Geoblokkaus EU:ssa: mitä Vilkas-verkkokauppiaan tulisi tietää?
3.12.2018 astui EU:ssa voimaan asetus, joka kieltää tarpeettoman geoblokkauksen. Verkkokauppiaiden onkin mukauduttava asetuksen mukanaan tuomiin sääntöihin toimittaessaan muihin Euroopan maihin. Tämän blogikirjoituksen lukemalla tiedät, mitä sinun täytyy verkkokauppiaana ottaa huomioon ja mitä asetuksia muuttaa Vilkas-verkkokaupassasi.
Vilkas-verkkokaupalla kaupanteko ulkomaille on helppoa. Kansainvälinen kauppa onkin yhä kiinnostavampaa myös pienille ja keskisuurille kaupoille. Ulkomaille myymällä saat laajennettua markkinoitasi ja kasvatettua kauppaa.
Moni verkkokauppias ei halua toimittaa kaikkialle ja onkin joulukuun 2018 alkuun asti turvautunut geoblokkaukseen. Geoblokkauksella voi esimerkiksi estää tietyissä maissa internetiä käyttävien asiakkaiden pääsyn kauppaan kokonaan tai estää tiettyjen maiden laittamisen toimitusosoitteeksi. Jotkut kauppiaat ovat näyttäneet eri hintaa eri maassa kaupassa vieraileville.
15 % eurooppalaisista tekee ostoksia verkkokaupoissa, jotka sijaitsevat eri EU-maassa kuin ostaja itse. Euroopan unioni toivoo tämän määrän nousevan ja onkin sitoutunut rajattomaan, vapaaseen verkkokaupankäyntiin Euroopassa. 3.12.2018 alkaen EU esti geoblokkauksen ja siihen liittyvät käytännöt. Tämän toivotaan estävän syrjintä verkkokaupankäynnissä asiakkaan kansalaisuuden, asuinpaikan tai yrityksen sijainnin perusteella.
Keihin uudet säädökset vaikuttavat?
Mitä verkkokauppiaan täytyy ottaa huomioon?
- Vierailijoita joistain tietyistä maista ei saa estää. Vilkas-verkkokauppaohjelmistolla tämä ei ole muutenkaan ollut mahdollista.
- Eri maissa shoppaileville ei saa näyttää eri hintoja. Myöskään tällainen valinta ei ole Vilkas-verkkokaupassa muutenkaan ollut mahdollinen.
- Kaikkien EU:ssa verkkokauppaa käyttävien täytyy voida ostaa jotain kaupasta. Jokainen EU-maa pitää voida laittaa tilausvaiheessa laskutusosoitteeksi.
- Asiakkaan pitää voida ilmoittaa erillinen toimitus- ja laskutusosoite. Tämä on oletuksena mahdollista kaikissa Vilkas-verkkokaupoissa.
- Se, että missä tahansa EU-maassa olevan pitää voida ostaa kaupastasi, ei tarkoita, että sinun täytyy toimittaa näihin kaikkiin maihin. Sen sijaan voit tarjota esimerkiksi mahdollisuutta noutaa tuotteet toimistoltasi tai kivijalasta. Vaikka et siis tarjoaisi verkkokaupassasi toimitusta Tsekkiin, täytyy Tsekissä asuvan asiakkaan silti voida tehdä tilaus. Asiakas ei saa tuotteita lähetettynä kotiinsa, mutta voi noutaa ne toimitilastasi itse tai kuriirin välityksellä tai saada toimitettua ne johonkin suomalaiseen osoitteeseen.
Mitä toimia kauppiaan tulee tehdä?
- Määritä kaikki EU-maat mahdollisiksi laskutus- ja toimitusosoitteiksi kaupassasi.
- Päätä, mihin maihin haluat toimittaa tuotteitasi. Pro-kauppatasossa voit rajoittaa toimitustapoja maittain. Jos käytät Starter-, Mini- tai Active-kauppaa, jossa rajoitus ei ole mahdollinen, voit käyttää jotain alla listatuista vaihtoehtoisista menetelmistä.
- Voit luoda Nouto-toimitustavan, jossa asiakas noutaa tuotteen itse.
- Kerro toimitusehdoissa kaikki toimitusta koskevat rajoitukset.
Salli kaikkien EU-maiden käyttäminen laskutus- ja toimitusosoitteissa
- Valitse kaupan taustahallinnassa Asetukset > Maa-asetukset > Maat.
- Valitse taulukon viimeisellä rivillä maa, jonka haluat lisätä. Euroopan unioniin kuuluvat maat löydät EU:n verkkosivuilta.
- Klikkaa Tallenna.
- Lisätäksesi toisen maan palaa kohtaan kaksi.
Pro-kauppias: määritä toimitusmaat
- Valitse kaupan taustahallinnassa Asetukset > Maa-asetukset > Alueet.
- Anna taulukon viimeisellä rivillä nimi uudelle alueelle, esim. Etelä-Eurooppa.
- Klikkaa Tallenna.
- Valitse luomasi alue.
- Valitse oikeanpuoleisella palstalla kaikki maat, jotka haluat liittää tähän alueeseen. Voit valita vain maita, jotka olet aiemmin lisännyt kohdassa Asetukset > Maa-asetukset > Maat.
- Klikkaa Tallenna.
- Nyt voit valita, millä alueilla kutakin kauppasi toimitustapaa voidaan käyttää. Valitse Asetukset > Toimitus.
- Klikkaa haluamaasi toimitustapaa taulukossa.
- Valitse alue, jolle haluat asettaa kyseisen toimitustavan mahdolliseksi kohdassa “Salli seuraavien toimitusosoitteiden käyttö”.
- Klikkaa Tallenna.
Muut kuin Pro-kauppiaat: nimeä toimitustapasi oikein
Määritä halutessasi Nouto toimitustavaksi
- Valitse kaupan taustahallinnassa Asetukset > Toimitus.
- Klikkaa Lisää.
- Valitse kohdassa Logistiikkakumppanit kohta "Käyttäjän määrittämä toimitustapa".
- Valitse kohdassa Tyyppi kohta "llmainen toimitus".
- Syötä uudelle toimitustavalle nimi kohdassa "Nimi kaupassa", esim. Nouto.
- Klikkaa Lisää.
- Valitse Näkyvissä-kohdassa Kyllä.
- Halutessasi voit valita kohdassa “Salli seuraavien toimitusosoitteiden käyttö” alueen, jolla nouto on mahdollinen (mahdollinen vain Pro-kauppatasossa).
- Halutessasi voit lisätä kommenttikenttään toimitustavan kuvauksen. Voit mainita kuvauksessa esimerkiksi, mistä tilaukset ovat noudettavissa.
- Tällä sivulla voit määrittää myös toimitustavan muut asetukset.
- Klikkaa Tallenna.
Selitä toimitustapojen rajoitteet asiakkaalle
Kysymyksiä ja vastauksia
Kirjoittaja Camilla Lehtonen
Markkinointipäällikkö