Verkkokaupan laajentaminen Pohjoismaihin markkinapaikkojen avulla
Kirjoittanut Markku Korkiakoski
14.12.2016 0:00
Verkkokaupan markkinointi koetaan alkuvaiheessa usein vaikeaksi ja myös kalliiksi. Ja vaikeuskerroin kasvaa, kun verkkokauppaa viedään ja markkinoidaan kotimarkkinoiden ulkopuolelle. Pohjoismaita tosin pidetään ikään kuin laajentuneena kotimarkkinana, koska maiden välinen kauppa on ollut laajamittaista pitkään ja etäisyydet ovat pienet. Mutta kun alamme käymään läpi alla olevia kysymyksiä, huomaamme että maiden väliset erot voivat olla yllättävän suuria. Voisi kuvitella, että Internet on globaalista luonteestaan johtuen yhtenäistänyt markkinoita, mutta näin ei kuitenkaan ole aina käynyt.
Verkkokauppias joutuukin heti alkuun selvittämään markkinointiin liittyviä kysymyksiä:
Siellä on asiakkailla kukkarot herkässä, kilpailijat läsnä sekä hinnat läpinäkyvästi esillä. Ja mikä tässä on myös hienoa, niin monelle asiakkaalle verkkokaupan kotipaikka menettää merkityksen, jos tuotteet ovat esillä tutussa kotimaisessa markkinapaikassa. Lisäksi useat markkinapaikat tarjoavat verkkokaupalle ilmaista näkyvyyttä, myös hakukonenäkyvyyttä, ja kustannuksia syntyy yleensä ainoastaan diilin syntyessä. Nyt siis kaikki kauppiaat liittykää Pohjoismaisiin markkinapaikkoihin ja kasvattakaa liiketoimintaa.
Tässä on suositut markkinapaikat Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
Kaikkia tuotteita ei tarvitse tai kannata laittaa kaikkiin portaaleihin, vaan kauppias voi valikoida parhaiten toimivat ja kilpailukykyisimmät tuotteet sopivampiin portaaleihin. Parhaiten tämä onnistuu edistyksellisellä verkkokauppa-alustalla, jonka avulla useiden markkinapaikkojen hallinta on helppoa. Ideana tässä tulee olla se, että oma verkkokauppa toimii master-järjestelmänä joka jakaa tuotetietoja keskitetysti eri markkinapaikkoihin. Ja kun markkinpaikassa tapahtuu tilaus, niin se siirtyy suoraan omaan verkkokaupan normaaliin tilausjonoon. Verkkokauppiaalle jokaisen markkinapaikan omien hallintajärjestelmien käyttäminen käy pidemmän päälle liian raskaaksi ja vaikeaksi, joten pyri välttämään tätä tilannetta.
Pohjoismaissa asiakkaat shoppailevat vielä pääasiassa suoraan verkkokaupoista, mutta jos katsotaan miten kuluttajat käyttäytyvät Keski-Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa, niin valtaosa ostoksista tapahtuu isojen markkinapaikkojen kautta, jonne PK-verkkokauppiaat ovat liittyneet. Tulemme näkemään tämän suuntaisen kehityksen kuluttajien ostokäyttäytymisessä myös Pohjoismaissa, joten kannattaa olla ajoissa liikenteessä.
- Mikä on kohdemaan hintataso?
- Keitä vastaan kilpailen?
- Mitä kautta löydän kohderyhmäni ja ostavat asiakkaat?
- Miten saan tuotteille nopeasti ja edullisesti näkyvyyttä?
- Miten saan nopeasti hakukonenäkyvyyttä uudella markkinalla?
Siellä on asiakkailla kukkarot herkässä, kilpailijat läsnä sekä hinnat läpinäkyvästi esillä. Ja mikä tässä on myös hienoa, niin monelle asiakkaalle verkkokaupan kotipaikka menettää merkityksen, jos tuotteet ovat esillä tutussa kotimaisessa markkinapaikassa. Lisäksi useat markkinapaikat tarjoavat verkkokaupalle ilmaista näkyvyyttä, myös hakukonenäkyvyyttä, ja kustannuksia syntyy yleensä ainoastaan diilin syntyessä. Nyt siis kaikki kauppiaat liittykää Pohjoismaisiin markkinapaikkoihin ja kasvattakaa liiketoimintaa.
Tässä on suositut markkinapaikat Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
MAA | PORTAALI / MARKKINAPAIKKA | LISÄTIETOA |
Suomi | Hintaopas.fi | Löydä oikea tuote oikealla hinnalla. Lisäksi voit seurata hintojen kehitystä. Suomen Prisjakt. |
Suomi | Nettimarkkina.com, Nettiauto.com ja Nettivaraosa.com | NettiX:n tavoitteena on tarjota nopein tapa ostaa ja myydä kaikkea moottoriajoneuvoista kodin pienimpiin hyödykkeisiin. |
Suomi | Verkkokauppa.fi | Suomen suurin kauppakeskus, jossa asiakas voi kerätä tuotteita yhteen ostoskoriin eri verkkokaupoista ja maksaa ne kerralla, vaikka laskulla. |
Suomi | Vertaa.fi | Vertaa.fi on Suomen suurin hintavertailusivusto |
Suomi | Shopalike.fi | ShopAlike.fi on laadukas ja monipuolinen ostossivusto, joka tarjoaa helpon tavan ostaa muotia ja lifestyle-tuotteita netissä. |
Suomi | Tori.fi | Tori.fi (Blocket) on Suomen suurin kuluttajien välinen kauppapaikka verkossa. |
Suomi | Fruugo.fi | Fruugo tekee maailmanlaajuisesta ostamisesta helpompaa. |
Ruotsi | Tradera.com | Ruotsin oma eBay. Massiivinen kirpputori, joka on suunnattu sekä yrityksille että kuluttajille. |
Ruotsi | Blocket.se | Ruotsin versio Suomen Tori.fi -palvelusta. |
Ruotsi | Fyndiq.se | Markkinapaikka, missä myydään lähinnä alennustuotteista edulliseen hintaan. |
Ruotsi | Google Shopping | Google Merchant Centerin avulla voit ladata verkkokauppasi ja verkkokaupan tuotteet Googlen tuote palveluihin, mm. Google Shopping. Tuotteista näytetään Googlen normaalia hakua rikkaampaa sisältö. |
Ruotsi | CDON.se | Suosittu markkinapaikka koko Nordic -alueella. |
Ruotsi | Prisjakt.nu | Hintavertailusivusto, missä voi löytää edullisimmat tuotteet, sekä seurata hintojen kehitystä. |
Ruotsi | PriceRunner.se | Suosittu vertailusivusto. |
Ruotsi | Fruugo.se | Vastaava kuin Suomen Fruugo. Eli portaali, joka tekee ostamisen helpommaksi. |
Norja | Prisjakt.no | Hintavertailusivusto. Toimii myös Ruotsissa samalla nimellä. |
Norja | Kelkoo | Hintavertailu portaali. |
Norja | Prisguide.no | Hintavertailu markkinapaikka. |
Norja | Finn markedsplass | Markkinapaikka yksityiseen kaupankäyntiin, sekä nykyään myös verkkokaupoille. |
Norja | Tilbud.no | Tuoteportaali alennustuotteille. |
Norja | CDON.no | Markkinapaikka verkkokaupoille. |
Norja | Miinto.no | Markkinapaikka muodin verkkokaupoille. |
Norja | Komplett.no | Ovat juuri kehittämässä markkinapaikkaa verkkokaupoille, mutta ei ole vielä julkaistu. (14.12.2016) |
Norja | Fruugo.no | Fruugo tekee verkossa ostamisen helpoksi kaikkialla maailmassa. |
Kaikkia tuotteita ei tarvitse tai kannata laittaa kaikkiin portaaleihin, vaan kauppias voi valikoida parhaiten toimivat ja kilpailukykyisimmät tuotteet sopivampiin portaaleihin. Parhaiten tämä onnistuu edistyksellisellä verkkokauppa-alustalla, jonka avulla useiden markkinapaikkojen hallinta on helppoa. Ideana tässä tulee olla se, että oma verkkokauppa toimii master-järjestelmänä joka jakaa tuotetietoja keskitetysti eri markkinapaikkoihin. Ja kun markkinpaikassa tapahtuu tilaus, niin se siirtyy suoraan omaan verkkokaupan normaaliin tilausjonoon. Verkkokauppiaalle jokaisen markkinapaikan omien hallintajärjestelmien käyttäminen käy pidemmän päälle liian raskaaksi ja vaikeaksi, joten pyri välttämään tätä tilannetta.
Pohjoismaissa asiakkaat shoppailevat vielä pääasiassa suoraan verkkokaupoista, mutta jos katsotaan miten kuluttajat käyttäytyvät Keski-Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa, niin valtaosa ostoksista tapahtuu isojen markkinapaikkojen kautta, jonne PK-verkkokauppiaat ovat liittyneet. Tulemme näkemään tämän suuntaisen kehityksen kuluttajien ostokäyttäytymisessä myös Pohjoismaissa, joten kannattaa olla ajoissa liikenteessä.
Kirjoittaja Markku Korkiakoski
Markku on Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja, jolla on verkkokauppa-alasta jo 22 vuoden kokemus. Vilkkaan toimitusjohtaja tehtävien lisäksi hänellä on kokemusta useista eri verkkokaupoista vuodesta 2005 alkaen.