Geoblokkaus EU:ssa: mitä Vilkas-verkkokauppiaan tulisi tietää?

3.12.2018 astui EU:ssa voimaan asetus, joka kieltää tarpeettoman geoblokkauksen. Verkkokauppiaiden onkin mukauduttava asetuksen mukanaan tuomiin sääntöihin toimittaessaan muihin Euroopan maihin. Tämän blogikirjoituksen lukemalla tiedät, mitä sinun täytyy verkkokauppiaana ottaa huomioon ja mitä asetuksia muuttaa Vilkas-verkkokaupassasi.

Vilkas-verkkokaupalla kaupanteko ulkomaille on helppoa. Kansainvälinen kauppa onkin yhä kiinnostavampaa myös pienille ja keskisuurille kaupoille. Ulkomaille myymällä saat laajennettua markkinoitasi ja kasvatettua kauppaa.

Moni verkkokauppias ei halua toimittaa kaikkialle ja onkin joulukuun 2018 alkuun asti turvautunut geoblokkaukseen. Geoblokkauksella voi esimerkiksi estää tietyissä maissa internetiä käyttävien asiakkaiden pääsyn kauppaan kokonaan tai estää tiettyjen maiden laittamisen toimitusosoitteeksi. Jotkut kauppiaat ovat näyttäneet eri hintaa eri maassa kaupassa vieraileville.

15 % eurooppalaisista tekee ostoksia verkkokaupoissa, jotka sijaitsevat eri EU-maassa kuin ostaja itse. Euroopan unioni toivoo tämän määrän nousevan ja onkin sitoutunut rajattomaan, vapaaseen verkkokaupankäyntiin Euroopassa. 3.12.2018 alkaen EU esti geoblokkauksen ja siihen liittyvät käytännöt. Tämän toivotaan estävän syrjintä verkkokaupankäynnissä asiakkaan kansalaisuuden, asuinpaikan tai yrityksen sijainnin perusteella.

Keihin uudet säädökset vaikuttavat?

Muutokset vaikuttavat lähes kaikkiin verkkokauppiaisiin EU:n alueella. Poikkeuksena sääntöön ovat esimerkiksi sellaiset verkkokaupat, joissa myydään digitaalisia tuotteita, kuten musiikkilatauksia tai e-kirjoja. Kauppiaan, johon muutokset vaikuttavat, täytyy itse huolehtia, että uudet säännökset otetaan huomioon verkkokaupassa.

 

Mitä verkkokauppiaan täytyy ottaa huomioon?

Ota verkkokaupassasi huomioon ainakin nämä asiat:
  • Vierailijoita joistain tietyistä maista ei saa estää. Vilkas-verkkokauppaohjelmistolla tämä ei ole muutenkaan ollut mahdollista.
  • Eri maissa shoppaileville ei saa näyttää eri hintoja. Myöskään tällainen valinta ei ole Vilkas-verkkokaupassa muutenkaan ollut mahdollinen.
  • Kaikkien EU:ssa verkkokauppaa käyttävien täytyy voida ostaa jotain kaupasta. Jokainen EU-maa pitää voida laittaa tilausvaiheessa laskutusosoitteeksi.
  • Asiakkaan pitää voida ilmoittaa erillinen toimitus- ja laskutusosoite. Tämä on oletuksena mahdollista kaikissa Vilkas-verkkokaupoissa.
  • Se, että missä tahansa EU-maassa olevan pitää voida ostaa kaupastasi, ei tarkoita, että sinun täytyy toimittaa näihin kaikkiin maihin. Sen sijaan voit tarjota esimerkiksi mahdollisuutta noutaa tuotteet toimistoltasi tai kivijalasta. Vaikka et siis tarjoaisi verkkokaupassasi toimitusta Tsekkiin, täytyy Tsekissä asuvan asiakkaan silti voida tehdä tilaus. Asiakas ei saa tuotteita lähetettynä kotiinsa, mutta voi noutaa ne toimitilastasi itse tai kuriirin välityksellä tai saada toimitettua ne johonkin suomalaiseen osoitteeseen.


Mitä toimia kauppiaan tulee tehdä?

Päätä, mihin maihin haluat toimittaa ja mitä toimitustapoja käytät kuhunkin maahan. Yksinkertaisimmassa tapauksessa toimitat vain samaan maahan, jossa kauppasi on.
Tee ainakin nämä toimenpiteet kaupassasi:

  • Määritä kaikki EU-maat mahdollisiksi laskutus- ja toimitusosoitteiksi kaupassasi.
  • Päätä, mihin maihin haluat toimittaa tuotteitasi. Pro-kauppatasossa voit rajoittaa toimitustapoja maittain. Jos käytät Starter-, Mini- tai Active-kauppaa, jossa rajoitus ei ole mahdollinen, voit käyttää jotain alla listatuista vaihtoehtoisista menetelmistä.
  • Voit luoda Nouto-toimitustavan, jossa asiakas noutaa tuotteen itse.
  • Kerro toimitusehdoissa kaikki toimitusta koskevat rajoitukset.
Tarkat ohjeet toimenpiteiden suorittamiseen löydät alta.

 

Salli kaikkien EU-maiden käyttäminen laskutus- ja toimitusosoitteissa

  1. Valitse kaupan taustahallinnassa Asetukset > Maa-asetukset > Maat.
  2. Valitse taulukon viimeisellä rivillä maa, jonka haluat lisätä. Euroopan unioniin kuuluvat maat löydät EU:n verkkosivuilta.
  3. Klikkaa Tallenna.
  4. Lisätäksesi toisen maan palaa kohtaan kaksi.


Pro-kauppias: määritä toimitusmaat

Seuraavat askeleet ovat tarpeellisia vain, jos haluat määrittää eri toimitusehdot eri maille. Jos olet Starter-, Mini- tai Active-kauppias siirry kohtaan " Muut kuin Pro-kauppiaat: nimeä toimitustapasi oikein".
  1. Valitse kaupan taustahallinnassa Asetukset > Maa-asetukset > Alueet.
  2. Anna taulukon viimeisellä rivillä nimi uudelle alueelle, esim. Etelä-Eurooppa.
  3. Klikkaa Tallenna.
  4. Valitse luomasi alue.
  5. Valitse oikeanpuoleisella palstalla kaikki maat, jotka haluat liittää tähän alueeseen. Voit valita vain maita, jotka olet aiemmin lisännyt kohdassa Asetukset > Maa-asetukset > Maat.
  6. Klikkaa Tallenna.
  7. Nyt voit valita, millä alueilla kutakin kauppasi toimitustapaa voidaan käyttää. Valitse Asetukset > Toimitus.
  8. Klikkaa haluamaasi toimitustapaa taulukossa.
  9. Valitse alue, jolle haluat asettaa kyseisen toimitustavan mahdolliseksi kohdassa “Salli seuraavien toimitusosoitteiden käyttö”.
  10. Klikkaa Tallenna.


Muut kuin Pro-kauppiaat: nimeä toimitustapasi oikein

Seuraa näitä ohjeita, jos haluat määrittää eri toimitusehdot eri maille.
 
Jos kauppatasosi on Starter, Mini tai Active, maakohtaisten toimitustapojen luominen ei ole mahdollista. Tällöin kannattaa tarjota asiakkaille kaikki tarvittava tieto toimitusehdoissa.
 
Lisäksi toimitustavat kannattaa nimetä asianmukaisesti, esimerkiksi “ Toimitus Suomessa”. Valitse kaupan taustahallinnassa Asetukset > Toimitus ja toimitustapa, jota haluat muokata. Toimitustavan nimen voit muutta kohdassa “ Nimi kaupassa”.
 
Jos asiakas valitsee tämän toimitustavan, vaikkei hänen toimitusosoitteensa ole Suomessa, voit joko hylätä tilauksen tai ottaa yhteyttä ostajaan.

 

Määritä halutessasi Nouto toimitustavaksi

Jos kaupassasi ei vielä ole tätä toimitusvaihtoehtoa, voit lisätä noudon toimitustapoihin.
  1. Valitse kaupan taustahallinnassa Asetukset > Toimitus.
  2. Klikkaa Lisää.
  3. Valitse kohdassa Logistiikkakumppanit kohta "Käyttäjän määrittämä toimitustapa".
  4. Valitse kohdassa Tyyppi kohta "llmainen toimitus".
  5. Syötä uudelle toimitustavalle nimi kohdassa "Nimi kaupassa", esim. Nouto.
  6. Klikkaa Lisää.
  7. Valitse Näkyvissä-kohdassa Kyllä.
  8. Halutessasi voit valita kohdassa “Salli seuraavien toimitusosoitteiden käyttö” alueen, jolla nouto on mahdollinen (mahdollinen vain Pro-kauppatasossa).
  9. Halutessasi voit lisätä kommenttikenttään toimitustavan kuvauksen. Voit mainita kuvauksessa esimerkiksi, mistä tilaukset ovat noudettavissa.
  10. Tällä sivulla voit määrittää myös toimitustavan muut asetukset.
  11. Klikkaa Tallenna.


Selitä toimitustapojen rajoitteet asiakkaalle

Voit tarjota asiakkaillesi tietoa toimitustapojen rajoitteista toimitusehdoissa. Tehdäksesi tämän valitse kaupan taustahallinnassa Sisältö / Tuoteryhmät > Sisällön esikatselu. Vasemmalla palstalla Sivut-otsikon alla voit valita sivun, jota haluat muokata.

 

Kysymyksiä ja vastauksia

Muuttuuko jokin verkkokauppaohjelmistossa tai verkkokaupassa itsessään?
Ei, verkkokauppaohjelmistoon tai kauppaasi ei tarvita teknisiä muutoksia geoblokkauksen myötä.
 
Täytyykö kauppa nyt kääntää usealle kielelle?
Ei, se ei ole tarpeellista.
 
Täytyykö minun muuttaa kauppani yleisiä käyttöehtoja?
Ei tarvitse.
 
Täytyykö minun muuttaa hintoja kaupassani?
Geoblokkaussäädökset eivät vaikuta hinnoitteluun tai sen esittämiseen.
 
Voinko määrittää eri toimitushinnat eri maihin?
Kyllä, se on sallittua.
 
Pitääkö minun tehdä muutoksia kauppani veroasetuksiin?
Ei, veroasetuksiin ei tarvitse geoblokkausasetuksen vuoksi tehdä muutoksia.
 
Kasvaako huijausyritysten riski, jos otan vastaan tilauksia ympäri Eurooppaa?
Ei välttämättä. Voit halutessasi tarjota vain maksutapoja, jotka vaativat ennakkomaksun.
 
Mihin maihin logistiikkakumppanini toimittaa?
Suurimmat logistiikkayhtiöt toimittavat kaikkialle EU:hun, mutta joskus eri hinnoin. Tarkista mahdolliset vaihtoehdot logistiikkakumppaneiltasi.
 
Olen luonut eri maille eri kaupat. Saanko ohjata asiakkaat oikeaan kauppaan heidän sijaintinsa perusteella?
Tämä on sallittua, jos asiakkaat voivat vaihtaa toiseen kauppaan milloin vain halutessaan.
 
Käännös ePagesin blogitekstistä “Geoblocking in the EU: What merchants should know (for ePages Base)”.

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Markkinoi verkkokauppaasi tehokkaasti näppärien työkalujen avulla

Tekstiä on päivitetty huhtikuussa 2023 vastaamaan Vilkas Now -verkkokaupan kehityksen mukanaan...

Näin käytät verkkokaupan hinnoittelu- ja alennustyökaluja

Tuotteiden hinnoittelu käy kätevästi Vilkas Now -verkkokaupassa. Listahinnan määrittely on osa...

3 yksinkertaista tapaa parantaa verkkokauppasi konversiota

Verkkokauppatukea voisi verrata satamaan, jonne moni purjehtija pysähtyy milloin minkin asian...