NXT - vähittäiskaupan murros
Kirjoittanut Markku Korkiakoski
8.6.2017 0:00
Vilkas oli vieraana verkkokauppiaille järjestetyssä NXT - Vähittäiskaupan murros -seminaarissa tarkastelemassa, mitä Norjan sähköisen kaupankäynnin alalla tapahtuu. Hyvin järjestetty seminaari pidettiin Oslossa tiistaina 30.05. Puheenvuorot pidettiin kahdessa täydessä salissa, joista 740 osanottajaa pystyivät valitsemaan itselleen mielenkiintoisimmat esitykset.
Ensimmäisessä luennossa käsiteltiin B2C-verkkokauppa. Puhujana oli verkkoruokakauppias Arnulf Refsnes, joka pyörittää verkkokauppaa www.brødboksen.no. Hän oli löytänyt mielenkiintoisen markkinaraon verkkokaupalleen haasteellisesta elintarvikealalta. Ideana on että verkkokauppa toimittaa asiakkailleen aikaisin aamulla tuoretta leipää ja mehua. Arnulf korosti, että verkkokaupan menestys vaatii verkkokauppiaalta jatkuvaa huolenpitoa ja priorisointia. Toinen tekijä, joka on tehnyt heidän konseptinsa menestyksekkääksi on, että hänen palvelunsa antaa asiakkailleen parempia makuelämyksiä. Heidän asiakkaansa käyttävät palvelua aina uudestaan, koska heidän tuotteensa ja asiakaskokemus on korkealla tasolla. Myönteinen asiakaskokemus tuo suosittelijoita ja suosittelu toimiikin heidän parhaana markkinointikeinona.
Toinen luento, jonka valitsimme, oli paneeli markkinapaikoista. Paneelissa olivat edustettuna Skandinavian suurimpia markkinapaikkoja: Komplett.no, CDON.com, Finn.no ja Miinto.no. Saimme kuulla ensinnäkin heidän hieman erilaiset lähestymistavat palveluunsa. Heidän mielestään markkinapaikkojen suurin kilpailuetu on alhainen hintataso, koska samanlaisia tuotteita on helppo vertailla ja kilpailua käydään usein hinnoilla. Yksi tärkeimmistä kysymyksistä oli, että millä keinoin PK-verkkokaupat voivat hyötyä markkinapaikkojen nopeasta kasvusta. Paneelin mukaan sellaiset pienet ja keskisuuret verkkokauppiaat, joilla on ainutlaatuisia tuotteita tai palveluita, pystyvät löytämään jatkossakin markkinaraon markkinapaikoilla.
Lounaan jälkeen aloitti kansainväliset vieraat puheenvuoronsa. Ensimmäisenä vuorossa oli tanskalainen Dorte Wimmer, www.retailinstitute.dk, joka ohjasi meidät oivaltavaan matkaan, jossa keskityttiin uusiin kuluttajiin, "diginatiiveihin" ja eräisiin keskeisiin suuntauksiin, joita he olivat löytäneet yli 30 maata koskevassa kattavassa tutkimuksessaan. Keskeiset trendit joita he olivat havainneet eivät yllättäneet, sillä esityksessä puhuttiin älypuhelimista, sekä tehokkaista ja tietoisesta kuluttajista.
Seuraavana oli Alibaba Groupin liiketoiminnan kehitysjohtaja Davis Lloyd. Hän toi näkökulman kehitysnopeudesta, kun hän esitteli yleisölle kiinalaisen elämäntavan muutosta viimeisten 30 vuoden aikana. Asiat ovat tapahtuneet hämmästyttävällä nopeudella ja kiinalaiset kuluttajat ovat todella innokkaita uuden teknologian hyödyntäjiä. Seuraavat pari asiaa korostuivat puheenvuorossa; kiinalaiset kuluttajat eivät käytä tavanomaisia hakukoneita verkossa, vaan siirtyvät suoraan suurille kauppapaikoille ja lisäksi Alibaba tarjoaa palvelua yhden luukun -periaatteella, jonka avulla ulkomaiset verkkokauppiaat voivat helpommin myydä tuotteitaan kiinalaisille kuluttajille.
Eric Sandtrø ( Fjellsport.no), Katharina Mosheim ( Telia) ja innovaatioasiantuntija Salvador Baille johtivat keskustelua teknologian kehityksestä, kansainvälistymisestä, konsolidoinnista ja monikanavaisuudesta. Paneelissa todettiin, että rohkea yrittäminen ja erehtyminen ovat edelleen verkkokauppiaalle hyvä tapa oppia ja kehittyä. Lisäksi paneelissa todettiin, että verkkokauppiaan on tärkeä mieltää itsesi palveluntarjoajaksi, joka tuntee ja osaa hyödyntää paikkansa arvoketjussa.
Asos, Brian McBride piti seuraavana puheen. Hän puhui asiakkaiden tavoittamisesta ja korosti big datan arvoa ja sen käyttöä lisäarvon tuottamisessa asiakkaille.
NXT:n viimeisenä puhujana oli AG Consult, Karl Gilis. Hän piti värikkään puheen konversio-optimoinnista. Hänen ydinviestinsä oli "vähemmän on enemmän", ja hän vakuutti kuulijat siitä että verkkokaupan kaikkien eri elementtien pitää tukea yrityksen tuloslaskelman alinta riviä, mutta siten että verkkokauppa palvelee aina asiakasta, ei yritystä itseään.
Kiitos Netthandel.no ja Virke mielenkiintoisen tapahtuman järjestämisestä!
Ensimmäisessä luennossa käsiteltiin B2C-verkkokauppa. Puhujana oli verkkoruokakauppias Arnulf Refsnes, joka pyörittää verkkokauppaa www.brødboksen.no. Hän oli löytänyt mielenkiintoisen markkinaraon verkkokaupalleen haasteellisesta elintarvikealalta. Ideana on että verkkokauppa toimittaa asiakkailleen aikaisin aamulla tuoretta leipää ja mehua. Arnulf korosti, että verkkokaupan menestys vaatii verkkokauppiaalta jatkuvaa huolenpitoa ja priorisointia. Toinen tekijä, joka on tehnyt heidän konseptinsa menestyksekkääksi on, että hänen palvelunsa antaa asiakkailleen parempia makuelämyksiä. Heidän asiakkaansa käyttävät palvelua aina uudestaan, koska heidän tuotteensa ja asiakaskokemus on korkealla tasolla. Myönteinen asiakaskokemus tuo suosittelijoita ja suosittelu toimiikin heidän parhaana markkinointikeinona.
Toinen luento, jonka valitsimme, oli paneeli markkinapaikoista. Paneelissa olivat edustettuna Skandinavian suurimpia markkinapaikkoja: Komplett.no, CDON.com, Finn.no ja Miinto.no. Saimme kuulla ensinnäkin heidän hieman erilaiset lähestymistavat palveluunsa. Heidän mielestään markkinapaikkojen suurin kilpailuetu on alhainen hintataso, koska samanlaisia tuotteita on helppo vertailla ja kilpailua käydään usein hinnoilla. Yksi tärkeimmistä kysymyksistä oli, että millä keinoin PK-verkkokaupat voivat hyötyä markkinapaikkojen nopeasta kasvusta. Paneelin mukaan sellaiset pienet ja keskisuuret verkkokauppiaat, joilla on ainutlaatuisia tuotteita tai palveluita, pystyvät löytämään jatkossakin markkinaraon markkinapaikoilla.
Lounaan jälkeen aloitti kansainväliset vieraat puheenvuoronsa. Ensimmäisenä vuorossa oli tanskalainen Dorte Wimmer, www.retailinstitute.dk, joka ohjasi meidät oivaltavaan matkaan, jossa keskityttiin uusiin kuluttajiin, "diginatiiveihin" ja eräisiin keskeisiin suuntauksiin, joita he olivat löytäneet yli 30 maata koskevassa kattavassa tutkimuksessaan. Keskeiset trendit joita he olivat havainneet eivät yllättäneet, sillä esityksessä puhuttiin älypuhelimista, sekä tehokkaista ja tietoisesta kuluttajista.
Seuraavana oli Alibaba Groupin liiketoiminnan kehitysjohtaja Davis Lloyd. Hän toi näkökulman kehitysnopeudesta, kun hän esitteli yleisölle kiinalaisen elämäntavan muutosta viimeisten 30 vuoden aikana. Asiat ovat tapahtuneet hämmästyttävällä nopeudella ja kiinalaiset kuluttajat ovat todella innokkaita uuden teknologian hyödyntäjiä. Seuraavat pari asiaa korostuivat puheenvuorossa; kiinalaiset kuluttajat eivät käytä tavanomaisia hakukoneita verkossa, vaan siirtyvät suoraan suurille kauppapaikoille ja lisäksi Alibaba tarjoaa palvelua yhden luukun -periaatteella, jonka avulla ulkomaiset verkkokauppiaat voivat helpommin myydä tuotteitaan kiinalaisille kuluttajille.
Eric Sandtrø ( Fjellsport.no), Katharina Mosheim ( Telia) ja innovaatioasiantuntija Salvador Baille johtivat keskustelua teknologian kehityksestä, kansainvälistymisestä, konsolidoinnista ja monikanavaisuudesta. Paneelissa todettiin, että rohkea yrittäminen ja erehtyminen ovat edelleen verkkokauppiaalle hyvä tapa oppia ja kehittyä. Lisäksi paneelissa todettiin, että verkkokauppiaan on tärkeä mieltää itsesi palveluntarjoajaksi, joka tuntee ja osaa hyödyntää paikkansa arvoketjussa.
Asos, Brian McBride piti seuraavana puheen. Hän puhui asiakkaiden tavoittamisesta ja korosti big datan arvoa ja sen käyttöä lisäarvon tuottamisessa asiakkaille.
NXT:n viimeisenä puhujana oli AG Consult, Karl Gilis. Hän piti värikkään puheen konversio-optimoinnista. Hänen ydinviestinsä oli "vähemmän on enemmän", ja hän vakuutti kuulijat siitä että verkkokaupan kaikkien eri elementtien pitää tukea yrityksen tuloslaskelman alinta riviä, mutta siten että verkkokauppa palvelee aina asiakasta, ei yritystä itseään.
Kiitos Netthandel.no ja Virke mielenkiintoisen tapahtuman järjestämisestä!
Tägit:
verkkokauppa
Kirjoittaja Markku Korkiakoski
Markku on Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja, jolla on verkkokauppa-alasta jo 22 vuoden kokemus. Vilkkaan toimitusjohtaja tehtävien lisäksi hänellä on kokemusta useista eri verkkokaupoista vuodesta 2005 alkaen.