Ilmaista näkyvyyttä verkkokaupallesi – osa 2/2
Kirjoittanut Markku Korkiakoski
5.3.2021 16:12
Ensimmäisessä osassa käsittelimme suosittuja sivustoja ja palveluita, joiden avulla verkkokauppias voi saada kaupalleen näkyvyyttä. Tässä artikkelisarjan toisessa osassa keskitymme palveluiden sijaan paikalliseen tekemiseen, jolla verkkokauppias saa pöhinää koneeseen. Verkkokaupan menestys on kuitenkin isolta osalta kiinni kauppiaan omasta aktiivisuudesta; tässä ideoita, mitä kauppiaan kannattaa tehdä näkyvyyttä saadakseen!
Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä tekemistä, jolla on verkkokaupan menestyksen kannalta yleensä merkittävin vaikutus. Etenkin kuluttajakaupassa verkkokaupan orgaaninen näkyvyys on keskeisenä tekijänä, mikäli haluat saada ilmaista näkyvyyttä verkkokaupallesi. Verkosta löytyy valtava määrä hyödyllistä tietoa hakukoneoptimointiin liittyen, joten sitä kannattaa ehdottomasti opiskella. Lisäksi ei sovi unohtaa, että Vilkkaan verkkokauppa-alusta Vilkas Now'sta löytyy moderni hakukoneoptimoitu URL-rakenne, joka luo automaattisesti tärkeät avainsanat sisältävän URL-osoitteen esimerkiksi sivu-, tuoteryhmä-, tai tuotenimistä. Kun saavutat verkkokaupallesi hyvän aseman hakukoneen hakutuloksissa, olet onnistunut luomaan parhaan mahdollisen keinon saada ilmaista näkyvyyttä ja sitä kautta myös liikennettä verkkokauppaasi.
Näiden kahden blogitekstin vinkkejä noudattamalla pääset alkuun ilmaisen näkyvyyden hankkimisessa.
Jäikö sinun mielestäsi jokin tärkeä keino listaamatta?
Verkkokaupan hakukoneoptimointi
Blogi
Blogin ehkä tärkein hyöty on verkkokaupan näkyvyyden parantaminen. Blogiin kannattaakin kirjoittaa potentiaalisia asiakkaita kiinnostavia artikkeleita, sillä hakukoneet tunnistavat nopeasti artikkelin kiinnostavuuden aiheen ympärillä. Näissä tapauksissa verkkokauppasi saa blogin kautta parempaa näkyvyyttä. Verkkokauppiaan kannattaa myös miettiä sisältöä siitä näkökulmasta, että ihmiset tykkäävät jakaa sosiaalisessa mediassa kiinnostavia artikkeleita. Mieti siis oman osaamisesi ja asiantuntijuutesi kautta mielenkiintoisia juttuja ja ole oma itsesi. Voit käyttää apuna myös vieraskirjoittajia, jolla voi olla jonkin teeman kannalta hieman eri näkökulma kuin verkkokauppiaalla itsellään. Verkkokaupan blogiin kannattaa panostaa säännöllisesti ja pitkäjänteisesti tuottamalla laadukasta sisältöä, jolloin hakukoneet – ja kuluttajat – tulkitsevat sinut ja verkkokauppasi alan huippuosaajaksi.Uutiskirjeet
Laadukas sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista tavoista saada välittömiä tuloksia aikaiseksi. Sähköpostimarkkinointi on myös yksi käytetyimmistä markkinointikeinoista. Ensin verkkokauppiaan tulee suunnitella ja rakentaa keinot laadukkaiden sähköpostiosoitteiden keräämiseksi. Keinot poikkeavat hieman kuluttaja- ja yrityskaupassa, mutta tavoitteena molemmissa on kerätä sähköpostiosoitteita, joille pystyt kohdistamaan mielenkiintoista sisältöä. Mikäli vastaanottajat ja sisältö eivät kohtaa riittävästi, on vaarana, että vastaanottajat tulkitsevat sähköpostimarkkinoinnin roskapostiksi. Eräs hyödyllinen ja tehokas idea kerätä sähköposteja on tarjota asiakkaille jotain ilmaista sisältöä, joka edellyttää sähköpostiosoitteen antamista. Esimerkiksi ilmaiset oppaat ovat tehokas keino uusien potentiaalisten asiakkaiden keräämiseksi. Tästä hyvänä esimerkkinä Automaalit.netin Automaalausopas, jota on ladattu jo yli 10 000 kertaa eli verkkokauppa on saanut tällä jo yli 10 000 potentiaalisen asiakkaan yhteystiedot!Jalkaudu ja ole läsnä
Asiakkaat tykkäävät tehdä kauppaa ihmisten kanssa, jotka on tavannut tai joista heillä on jonkinlainen tunnejälki. Verkkokauppiaat jäävät usein toimistolle odottelemaan asiakkaita, mutta miksi kauppias ei voisi jalkautua sinne, missä potentiaaliset asiakkaat ovat? Hyviä paikkoja ovat alan messut, tapahtumat ja seminaarit. Dödöä kainaloon, kestohymy päälle ja ala seurustelemaan ihmisten kanssa. Tämä vanha metodi on digitaalisessa maailmassa aliarvostettu, mutta joskus ihan paras keino verkostoitua. Muista pitää käyntikortit mukana ja pukea päälle asuste, josta verkkokauppasi osoite tulee ilmi.PR-tempaukset
Omaperäiset tapahtumat, tempaukset sekä sosiaalisen median kilpailut ovat tehneet useasta kauppiaasta tunnettuja. Näistä ehkä Suomen tunnetuimpia ovat Jounin Kaupan Sampo Kaulanen ja Varustelekan Valtteri Lindholm. Molemmat ovat tempauksillaan pitäneet huolta siitä, että kauppa tulee tunnetuksi ja media kirjoittaa heistä ilmaiseksi. Tämä vaatii verkkokauppiaalta tietoista heittäytymistä, jolloin tulokset voivat olla panokseen nähden erittäin hyviä. Tämä toimii samalla myös itsensä brändäämisenä, joka sopivasti linkitettynä omaan verkkokauppaan tuo välitöntä näkyvyyttä ja positiivista mielikuvaa.Suosittelijat
Paras tapa saada verkkokaupan nimeä esille ovat tyytyväiset asiakkaat. Vanha sanonta “Hyvä kello kauas kuuluu, mutta paha vielä kauemmas” pitää verkkokaupassa kutinsa turbolla varustettuna, sillä verkon kautta hyvä tai huono maine kiirii tehokkaammin kuin normaalisti. Pidä huolta tyytyväisistä asiakkaista ja anna heille työkaluja suositteluun. Näissä toimii hyvin esimerkiksi verkkokaupan omat tuotearvostelut ja sosiaalisen median kanavat.Yhteistyö toimittajien ja muiden verkkokauppojen kanssa
Ensinnäkin varmista, että verkkokauppasi verkko-osoite löytyy eri yhteistyökumppaneiden sivulta. Hakukonenäkyvyyden kannalta ristiinlinkitykset ja viittaukset ovat ehkä yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun hakukone arvioi verkkokauppasi laatua. Mitä isompi kumppani tai mitä parempi näkyvyys kumppanillasi on, sitä aktiivisemmin kannattaa toimia, jotta saat verkkokauppasi osoitteen tavalla tai toisella esille. Toiseksi yhteistyö muiden verkkokauppiaiden kanssa ristiin linkittämällä palveluita keskenään tarjoaa ilmaista näkyvyyttä molemmille osapuolille, sekä samalla asiakkaat saavat paremman asiakaskokemuksen. Pidä kuitenkin huolta, että kumppanit ovat luottamuksen arvoisia ja ristiinlinkitys hyödyntää molempia osapuolia!Näiden kahden blogitekstin vinkkejä noudattamalla pääset alkuun ilmaisen näkyvyyden hankkimisessa.
Jäikö sinun mielestäsi jokin tärkeä keino listaamatta?
Tägit:
markkinointi
Kirjoittaja Markku Korkiakoski
Markku on Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja, jolla on verkkokauppa-alasta jo 22 vuoden kokemus. Vilkkaan toimitusjohtaja tehtävien lisäksi hänellä on kokemusta useista eri verkkokaupoista vuodesta 2005 alkaen.