölaitteilla. Elementit vaihtavat paikkaa riippuen siitä, miten kapea ruutu asiakkaalla on käytössä. Saat ladattua Vilkkaan rakentamia responsiivisia teemoja teemakaupasta. Voit myös tilata teeman asennuksen meiltä.
 

3. Yhtenäisyys

Päätä yrityksellesi tyyliohjeet, ja noudata niitä. Valitse pääväri sekä haluamasi korostusvärit. Älä yhdistele erilaisia fontteja tai fonttikokoja tekstin sisällä huomion herättämiseksi, se tekee ulkoasusta sekavan. Hae huomio muilla keinoilla, kuten näyttävillä kuvilla.
 
Pikaopas hyvään ja yhtenäiseen verkkokaupan ulkoasuun:

  • 1 pääväri
  • 1–2 korostusväriä
  • 1–2 fonttia, leipätekstille ja otsikolle oma tarvittaessa
  • Sisältökuvat ovat keskenään yhtä laadukkaita
  • Tuotekuvat ovat saman kokoisia ja muotoisia 
  • Tuotekuvat on kuvattu hyvässä valossa
Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Sitouta verkkokaupan asiakas laadukkailla tuotekuvilla

Verkkokaupan menestyksen kannalta yksi tärkeimmistä asioista ovat hyvät tuotekuvaukset, sekä...

Näin perustat verkkokaupan päivässä

Oman verkkokaupan perustaminen saattaa tuntua pelottavalta ja tekniseltä haasteelta. Lisäksi moni...

5 vinkkiä: Kauppa kivijalasta verkkoon

Kaupan ala elää voimakkaassa murroksessa. Asiakkaat ovat siirtyneet verkkoon kiihtyvällä tahdilla,...