Luotatko mainokseen vai suositteluun?
Kun olet harkitsemassa jonkin tuotteen ostamista, josta markkinoilla on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja ja malleja, niin minkä tiedon perusteella teet ostopäätöksesi? Miten varmistat, että tuote sopii omaan tarpeeseesi parhaalla mahdollisella tavalla? Entä mistä verkkokaupasta tuotteen ostat, jos vaihtoehtoja on useita?
Todennäköisesti aloitat etsinnän hakukoneen avulla, selaat eri keskustelufoorumeita ja verkkokauppoja ja vertailet löytyneiden tuotteiden ominaisuuksia. Tietoa saattaa löytyä monilta eri sivuilta ja usein niissä myös toistetaan samoja asioita. Harvoin tuotekuvauksissa kerrotaan, miten tuotetta on käytetty ja millaisia elämyksiä se on asiakkaille tuottanut. Useimmissa tapauksissa tuotekuvauksiin suolletaan teknistä tietoa ottamatta sen syvällisemmin huomioon asiakkaiden ostopäätöksiin liittyviä tekijöitä.
Entäpä jos tuotteen yhteydessä on tuotteen hankkineiden ja tuotetta käyttäneiden kommentteja ja suositteluita? Toiset asiakkaat kertovat miten ja missä tuotetta ovat käyttäneet, miten se on toiminut ja millaista hyötyä tai iloa tuote on tuonut. Nielsen on tutkinut asiaa ja 92 % kuluttajista luottaa ystävien ja perheenjäsenten suositteluihin. Peräti 70 % (ja kasvussa) luottaa toisten kuluttajien verkossa antamiin arvioihin. Tämä on asia, jota yksikään menestystä hakeva verkkokauppias ei saa ohittaa.
Haittaa vaiko sittenkin hyötyä?
Yritykset pelkäävät asiakkaiden tuotearvosteluita olettamalla, että siitä olisi heille enemmän haittaa kuin hyötyä. Tämä on mielestäni täysin väärä lähtökohta.- Etkö yrittäjänä haluaisi tietää mitä asiakkaat ajattelevat tuotteistasi tai palvelustasi?
- Etkö haluaisi tietää, jos tuotekuvauksistasi voi saada väärän kuvan tuotteen ominaisuuksista ja korjata väärinkäsityksiä?
- Jos asiakas pettyy tuotteeseen tai palveluun ja pystyisit korjaamaan tilanteen, käyttäisitkö tilanteen hyväksi?
- Etkö haluaisi neuvoa asiakkaalle hänen tarpeeseensa sopivampaa tuotetta?
- Etkö haluaisi parantaa ja kehittää palveluasi ja tuotevalikoimaasi?
Et voi estää asiakkaiden keskustelua tuotteista ja palveluista, mutta sen sijaan voit osallistua siihen ja tuoda oman ammattitaitosi esille. Jos keskustelua ei voi käydä sinun kauppasi tuotesivun yhteydessä, se mitä todennäköisimmin käydään jossain muualla. Ja siellä muualla voi tarkoittaa toista verkkokauppaa, jossa kauppias antaa neuvoja ja luo luotettavaa kuvaa toiminnastaan tai keskustelufoorumia, jossa on linkityksiä toisiin samaa tuotetta myyviin kauppoihin.
Hakutulokset ja tuotearvostelut
Entäpä sitten asiakkaiden antamat suosittelut ja kommentit hakukonenäkyvyyden kannalta? Kaikki kauppaasi syntyvä uusi sisältö tuotteiden ympärille on positiivinen asia. Verkossa hyvin menestyvät verkkokauppiaat hyödyntävät tuotearvosteluita ja tämä näkyy myös hakutuloksissa. Alla olevassa esimerkissä kaksi ensimmäistä luonnollisen haun tulosta sisältää tiedon tuotearvostelusta. Seuraavissa hakutuloksissa ei arvosteluita ole. Tämä tuskin on sattumaa.Kaksi ensimmäistä hakutulosta sisältää tuotearvostelun. Muissa hakutuloksissa arvosteluita ei ole. |
Tuotearvosteluilla on siis suora merkitys hakutulossijoitukseen. Jos haluat nousta hakutuloksissa ylemmäs, tiedät mitä sinun on tehtävä. Kun tuotetta etsivä asiakas saa hakutuloksena kauppasi tuotteen, jonka yhteydessä esitetään tähdillä tuotearvostelun arvosana, olet vahvoilla saada uuden kävijän kauppaasi. Se saatko käännettyä kävijän ostaneeksi asiakkaaksi, on sinusta itsestäsi ja palvelustasi kiinni.
Tehtävä
Jos sinulla on verkkokauppa ja et ole vielä ottanut tuotearvosteluita/suositteluita käyttöön, niin korjaa tämä asia välittömästi. Tee samalla suunnitelma millä tavalla saat asiakkaat antamaan kommentteja tuotteistasi. Voit esimerkiksi aktivoida automaattisen sähköpostiviestin, jossa tuotteen ostanutta asiakasta pyydetään antamaan tuotearvio sivuillasi.Kirjoittaja Timo Korvenoja
COO | Timolla on kattava yli 20 vuoden kokemus verkkokaupoista ja niiden kehittämisestä.