Joulu tulee - oletko valmis?

Vuoden tärkein ajankohta on kohta täällä - oletko valmis myymään verkossa?
 
Joka vuosi pyrimme aikaisessa vaiheessa muistuttamaan asiakkaitamme valmistautumaan joulumyyntiin. Silti useimmat jättävät sen viime tippaan. Joulu on useimmille vuoden tärkein sesonki ja siksi siihen tulisi myös valmistautua ajoissa ja huolella.

Miten sinun tulee varautua?

Mikäli haluat saada parhaan hyödyn irti joulumyynnistä, tulee sinun käydä läpi useita asioita etukäteen. Yksi tärkeimmistä on liiketoiminnan ja prosessien suunnittelu. Tänä vuonna jouluaatto on maanantaina, joten viimeiset logistiikkayhtiöiden toimitukset tehtäneen perjantaina 21. joulukuuta. Aloita suunnittelu toimittamisesta ja etene päinvastaisessa järjestyksessä:
  • Kuinka kauan sinulla kestää kerätä, pakata ja lähettää? Määritä verkkokaupallesi viimeinen myyntipäivä, johon mennessä tehdyt tilaukset ehtivät asiakkaalle jouluksi. Selvitä asia myös logistiikkakumppaneiltasi.
  • Mikä on maksimimäärä tilauksia päivässä, jotka vielä pystyt hoitamaan ja lähettämään? Kun suunnittelet etukäteen, niin tarvittaessa voit varautua väliaikaisen lisätyövoiman hankkimiseen vaikkapa perhe- tai tuttavapiiristä.
  • Kuinka paljon tavaraa pitää olla valmiiksi varastossa?
  • Mitä sisällöllisiä tai toiminnallisia muutoksia verkkokauppaan pitää tehdä?
  • Onko sinulla uusia tuotekuvia tai uutta varastosaatavuustietoa toimittajilta?
  • Millaisia joulukampanjoita ajattelit tehdä?
  • Tarjoatko tilauksiin myös hyvää joulua -kortit ja paketoinnin? Onko nämä materiaalit jo hankittu?
  • Miten hyödynnät sosiaalisen median palveluita?

Mobiilikäyttö kasvussa

Tänä vuonna:
  • Mobiililaitteiden hyödyntäminen vahvassa kasvussa
  • Tulet näkemään QR-koodeja painetuissa mainoksissa, hyllyissä, liiketilojen ikkunoissa
  • Lahjojen ostajat etsivät uutuuksia ja laatua
  • Vertailuissa asiakkaat kiinnittävät huomiota yksilöllisiin ostoetuihin ja tarjouksiin
  • Ostajat etsivät lisäarvoa
  • Edullinen ja nopea toimittaminen tulee olemaan merkittävä tekijä
  • Näy sosiaalisessa mediassa ja ole läsnä siellä missä asiakkaasi etsivät hyödyllisiä ja hyviä lahjavinkkejä

Valmistele suunnitelmasi ja strategiasi joulumyyntiin

Joulumyynti voi olla hyvä hetki tarkastella omaa verkkokauppastrategiaa ja pohtia miten voit kehittää yhä menestyvämpää liiketoimintaa.
 
Käytä hetki aikaa ainakin seuraaviin::
  • Sisältö - ajan tasalla sisältäen tärkeimmät hakusanat
  • Hinnoittelu ja varasto - saatavuus ja kilpailukykyisyys
  • Logistiikka - erotu toimitustavoilla
  • Palvelu ja tuki - ole tavoitettavissa ja pidennä palveluaikojasi mitä lähemmäksi joulua mennään
  • Maksaminen ja palautukset - ole proaktiivinen ja tarjoa myös joulun jälkeistä tukea
  • Turvallisuus - luo yhteystiedoilla, avoimilla toimitus- ja palautusehdoilla sekä maksutavoilla turvallisuuden ja luottamuksen tunnetta
  • Markkinointi - tarkista ja seuraa AdWords kampanjoiden toimintaa ja budjettia
  • Sosiaalinen media - aloita hyvissä ajoin ennen joulua tarjouksilla, lahjaideoilla ja neuvoilla
  • Hyödynnä QR-koodeja painetuissa mainoksissa, liikkeessä, ikkunoissa - tuo älypuhelinten käyttäjät sivuillesi

Joulusuunnittelun tarkistuslista

Ihmiset alkavat tehdä verkossa jouluostoksia jo niinkin aikaisin kuin syyskuussa, mutta todellinen kasvu alkaa lokakuun loppupuolella. Myynnin kasvu viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna tulee olemaan arviolta 15-20 %. Myös joulun jälkeen alkavat alennusmyynnit tulevat olemaan tärkeitä, kun yritykset myyvät alennetuin hinnoin varastoon jääneitä tuotteita. Osa asiakkaista ehkä siirtää myös joidenkin henkilökohtaisten ostojen tekemisen tuohon ajankohtaan toivoen edullisempaa hintaa.
 
Jotta olet valmis vuoden tärkeimpään sesonkiin, sinun tulee ottaa huomioon monia asioita.
 
1. Onko verkkokauppasi valmis?
Ei ole mitään järkeä odottaa joulukuuhun, sillä silloin se on jo liian myöhäistä, etkä saa mitenkään asioita enää kuntoon ajoissa. Mikäli sinulla jo on verkkokauppa, niin nyt on aika puhdistaa ja uudistaa hyllyt ja poistaa esimerkiksi kaikki vanhentuneet tiedot. Mikään ei ole epäluotettavampaa, kuin sivuilla oleva vanha tieto. Joka vuosi on myös joitain villityksiä ja trendejä, jotka kannattaa huomioida ja ottaa kaikki hyöty irti.
2. Mobiilikäyttö ja QR-koodit
QR-koodit vievät ostajan printatusta sisällöstä suoraan verkkokauppaasi, joka mahdollistaa tuotteiden promotoinnin ja myynnin. Markkinoilla on paljon ilmaisia palveluita (esim. http://zxing.appspot.com/generator/), joiden avulla voit luoda QR-koodeja. QR-koodit ovat yksinkertaisesti kuvia sisältäen tietoa (esimerkiksi www-osoite), joita älypuhelinten QR-koodi applikaatiot osaavat lukea.
 
3. Onko sinulla tuotteita myytäväksi?
Varastotäydennysten saaminen voi olla hankalaa mitä lähemmäksi joulua mennään, joten mieti tarkkaan jo nyt, mitä aiot myydä. Aikaisilla varasto-ostoilla voi olla negatiivista vaikutusta kassavirtaan, joten selvitä voiko tavarantoimittaja toimittaa tuotteita myöhemmässä vaiheessa ja millainen saatavuus hänellä on.
 
4. Mikä on viimeinen “ehtii jouluksi” toimituspäiväsi?
Ei ole järkevää myydä asiakkaille, jotka odottavat toimitusta ennen joulua, mikäli et pysty tätä odotusta täyttämään. Kerro siis selkeästi mikä on viimeinen päivä ja ajankohta tilauksille, jotka toimitetaan jouluksi asiakkaalle. Kuvaa myös avoimesti miten asiakkaiden tulee menetellä mahdollisten palautusten kanssa lisätäksesi luottamusta ja madaltaaksesi tilauskynnystä. Selvitä logistiikkakumppaneiltasi millaisia toimitusaikaeroja joulun toimituksilla on.
 
5. Riittävä maksutapavalikoima
Tarjoa asiakkaillesi mahdollisimman laaja valikoima erilaisia maksutapoja, sillä ethän halua, että asiakas jättää tilaamatta, kun et tarjoa hänelle sopivaa maksutapaa. Ota huomioon myös osamaksuvaihtoehdot, mikäli myyt arvokkaita tuotteita. Esimerkiksi Klarna tarjoaa jouluisin kampanjan, jossa loppuasiakkaille tarjotaan maksuaikaa maalis-huhtikuuhun asti.
 
6. Riittävä toimitustapavalikoima
Tarjoa asiakkaillesi myös mahdollisimman laaja valikoima erilaisia toimitustapoja. Hyödyntämällä sekä Itellan että Matkahuollon jakeluverkoston, voit tarjota asiakkaillesi yli 2000 toimituspistettä. Laajasta toimituspisteverkosta löytyy varmasti aina eri tilanteeseen ja lahjan saajalle sopiva noutopiste.
 
7. Suunnittele kampanjat
Suomalaisista 96% käyttää Googlea tiedon ja tuotteiden etsintään. Näkyvyyden kannalta on siis ensiarvoisen tärkeää näkyä juuri Googlessa. Voit luoda jouluun sopivia kampanjoita Google AdWordsin avulla. Suunnittelussa kannattaa käyttää apuna asiantuntijoita, sillä kilpailet näkyvyydestä monien muiden yritysten kanssa.
 
8. Hyödynnä eri kanavat
Mikäli mahdollista, lisää tuotteita erilaisiin markkinaportaaleihin ja hintavertailuihin. Esimerkiksi vertaa.fi, hintaseuranta.fi ja myyjaosta.com ovat palveluita, joihin kannattaa tutustua. Mieti myös tärkeimmät myyntiargumenttisi, kuten ilmainen toimitus tietyn tilaussumman ylittyessä, ilmainen lahjapaketointi tai toimitus suoraan lahjan saajalle, jotta erottuisit kilpailijoistasi.
 
9. Onko valikoimassasi jouluisia tuotteita?
Laita myyntiin “vain jouluna” tyyppisiä tuotteita. Lahjojen ostajia on hyvin eri tyyppisiä ja laadukkaat uutuustuotteet myyvät usein hyvin.
 
10. Jouluun liittyvät hakusanat
Huolehdi, että sivuilla, sisällössä, tuotekuvauksissa - eli käytännössä kaikkialla olet ottanut huomioon jouluna käytettävät hakusanat. Luo erityisiä tuoteryhmiä tarpeen, kohderyhmän tai muun vastaavan tekijän alle. Moni etsii vaimolle, miehelle, poikaystävälle, tyttöystävälle, lapselle, lemmikille jne. lahjaa ja tämän huomioon ottaminen voi merkitä paljon.
 
Ota huomioon myös se, että Google ei välttämättä käy kauppaasi läpi joka päivä, vaan väli voi olla vaikkapa viisi päivää. Päivittämäsi tieto ei siis mene heti hakuja tekevien asiakkaiden tuloksiin. Nyt voisi olla hyvä hetki viimeistään ottaa käyttöön sivujen analytiikka ja Google Webmaster Tools (verkkovastaavan työkalut).
 
11. Hyödynnä hintavälejä
Asiakkailla saattaa olla jo etukäteen tiedossa lahjansaajalle tarkoitetun lahjan budjetti. Tarjoa kaupassasi haku, jonka avulla asiakas voi etsiä tietyn hintavälin tuotteita. Voit myös luoda yllä olevan kohdan mukaisesti omia tuoteryhmiä ja liittää niihin sopivanhintaisia tuotteita.
 
12. Paranna tuotekuvauksia
On helppoa käydä läpi tuotteiden kuvauksia ja lisätä niihin sopivia “joululahjavinkki äidille” tyyppisiä tarkennuksia. Tee omia suosittelemme listoja ja lisää ristiinmyynnin avulla yhteensopivia tuotteita. Esittele tuotteet valmiiksi siten, että asiakas näkee miten tuotteita voi käyttää ja mitä tuotteita yhdistelemällä voi saada aikaan. Esimerkiksi vaatteiden myyjät voivat luoda valmiita asukokonaisuuksia ja näin kasvattaa kertaostosta.
 
13. Valmistaudu ajoissa hakukoneoptimointiin
Kuten jo kohdassa 10 todettiin, hakukoneet eivät välttämättä käy kaupassasi joka päivä. Valmistaudu siis aina ajoissa, äläkä jätä viime tinkaan tärkeiden asioiden tekemistä sivuillasi. Hyödynnä myös saatavilla olevia Googlen työkaluja ja hanki tarvittaessa apua alan ammattilaisilta.
 
14. Lahjapaketointi ja kortit
Tämäntyyppiset ominaisuudet on yleensä helppo lisätä ostoskoriin, joten harkitse ilmaisen lahjapaketoinnin ja hyvää joulua -korttien tarjoamista kaupassasi. Nämä voivat olla juuri se erottava tekijä kilpailijaasi verrattuna.
 
15. Suoratoimitukset lahjojen saajille
Tuo esille, että asiakkaat voivat tilata lahjoja suoraan toimitettavaksi lahjan saajalle. Erityisesti tässä tapauksessa lahjapaketointi ja kortit ovat tärkeä lisä palveluusi. Muista varmistaa aina, että paketti ehtii lahjansaajalle perille ennen joulua.
 
16. Ilmainen toimitus jouluna
Todennäköisesti iso osa kauppiaista tarjoaa tänä jouluna ilmaisen toimituksen. Käytetty malli tulee olemaan myös ilmainen toimitus tilauksen summan ylittäessä tietyn rajan. Laske mikä olisi sinulle kannattava raja tarjota ilmainen toimitus. Voit myös tarjota ilmaisen toimituksen tilauksiin, jotka tehdään riittävän ajoissa ennen pahinta jouluruuhkaa.
 
Mitä lähemmäksi joulua mennään, voit tarjota maksullista pikatoimitusta, jolla varmistetaan toimituksen ehtiminen ennen joulua. Älä kuitenkaan ryhdy liian ahneeksi, sillä toimituskulujen suuruus on edelleen yksi merkittävimmistä ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä.
 
17. Jouluteema kauppaan
Kaupan ulkoasua on helppo muuttaa ja muutamilla pienillä muutoksilla saat aikaan helposti jouluteeman. Voit tehdä ulkoasun jo etukäteen ja ottaa sen käyttöön vasta myöhemmin. Kaupassasi voit aloittaa lähtölaskennan joululle ja näin kasvattaa kiinnostusta.
 
Pieni varoituksen sana kuitenkin teemaan liittyen. Älä pilaa kauppaasi liiallisella koristelulla. Kaikki eivät siitä pidä, joten hillitty linja on varmin vaihtoehto.
 
18. Jatka myyntiä joulun jälkeen
Joulun jälkeen alkavat alennusmyynnit ovat yhtä lailla tärkeätä huomioida. Monet ostokset on saatettu tarkoituksella jättää alennusmyynteihin, joten valmistaudu tähänkin ajoissa. Ihmiset ovat usein lomalla joulun jälkeen ja aikaa käytetään shoppailuun. Suunnittele kampanjat myös uutta vuotta varten.
 
19. Tiedätkö mitä tapahtuu - sivujen analysointi
Jotta pystyt ennakkoon valmistautumaan ja jälkikäteen arvioimaan mitä sivuillasi on tapahtunut, tarvitset sivujen analytiikkaa. Hyödynnä palveluita, kuten Google Analytics tai Snoobi ja jo pienellä opettelulla tiedät paljon enemmän kauppasi kävijöistä ja käyttäytymisestä.
 
20. Näkyvyys sosiaalisessa mediassa
Sosiaalinen media kasvattaa jatkuvasti merkitystään ja ihmiset kyselevät ja keskustelevat eri medioissa lahjavinkeistä ja hyvää palvelua antavista kaupoista. Ole siellä missä asiakkaasikin ja hyödynnä sosiaalinen media kaupassasi. Se voi olla vaikkapa yrityksesi Facebook sivu, jossa annat lahjavinkkejä ja vastaat asiakkaiden kysymyksiin.
 

Joulu on vuoden sesongeista tärkein ja saadaksesi parhaan mahdollisen hyödyn on siihen valmistauduttava ajoissa. Kauppasi tulee olla valmis ja joulumarkkinoinnin aloitus on jo käsillä. Mikäli aloitat vasta joulukuussa, olet auttamatta myöhässä.

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Ilmaista näkyvyyttä verkkokaupallesi - osa 1/2

Hyvin toteutettu verkkokauppa on pohja kestävälle ja kehittyvälle näkyvyydelle verkossa. Mikäli...

Verkkokaupan laajentaminen Pohjoismaihin markkinapaikkojen avulla

Verkkokaupan markkinointi koetaan alkuvaiheessa usein vaikeaksi ja myös kalliiksi. Ja...

Tuotearviot – hyödy asiakkaidesi mielipiteistä

Tuotearviot ja arvostelut ovat keskeisessä asemassa sähköisessä kaupankäynnissä. Artikkelissa...