Verkkokaupan integraatiot: kallista ja vaikeaa?
Verkkokaupan integraatiot tuovat verkkokauppaan niitä toimintoja, joilla verkkokauppa kytketään osaksi liiketoimintaa - ilman niitä se on vain tuotekatalogi. Jokainen verkkokaupan perustanut tunnistaa ainakin maksujen välitykseen ja logistiikkaan liittyvät integraatiot. Lisäarvoa tuovat erilaiset tavat kytkeä verkkokauppa esimerkiksi taloushallintoon tai varastonhallintaan, puhumattakaan sosiaalisesti mediasta, internet-näkyvyydestä tai vaikkapa sähköpostimarkkinoinnista.
Mitä monimutkaisemmaksi sekä verkkokauppa, että sen ympärillä oleva liiketoiminta menevät, sitä enemmän tarvitaan integrointia verkkokaupan ja muiden toimintojen välillä. Kauppias ei välttämättä edes käy verkkokaupassa, vaan kaikki hallinta tapahtuu automaattisesti muiden järjestelmien, kuten toiminnanohjausjärjestelmien kautta - tällöin verkkokauppa on vain myyntikanava muiden joukossa.
Integraatio kahden järjestelmän välillä on usein enemmän tai vähemmän kehitystyötä vaativa projekti, joka herkästi pistää otsasuonen sykkimään sen tietäessä lisäkustannuksia kauppiaalle. Parhaimmillaan integraatio onnistuu vakioitujen rajapintojen avulla, jolloin kauppiaalle jää maksettavaksi laskutuslisä integraation käytöstä. Jos vakioitu toteutus jää riittämättömäksi tai sopimattomaksi, on kauppiaalla vaihtoehtona joko teettää integraatio, etsiä vaihtoehtoinen ohjelmisto tai yrittää pärjätä ilman integraation tuomaa hyötyä.
Helppo integraatio halvalla ja nopeasti
Vaihtoehtona ovat valmiita ja helposti käyttöönotettavia integraatioita tarjoavat palvelut. Ne tarjoavat helposti käyttöön otettavat integraatiot useiden sovellusten välillä.
Erityisen hyvin tämänkaltaiset palvelut soveltuvat pienten ja yksinkertaisten tehtävien automatisointiin ja erilaisten järjestelmien välisten työnkulkujen rakentamiseen. Valmiita integraatioita tämänkaltaisiin ns. pieniin automaatioihin ei useinkaan ole valmiiksi rakennettuna järjestelmien välillä eikä niiden toteuttaminen projektina ole kustannustehokasta.
Yksi tälläisistä palveluista on Zapier (kts. http://www.zapier.com/), jonka sivuilla kuvataan palvelua seuraavaksi: “Zapier enables you to automate tasks between other online apps (like Salesforce, Basecamp and Gmail). This helps you use complementary apps side-by-side! With Zapier there is no more waiting for app developers to build integrations. No more expensive freelance programmers. No more unreliable interns. No more lengthy deployment times.”
Kirjoitushetkellä Zapier tukee yli viittäsataa (500) eri sovellusta ja määrä on kasvussa. Muitakin vastaavia palveluita on paljon, mutta nostin Zapierin esiin siksi, että se on halvimmillaan ilmainen ja sen käyttöliittymä on varsin helppo.
Kotimaisista tarjoajista on helppo nostaa esiin esimerkiksi Flashnode (kts, http://www.flashnode.com/), joka tarjoaa keskeiset integraatiot verkkokaupan ja siihen liittyvien sovellusten välille.
Esimerkki: automaattinen uutiskirje verkkokaupasta tilanneille
Konkreettinen esimerkki on automatisoida uutiskirjeen lähettäminen verkkokaupasta tilanneille. Ratkaisun periaate yksinkertainen:1. Luo sähköpostiosoite osoitteessa http://parser.zapier.com/
2. Lisää luotu sähköpostiosoite verkkokaupan taustahallintaan tilausvahvistusten piilokopioksi
3. Konfiguroi Zapier poimimaan tilausvahvistuksista tilaajan sähköpostiosoite
4. Konfiguroi Zapier lisäämään saadut sähköpostiosoitteet esimerkiksi MailChimp -ohjelmistoon.
Yksinkertainen, nopea ja ilmainen - valmista tunnissa. Lisää esimerkkejä löytyy esimerkiksi Zapierin omasta kokoelmasta https://zapier.com/learn/101-ways-to-use-zapier/.
No, oliko se sitten kallista?
Johtuen rajapintojen vakioinnista on tietyt rajat, mitä tämänkaltaisilla palveluilla voi tehdä. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiseikkaa, että jokaisen liiketoiminta on erilaista ja tarpeet ovat erilaisia. Jos tarpeena on automatisoida tiedonsiirtoa kahden kahden järjestelmän välillä, nousevat Zapierin kaltaiset palvelut arvoonsa.Kallista se ei kuitenkaan ollut. Eikä vaikeaa.