Uuden verkkokauppiaan energia ja ajatukset tulee olla ensisijaisesti verkkokaupan myynnissä ja markkinoinnissa. Tässä valitettavan usein uudet verkkokaupat kompuroivat. Tyypillisiä aloittelevan verkkokauppiaan virheitä on on jäädä painimaan tekniikan ja verkkokaupan ulkoasun kanssa. Näihin ehditään panostamaan myöhemmin, mutta
kassavirran pitää pyörähtää käyntii välittömästi myynnin ja markkinoinnin keinoin. Ja tällä en suinkaan tarkoita sitä että kauppiaalla pitäisi olla iso budjetti markkinointiin.
Verkkokaupan myyntiä, eikä markkinointia voida kopioida. Muiden epäonnistumisista ja onnistumisista voidaan ottaa toki oppia, mutta jokaisen kaupan tulee kehittää
oma menestysresepti. Ulkoistetuilla asiantuntijoilla on puutteena sinun liiketoimintasi syvällinen ymmärtäminen. Heillä ei ole riittävästi resursseja, eikä intohimoa tutustua kauppasi dynamiikkaan syvällisemmin. Hyvästä yrityksestä ja lupauksista huolimatta tulokset jäävät yleensä keskinkertaiseksi.
Sinun tulee itse ymmärtää liiketoimintasi dynamiikkaa ja kuinka se vaikuttaa verkkokauppasi menestykseen. Sinun tulee jatkuvasti kasvattaa omaa ymmärrystä kohderyhmistä ja heidän käyttäytymisestään, sekä kilpailukentästä jne. Tätä
syvää tuntemusta ei voida ulkoistaa, se syntyy parhaimmillaan sinulle itsellesi. Sinun tulee kokeilla rohkeasti eri asioita, jotka kaiken ymmärryksesi mukaan pitäisi toimia omassa liiketoiminnassa. Osumatarkkuus paranee koko ajan.
Menestyvä verkkokauppias pitää arvioida eri aktiviteetteja ja kasvattaa ymmärrystä omassa päässä. Näissä kokeiluja voidaan toki ulkoistaa, mutta sinulla pitää olla koko ajan langat käsissä. Näitä pitää mitata
kvantitatiivisesti, mutta olennaista on myös pohtia kokeiluja useasta eri näkökulmasta, myös
kvalitatiivisesti. Google Analytics ja konversiot ovat vain yksi tapa mitata markkinoinnin toimivuutta.
Markkinoinnin menestysresepti on verkkokaupalle ainutlaatuinen ja siitä syntyy
merkittävä kilpailutekijä useaksi vuosiksi eteenpäin. Menestyksen avainasemassa on, että sinä keskityt riittävästi oman liiketoiminnan dynamiikan ymmärtämiseen. Apuna tässä tarvitaan liuta hyviä kumppaneita, jotka kehittävät omia palveluitaan ja ymmärtävät syvällisesti oman sektorinsa. Mutta kauppiaan itse pitää tunkeutua oman alan ja asiakkaiden pään sisään. Vain kauppis itse pystyy tekemään sen riittävän hyvin luomalla siitä
omaa pääomaa. Onnea matkaan.