Verkkopalvelun uudistaminen voi tuhota hakukoneliikenteen
Kirjoittanut Vilkas
20.10.2013 0:00
Oletko suunnittelemassa verkkopalvelun, kenties verkkokaupan, uudistamista? Upea leiska on jo valmiina ja tulee juuri taitosta? Ennen kuin painat Julkaise –nappia, malta vielä hetkinen ja lue tämä juttu.
Minkä tahansa verkkosivuston, oli se sitten verkkokauppa tai jokin muu verkkopalvelu, kävijävirrat saattavat tulla hyvinkin monesta eri lähteestä. Sosiaalisen median suosio on kasvattanut Facebookin ja muiden samankaltaisten kanavien osuutta koko kävijämäärästä. Ihmisiä ohjautuu verkkokauppaan linkkien kautta ja tunnettujen brändien sivuille tullaan suoraan kirjoittamalla verkkosivun osoite selaimeen. Suurin osa kävijöistä tulee kuitenkin pääsääntöisesti hakukoneista. Miksi tämä on tärkeä tieto verkkopalvelua uudistettaessa?
Hakukoneet löytävät verkko-osoitteita
Google lisää valtavaan indeksiinsä (tietokantaan, joka sisältää miljardien verkkosivujen tiedot) joka päivä miljoonia uusia sivuja. Yhdestä sivusta Googlella on informaatiota mm. sen sisällöstä, sivulla olevista kuvista sekä verkko-osoite, josta sivu löytyy. Oletetaan, että löydetyn sivun verkko-osoite on www.kauppakay.fi/tuotteet/pesuaineet/saippuat/ekologiset/tuoksusaippuat. Osoitteen avulla Google tietää, mistä sivu ja sen sisältämä tieto löytyy. Kun sivu on lisätty Googlen indeksiin, tuoksusaippuoista kiinnostuneet ihmiset voivat löytää sivun tehdessään hakuja asiaan liittyvillä avainsanoilla. Juuri tämä verkko-osoite näkyy silloin Googlen hakutuloksissa.
Long tail tuo kauppaa
Yhdessä verkkokaupassa voi olla tuhansia, kansainvälisissä jättikaupoissa jopa miljoonia em. kaltaisia, uniikkeja verkko-osoitteita. Tällaisille sivuille kävijät, asiakkaat voivat löytää mitä erilaisimmilla avainsanoilla, jotka liittyvät verkkokaupassa myytäviin tuotteisiin. Usein näillä ns. pitkän hännän ( long tail) avainsanoilla on korkea konversioaste eli niitä käyttävät asiakkaat usein myös ostavat tuotteita. Siksi ne ovat erittäin tärkeitä koko verkkokaupan menestymisen kannalta. Jos verkkopalvelussa on tuhansia tämän kaltaisia sivuja, on helppo ymmärtää niiden merkitys verkkoliiketoiminnalle. Tämän vuoksi ne kannattaa ottaa huomioon silloin, kun verkkosivustoa uudistetaan.
Kun URL katkeaa
Verkkokaupan uudistamisessa voi muuttua moni asia. Yleensä ainakin ulkoasu ja sisältö kokevat isojakin muutoksia. Suurin vaikutus verkkosivustoon on kuitenkin sivuston rakenteen ja navigoinnin muutoksella silloin, kun tätä ei oteta suunnittelussa huomioon. Jo pelkkä julkaisujärjestelmän vaihto voi tarkoittaa, että kaikki verkkosivuston alasivut saavat täysin uuden verkko-osoitteen (URLin). Jos yllä mainittu tuoksusaippuoiden URL olisikin uudistuksen jälkeen www.kauppakay.fi/tuotteet/ekologiset-tuoksusaippuat tapahtuisi seuraavaa: vanhalla sivulla ei olisi enää sisältöä eikä toiminnallisuuksia. Kaikki uuden sivuston tuoksusaippua-linkit johtaisivat vain uudelle sivulle. Vanha sivu on saattanut kerätä vuosia mm. linkkejä ulkopuolisilta sivuilta ja samalla arvoa ja auktoriteettia hakukoneiden silmissä. Sivu on todennäköisesti sijoittunut hyvin sen sisältöön liittyvillä pitkän hännän avainsanoilla. Nyt uudistuksen yhteydessä tuo kaikki arvostus ja auktoriteetti katoaa. Uusi sivu joutuu aloittamaan arvostuksen ja auktoriteetin hankkimisen alusta, mikä saattaa kestää pitkiäkin aikoja. Samoin kaikki ulkopuolisten linkkien tuoma arvo sekä mahdollinen kävijäliikenne menetetään. Jos näitä sivuja on verkkokaupassa tuhansia, puhutaan jo merkittävistä menetyksistä niin liikenteen kuin tilaustenkin määrissä. Alla on kuvattuna indeksoitujen verkko-osoitteiden määrän kehitys erään suomalaisen verkkokaupan epäonnistuneessa uudistamisessa. Ennen uudistusta Googlen indeksissä oli yli 170 000 eri URLia. Vähän uudistamisen jälkeen URLeja oli enää n. 35 000. Sadat pitkän hännän avainsanat eivät enää toimineet eivätkä asiakkaat löytäneet verkkokauppaa niillä avainsanoilla, joilla vielä muutama kuukausi aiemmin tehtiin säännöllisesti kauppaa. Hakukoneliikenne sivustolle on pudonnut, samoin tilausten määrä, vaikka verkkokaupan uudistamisella pyritään yleensä päinvastaiseen.
301 –ohjaus säilyttää liikenteen
Uudistamisen yhteydessä jäi tekemättä vanhojen verkko-osoitteiden ohjaus uusiin. Tällä toimenpiteellä saadaan säilytettyä vanhojen sivujen keräämä arvostus ja auktoriteetti sekä mahdollinen linkkien kautta tuleva liikenne. Sivujen uudelleenohjauksessa kerätään yksinkertaisesti lista kaikista merkittävistä, hakukoneiden indeksissä olevista verkkosivuista ja etsitään niille vastaava sivu uudistetusta verkkokaupasta. Listan voi kerätä manuaalisesti tai erilaisilla työkaluilla kuten Xenu ( Xenu, kerää verkkosivuston kaikki URLit, ei ainoastaan hakukoneiden indeksissä olevat) tai Web CEO ( Web CEO). Hyvä idea on listata jollain analytiikkaohjelmalla sopiva määrä (riippuu tapauksesta, 100 – 10000) sellaisia avainsanoja, jotka ovat viimeisten muutaman vuoden aikana tuoneet kauppaa. Listan sanat voi sitten ajaa WeBCeo –ohjelmalla, joka kartoittaa verkkokaupan sijoituksen hakukoneissa valituilla avainsanoilla ja listaa vielä sivun, jonka hakukone löytää. Nämä löydetyt sivut on ohjattava uusiin verkko-osoitteisiin.Uudelleenohjaus on aina tehtävä käyttäen 301-ohjausta. Se tarkoittaa, että vanha sivu on sisältöineen siirtynyt uuteen osoitteeseen ja muutos on pysyvä. Monissa verkkokaupoissa ja julkaisujärjestelmissä on omat työkalut uudelleenohjauksiin. Silloin, kun niitä ei ole, ohjaus tehdään palvelimella olevan .htaccess –nimisen tiedoston avulla. Yksi uudelleenohjaus voi yksinkertaisimmillaan näyttää tältä:
Redirect 301 /tuotteet/pesuaineet/saippuat/ekologiset/tuoksusaippuat
http:// www.kauppakay.fi/tuotteet/ekologiset-tuoksusaippuat
Tarkista omasta verkkokaupastasi tai julkaisujärjestelmästäsi, miten uudelleenohjaukset siinä toteutetaan. Kaikista tärkeintä on kuitenkin, että muistat uudistuksen yhteydessä ottaa uudelleenohjaukset huomioon ja suunnittelet sen hyvin etukäteen. Vaivannäkö todellakin kannattaa ja maksaa itsensä takaisin nopeasti.
Tägit:
verkkokauppa