Kivijalasta someen
Sosiaalinen media eli “some” tarjoaa parhaimmillaan helpon, yksinkertaisen ja nopean tapa tavoittaa asiakaskunta. Se tarjoaa perinteisten kanavien lisäksi uuden tavan kommunikointiin ja vuorovaikutukseen. Sen eteen pitää kuitenkin tehdä töitä, koska asiakkaiden ja kauppiaan kohtaaminen verkossa ei ole itsestäänselvyys.
Sosiaalinen media tukee liiketoimintaa parhaiten, kun se on rehellistä, avointa ja aktiivista. Se on osa yrityksen brändiä, joten sen käyttö tulisi olla johdonmukaista - mutta ei missään nimessä kasvotonta. Negatiivista palautetta tulee aina ja se korostuu sosiaalisessa mediassa viestinnän ollessa nopeaa ja helppoa. Esimerkkinä voi tutkia esim. https://twitter.com/varusteleka.
On kauppiaan oma päätös, onko sosiaalinen media hyödyntämätön turhake, yksisuuntainen ilmoituskanava vai aito kanssakäymisen väline. Paras tapa saavuttaa yleisönsä on nitoa sosiaalinen media osaksi muuta viestintää, esimerkiksi ohjaamalla verkkokaupan käyttäjät myös sosiaalisen median kanaviin ja tuomalla ajankohtaisia uutisia tai asiakaspalvelua sosiaaliseen mediaan.
Esimerkkinä http://www.silmusalaatti.fi/ - joka on rohkeasti ottanut useamman sosiaalisen median ja hyödyntää niitä johdonmukaisesti: https://www.instagram.com/silmusalaatti/, https://twitter.com/silmusalaatti tai https://www.facebook.com/Silmusalaatti.
Kivijalat palvelut verkkokauppaan, somen kautta somen ehdoilla
Facebook, Google+, Twitter, Instagram, Pinterest, SnapChat, Periscope jne. Lista on loputon. Sosiaalisen median palveluita on paljon ja niitä tulee koko ajan lisää. Osa niistä sopii enemmän yksisuuntaiseen viestintään kuin keskustelun käymiseen. Periscopea voisi jopa harkita tuote-esittelyjen pitämiseen.Yksinkertaisimmillaan sosiaalisessa mediassa voidaan tarjota vain erilainen näkymä tuotevalikoimaan sekä tarjouksiin (kts. https://twitter.com/Verkkokauppacom) tai toimintaan esim. kuvapalveluiden muodossa. Hieman laajennettuna kauppias voi tarjota sosiaalisen median kautta vaikka reaaliaikaisia tuote-esittelyjä yhdistämällä myyjän ja asiakkaan.
Myös arjen asiakaspalvelu onnistuu hyvin sosiaalisen median kautta, muutamana esimerkkinä VR ( https://twitter.com/vrpalvelu) tai Elisa ( https://twitter.com/Elisa_aspa), jotka molemmat tarjoavat hyvää ja nopeaa palvelua Twitterin kautta. Tämänkaltaisten kanavien käyttö asiakaspalvelussa mahdollistaa sekä henkilökohtaisen palvelun, mutta myös isomman kuulijakunnan palvelemisen kerralla.
Asiakashankinta ja mainonta
Ongelmaksi muodostuu usein oikean kohdeyleisön löytäminen sosiaalisen median valtavasta käyttäjäjoukosta. http://wearesocial.net/tag/statistics/ sivustolla esitettyjen tilastojen mukaan 2014 alussa suomessa oli 2,4 miljoonaa Facebook -käyttäjää, kun jo Pohjoismaissa yhteensä oli 14 miljoonaa. Koko Euroopan luku on 293 miljoonaa käyttäjää, kun huomioidaan tärkeimmät sosiaalisen median palvelut.Sosiaalisen median näkyvyyttä saa toki ostettua, mutta se on hukkaan heitettyä rahaa, jos asetettuja panoksia ei kohdisteta oikein. Sosiaalisen median palveluissa, erityisesti mainostamisen näkökulmasta on se hyvä puoli, että käyttäjiä voidaan profiloida hyvinkin tarkasti sijainnin, kielen, iän tai kiinnostusten mukaan. Käyttämällä hiukan aikaa sosiaalisen median mainonnan suunnitteluun ja oikeaan fokusointiin on täysin mahdollista saavuttaa isokin asiakaskunta varsin pienellä panoksella.
Pelkkä mainosten ostaminen ei kuitenkaan usein riitä, vaan uskottavan “some-preesenssin” luomiseksi kauppiaan pitää olla aktiivinen ja luoda sosiaalisessa mediassa aitoa vuorovaikutusta. Kuten verkon ulkopuolellakin, myös somessa sana kiertää ja hyvin hoidettu viestintä ja palvelu herättää huomiota.
Sosiaalisen median mainontaan, kuten kaikkeen liiketoimintaan kuuluu myös sen seuranta ja jatkuva parantaminen. Niin markkinoinnin kuin vuorovaikutuksenkin toimivuutta tulisi seurata ja kehittää jatkuvasti.
Lisätietoja sosiaalisen median käytöstä Suomessa ja muualla:
- http://www.slideshare.net/Intellectacorporate/finland-presentation4
- http://wearesocial.net/tag/statistics/
Oma tahto ja näkemys
Sosiaalisen median käyttöön ei ole yhtä eikä kahta oikeaa mallia, vaan tulos on aina riippuvainen kauppiaan halusta uudistua ja löytää uusia keinoja liiketoiminnan tueksi. Oma veikkaukseni on, että sosiaalista mediaa ei hyödynnetä tarpeeksi joko tietämyksen tai uskalluksen puutteen takia.Ole rohkea! Uskalla kokeilla ja julkaista sosiaalisessa mediassa!