Google Shopping rantautui myös Suomeen. Oletko valmis?

Yksi verkkokauppiaan tärkeimmistä tavoitteista on luoda kaupalle tunnettuutta ja hankkia tuotteille näkyvyyttä markkinoinnin eri keinoin. Kauppiaalle ei ole tärkeää saada vain näkyvyyttä yleisesti, vaan tärkeämpää on löytää keinoja, joilla tavoittaa oikean kohderyhmän, jolloin viestin vastaanottajat todella harkitsevat lompakkonsa avaamista ja tuotteiden ostamista.
Kaikki tietävät, kuinka haastavaa on saada oman sivuston sijoitus Googlessa mahdollisimman korkealle ja vieläpä kustannustehokkaasti. Kauppiaan on mahdollista lisätä verkkokauppansa hakukonenäkyvyyttä ilmaisilla optimointitoimilla tai maksetulla Google Ads -mainonnalla. Nyt myös suomalaisille PK-verkkokauppiaille on tulossa Googlelta tarjolle mielenkiintoinen työkalu Google Shopping, jolla kauppias voi tavoittaa erityisesti niitä asiakkaita, jotka ovat valmiita ostamaan. Tämä Suomen lanseeraus on erittäin tervetullut päivitys Googlelta, joka on viime vuosien aikana jäänyt hieman kilpailijoiden, mm. Amazonin, kehityksen jalkoihin.

Mikä on Google Shopping, ja miksi sinun pitäisi käyttää sitä?

Ennen kuin sukellamme Google Shoppingin etuihin, on tärkeää ymmärtää, mikä se on. Google Shopping on pähkinänkuoressa Googlen palvelu, jonka avulla verkkokauppias voi esitellä tuotteita Googlen hakutulossivulla monipuolisemmin kuin perinteisellä Google Ads -mainoksella. Tärkeää on ymmärtää, että Google Shopping ei ole markkinapaikka, kuten Amazon tai eBay. Google Shopping on tuotehakemisto, joka esittelee tuotteesi monipuolisesti kuvan kera potentiaalisille asiakkaille ja ohjaa kiinnostuneet asiakkaat verkkokauppaasi tekemään ostoksen loppuun saakka.

Oletetaan, että asiakkaasi hakee Google-haussa hakusanalla "kengät”, tai kuten alla olevassa ruotsinkielisessä esimerkkikuvassa: “skor”. Tässä tapauksessa maksetut mainokset näkyvät tämän tuotekohtaisen hakusanan hakutuloksissa tällä tavoin:

 
Kuva 1: Google Shopping listaa verkkokauppojen tuotteita asiakkaille monipuolisemmin kuin perinteinen hakukoneen listaus, jolloin halutun tuotteen löytäminen tapahtuu todennäköisemmin.

Kuten nähdään, Google Shopping -mainokset mahdollistavat hakutuloksissa näytettävän paljon rikkaampaa sisältöä kuin perinteiset tekstipohjaiset mainokset. Haussa asiakkaallesi näytetään tuotekuva, hinta, varastosaldo, tuotenumero ja mahdolliset tuotearviot. Huomioitavaa on myös se, että noin vuosi sitten Google poisti oikeasta laidasta Google Ads -mainokset, ja nyt niiden tilalle tuodaan Google Shopping -mainokset.

Jos yrität valita näiden kahden vaihtoehdon välillä, on Google Shopping verkkokauppiaalle lähtökohtaisesti tehokkaampi paikka mainostaa tuotteita. Etenkin, jos sinulla on paljon tuotteita, saat Google Shoppingin avulla helpommin tuotekohtaiset mainokset esille. Tekstimuotoisten mainosten luominen Google Adsiin jokaiselle tuotteelle on työläämpi prosessi. Google Adsin tekstimuotoiset search-mainokset toiminevat jatkossa paremmin verkkokaupan brändäykseen ja tunnettuuden kasvattamiseen sekä erilaisiin kampanjoihin.

Google Shopping saa myös oman linkin hakukoneen ylälaidasta, jolloin asiakas pääsee sisään varsinaiseen tuotehakemistoon. Täällä asiakas voi suodattaa hakemistoa eri parametreilla, mikä
helpottaa hakemista merkittävästi ja tekee vertailun helpommaksi ja nopeammaksi.
Kuva 2: Asiakas voi näppärästi hyödyntää Google Shoppingin filttereitä, joka tekee tuotteiden etsimisestä tehokasta.

Kun asiakas klikkaa Google Shopping -tuotekuvaa, löytyy tuotteesta vielä enemmän hyödyllistä tietoa ostopäätöksen tekoon sekä linkki suoraan verkkokaupan tuotesivulle, missä varsinainen ostaminen tapahtuu.

Kuva 3: Löydettyään oikean tuotteen, pääsee asiakas suoraan verkkokaupan tuotesivulle tekemään lopullista hankintapäätöstä.


Miten saat parhaat tulokset Google Shoppingista?

Tässä listaus asioista, joihin sinun kannattaa kiinnittää huomiota, kun otat käyttöön Google Shoppingin:

  • Käytä erikoistarjouksia, jolloin nekin näytetään tuotehakemistossa.
  • Hyödynnä tuotearvosteluja, jolloin asiakkaat näkevät muiden asiakkaiden arvosteluja myös Google Shoppingissa, ja olet näin edellä kilpailijoitasi.
  • Käytä negatiivisia hakusanoja, jolloin et maksa turhasta.
  • Keskity mobiiliin, sillä suurin osa ostajista käyttää jo älypuhelinta.
  • Aikatauluta mainosten näyttöä niille päiville ja vuorokaudenaikoihin, kun asiakkaasi ovat aktiivisia. 
  • Kehitä tuotesisältöjäsi, sillä niiden merkitys korostuu entisestään. Muista myös tuotearvioiden merkityksen kasvu. 

Myös Google Shoppingin käyttöönotossa pätee sanonta “aikainen lintu madon nappaa”. Alkuun kilpailu tulee olemaan vähäistä, jolloin näkyvyyttä on paljon helpompi saada kohtuulliseen hintaan. Edistyksellisissä verkkokauppa-alustoissa, kuten Vilkkaalla, rajapinta Google Shoppingiin löytyy valmiina, ja se sisältyy Vilkas Suite -kaupoissa tasoon Active ja Pro sekä Vilkas Now -kaupoissa tasoihin M, L ja XL. 
Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Tuotearviot – hyödy asiakkaidesi mielipiteistä

Tuotearviot ja arvostelut ovat keskeisessä asemassa sähköisessä kaupankäynnissä. Artikkelissa...

5 vinkkiä: Kauppa kivijalasta verkkoon

Kaupan ala elää voimakkaassa murroksessa. Asiakkaat ovat siirtyneet verkkoon kiihtyvällä tahdilla,...

Verkkokaupan laajentaminen Pohjoismaihin markkinapaikkojen avulla

Verkkokaupan markkinointi koetaan alkuvaiheessa usein vaikeaksi ja myös kalliiksi. Ja...