Verkkokauppias, miten erotut kilpailijoista?

Uudella verkkokaupalla tulee liiketoiminnan alkajaiseksi isoksi haasteeksi kilpailijoista erottautuminen. Melkein alalla kuin alalla on kymmenittäin kilpailijoita jo valmiiksi samoilla apajilla. Koska kauppojen vertailu on helppoa, nousevat kilpailutekijät suureen arvoon.

Kilpailijoista erottautumiseen voi listata muutaman avainasian.


Valikoima

Jos saat myyntiin tuotteita, joita muilla kaupoilla ei vielä ole, saat hyvän etumatkan. Jos vasta mietit verkkokaupan perustamista, mieti millä alalla olisi vähiten kilpailua ja eniten kysyntää. Jos ryhdyt myymään esimerkiksi luontaistuotteita tai lastenvaatteita, tarvitset ainakin erittäin laadukkaita tuotteita ja ison valikoiman, että pystyt kilpailemaan tuotteillasi kymmenien, ellei satojen, markkinoilla olevien kilpailijoiden kanssa.


Hinta

Hinta ratkaisee ostopäätöksen monesti raa'asti, koska vertailu on helppoa ja nopeaa. Koska asiakkaasikin vertailee hintoja, pitää sinunkin seurata kilpailijoiden hintatasoa ja vastata siihen mahdollisuuksiesi mukaan. Hinnoilla houkuttelemiseen voi käyttää esimerkiksi pakettitarjouksia tai ilmaista toimitustapaa. Ilmaiset kylkiäiset ovat joskus yllättävän tehokkaita, eikä kylkiäisen tarvitse olla edes arvokas.


Asiakaskokemus

Asiakaskokemus on se ratkaiseva tekijä, mikä ratkaisee lopulta sen tekeekö verkkokaupassasi vieraileva asiakas tilauksen sinulta vai ei. Asiakaskokemukseen vaikuttavat kaikki mielikuvat ja tuntemukset, joita asiakas kokee tullessaan kauppaan. Asiakaskokemukseen verkkokaupassa vaikuttavat ainakin seuraavat asiat:

Ulkoasu
Sivujen ulkoasu vaikuttaa ensivaikutelmaan, jonka asiakas saa tullessaan kauppaan. Hyvään ulkoasuun kuuluu esimerkiksi selkeä navigointi, jolloin asiakas löytää etsimänsä tiedon oikeista paikoista.

Brändi
Jos myyt esimerkiksi iPadeja, mikä on verkkokaupassasi se juttu, mikä saa asiakkaan tilaamaan sinulta, eikä Applen verkkokaupasta tai joltain toiselta tunnetulta brändiltä? Olisiko sinulla tarjota jotain lisäarvoa, mitä muilta ei saa? Hinnalla tai valikoimalla kilpaileminen ei tavallisesti tule kyseeseen jättiläisiä vastaan kisatessa, mutta pystyisitkö tarjoamaan vaikka nopeamman toimitusajan, henkilökohtaista palvelua, tuotteen personointia tai jotain muuta lisäarvoa?

Jos brändisi ei ole vielä tunnettu, on muiden asiakkaiden jakamat kokemukset kullan arvoisia. Siksi asiakkaita kannattaa aktivoida sosiaalisessa mediassa. Monia aloittelevia verkkokauppiaita mietityttää negatiivisen palautteen mahdollisuus somessa. Se mahdollisuus on olemassa, mutta ihmisillä on tapana arvioida ostamiaan tuotteita hieman yläkanttiin, eikä negatiivisia palautteita kannata liikaa pelätä.

Luotettava vaikutelma
Erityisesti tuntemattomammilla brändeillä luotettavan verkkokaupan vaikutelman antaminen on tärkeää. Laita hinnat ja toimitusehdot selkeästi näkyviin ja toimi niiden mukaan. Kun toimintasi on reilua ja avointa, näkyy se myös nettikeskusteluissa ja asiakasuskollisuudessa.

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Tuotearviot – hyödy asiakkaidesi mielipiteistä

Tuotearviot ja arvostelut ovat keskeisessä asemassa sähköisessä kaupankäynnissä. Artikkelissa...

Internet-mainonta: Facebook ja Google Ads

Sisältöä päivitetty 16.12.2020 Verkkomainontaa hallitsee tällä hetkellä kaksi jättiläistä....

Nopeutta verkkokauppaan – poista sivustoa hidastavat kaistasyöpöt

Verkkokaupan sivujen latautumisnopeudella on suuri merkitys asiakaskokemukseen ja sitä kautta myös...