Verkkoapteekkipalveluiden kysyntä on voimakkaassa kasvussa, paitsi kesäisin.
Vilkas Groupin verkkokauppaindeksi kuvastaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa. Verkkokauppaindeksi tarjoaa ainutlaatuisen mittariston nähdä verkkokauppojen keskimääräistä kehitystä todellisten lukujen kautta. Vilkkaalla on lisäksi apteekki -toimialalle suunnattu verkkoapteekkipalvelu, jota käyttää 17 apteekkia hieman reilusta 20 kotimaisesta verkkoapteekista. Laaja otanta verkkoapteekkeja antaa Vilkkaalle mielenkiintoisen mahdollisuuden verkkoapteekkipalveluiden analysointiin indeksin avulla. Päätimmekin tukia indeksiä vuosilta 2011-2012 hieman lisää, verkkoapteekin näkulmasta.
Apteekkituotteiden kysyntä verkossa on tuplaantunut vuodessa.
Myynnin arvo (€) kasvoi verkkokaupoilla keskimäärin +73% vuosien 2011-2012 aikana. Apteekkituotteiden kysyntä kasvoi reilu +101% samana aikana. Lääkkeitä on ostettu verkosta näin ollen tuplat enemmän vuonna 2012 verrattuna v. 2011. Tällä hetkellä toimiala on nopean kasvun vaiheessa ja osoittaa kaupankäynnin murroksen tapahtuva parhaillaan myös apteekkialalla. Eikä tässä vielä kaikki. Tilausten lukumäärä kasvoi verkkokauppiailla +18% vuosien 2011-2012 välillä, kun taas verkkoapteekit onnistuivat kasvattamaan tilausmääriä +76%. Apteekkituotteiden kysyntä on siis kasvanut merkittävästi nopeammin kuin kysyntä verkkokaupoilla keskimäärin. Mielenkiintoinen huomio on myös kuluttajien ostokäyttäytymisen voimakkaat kausivaihtelut. Talvella sairastellaan ja lääkitään itseään mielummin kotoa käsin. Nyt kesällä lääkkeiden syönti vähenee merkittävästi heti aurinkon lämmetessä.
Löytyykö verkkoapteekin pieneen ostokoriin lääkkeitä?
Verkkoapteekeiden keskimääräinen ostoskorin koko on merkittävästi pienempi kuin verkkokaupoilla keskimäärin. Keskimäärin se liikkuu verkkokaupoilla 100€-120€ välillä, kun verkkoapteekin asiakkaat shoppailevat keskimäärin juuri 50€ yli. "Onko tähän jotakin lääkettä?", kysyy apteekkari ensimmäisenä kysymyksenään? Tässä loppuun muutama vinkki apteekkareille ja samalla myös muille verkkokauppiaille kuinka ostoskorin kokoa ja samalla konversiota voidaan kasvattaa:
- Optimoi tuotesuositukset ja kohdista älykkäästi cross-sell ja up-sell nostot.
- Passivoituneiden asiakkaiden houkuttelu takaisin aktiivisiksi asiakkaiksi esim. hylätyn ostokorin palautuksella.
- Ilmainen toimitus/alennus yli X€:n tilauksista, jolloin asiakas saattaa ostaa hieman lisää saavuttaakseen ilmaisen tai alennetun toimituksen rajan.
- Ilmainen toimitus määräajan, jolloin asiakas haluaa hyödyntää ilmaisen toimituksen mahdollisuutta ja ostaa samalla vähän enemmän.
- Inspiroi asiakkaitasi ja tee ostokokemusesta nautittavampi.
- Houkuttelevan valikoiman ja lajitelmien hallinta.
Kirjoittaja Markku Korkiakoski
Markulla on verkkokauppa-alasta jo 22 vuoden kokemus sekä Vilkkaalla että itse verkkokauppiaana. Hän on auttanut lukuisia suomalaisia yrityksiä menestymään verkossa asiantuntemuksensa ja käytännönläheisen otteensa ansiosta.