B2B verkkokauppa on modernin myynnin työkalu
B2B myyntiprosessin modernisointi ja digitalisointi on edellytys yritysten välisessä kaupankäynnissä. Tervetuloa oppimaan miten!
B2B asiakkaan tarpeet
Yritysten välisessä kaupankäynnissä manuaalinen tilausprosessi voi pidentää myyntiaikoja. Vaikka ostopäätös on tehty, tilauksen tekemistä on helppo lykätä jos se vaatii erillistä kontaktointia, tuotteesta ei ole tarpeeksi tietoa saatavilla tai sitä ei voi tilata itsepalveluna itselle sopivaan aikaan.
Verkkokaupalla helpotat asiakkaasi työtä
Hankintaprosesseissa digin merkitys kasvaa niin tiedonkeruussa, vertailussa, tilaamisessa kuin jatkotilauksissakin. B2B-ostajat ovat myös entistä valmiimpia ottamaan käyttöön uusia hankintamalleja ja sen odotetaan tapahtuvan verkossa, mahdollisimman automaattisesti ja itsepalvelua hyödyntäen.
Verkkokaupalla voit muuttaa ja uudistaa myyntiprosessisi. Jotta yritysten välinen verkkokauppa soljuisi sujuvasti, se tarvitsee B2B-myyntiin suunniteltuja ominaisuuksia.
Monipuolisemmat tuotetiedot, tilaustoiminnon virtaviivaistaminen ja asiakaskohtaisuus niin hinnoittelussa kuin tuotteissakin luovat asiakkaillesi arvoa ja helpottavat heidän kiireistä arkeaan.
B2B verkkokaupan perustaminen
Tarjoamme kaiken tarpeellisen nykyaikaiseen ja houkuttelevaan B2B-verkkokauppaan
Vilkas ratkaisee haasteesi yritysten välisen myynnin tehostamiseksi:
- Voit jaotella asiakkaat verkkokaupassa asiakasryhmiin
- Voit määritellä ostoskertaa koskevan alennuksen asiakasryhmäkohtaisesti
- Voit asettaa asiakasryhmäkohtaiset tuotehinnat ja alennukset
- Voit asettaaa verkkokauppasi kirjautumisen taakse, jonka ansioista kuluttaja-asiakkaat eivät pääse ostoksille verkkokauppaasi
- Näyttää tuotteiden hinnat verottomina, eli niin sanottuina nettohintoina
- Tarjota maksuvaihtoehdoksi juuri tarpeeseen räätälöity yrityslasku valitsemaltasi maksupalvelutarjoajalta, kuten Paytrail, Svea tai Klarna.
- Integraatiomahdollisuus omiin järjestelmiin, kuten CRM , ERP tai varastonhallinta
- Automaattinen ALV-tunnuksen tarkistus, jolloin voit varmistua ostavan asiakkaan yritystoiminnan aitoudesta automaattisesti
B2B-myyntiin sopiva verkkokauppa
Digitaalisen B2B kaupankäynnin kokonaisuus meiltä
Verkkomyynnin laskutuksineen ja toimituksineen hoidat suoraan verkkokaupan taustahallinnasta valmiilla liitynnöillä eri palveluntarjoajiin. Suunnittelemme ja toteutamme halutessasi verkkokauppasi ulkoasun, integroimme omat järjestelmäsi verkkokauppaan ja tarjoamme myös asiantuntijapalvelut kaupankäyntisi kehittämiseen. Kaikki tämä auttaa B2B-yritystä kasvamaan tulevaisuudessa.
Toteutimme kolmen kaupan B2B-kokonaisuuden asiakkaallemme, jonka yritysverkkomyynnin tarpeet oli erittäin vaativat. Lue miten onnistuimme tässä.
Ratkaisuidemme avulla asiakkaamme on onnistunut siirtämään yli 70 % B2B-tilauksistaan verkkoon. Sitä kautta on saatu parannettua tehokkuutta ja pienennettyä tilauksissa aiemmin esiintyneiden virheiden määrää.
Perinteiset verkon tarjoamat lisäarvot ovat saatavuuden ja asiakaskohtaisten hintojen reaaliaikainen tarjoaminen, mutta oikea B2B verkkokaupan asiantuntija voi löytää näiden lisäksi useita muitakin parannuskohteita.
Timo Korvenoja, Vilkas
B2B verkkokauppojamme
"Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon", kertoo Tulikivi B2B-verkkokaupan merkityksestä.
”Kun asiakas voi suunnitella tilauksensa virheettömästi ja tilaus siirtyy sellaisenaan tuotantoon, kasvu skaalautuu helposti. Juuri tämä oli Tulikiven idea, jonka heille toteutimme”, kehuu puolestaan Vilkkaan Timo Korvenoja.
Autamme kartoittamaan tarpeesi
Vapauta myyntisi B2B verkkokauppatoteutuksella
B2B myynti asettaa erilaiset vaatimukset verkkokaupalle kuin kuluttajille suunnattu verkkomyynti. Samalla yritysten ostajat kuitenkin odottavat samaa käytännöllisyyden, tehokkuuden ja henkilökohtaisuuden tasoa kuin kuluttajakaupassa. Nykyaikaistamalla B2B myyntiprosessit verkkoon, voit vastata asiakkaidesi digitalisaation myötä kasvaneisiin tarpeisiin alati monipuolistuvassa toimintaympäristössä.
B2B verkkokaupan ominaisuuksien hyödyntäminen
Vaivatonta tilausten hallintaa
Yritysten ostajat tilaavat tuotteet ja palvelut sieltä, missä tilauksen tekeminen on helppoa eikä vaadi ylimääräisiä vaiheita. Kun poistat ostopolulta työvaiheita ja saat tilaukset nopeasti toimitukseen, pystyt vastaamaan kilpailuun ja tekemään sen kustannustehokkaasti.
Vähennät ostopolun vaiheita näyttämällä B2B verkkokaupassa tuotteiden verottomat hinnat, tarjoamalla mutkattoman maksutavan yrityslaskulla ja mahdollistamalla nopean kommunikaatiokanavan lisäkysymyksille. Näin ostopäätökset nopeutuvat ja tilaus tehdään samassa kanavassa, eli verkkokaupassasi.
Tilausprosessin automatisointi B2B verkkokaupalla säästää aikaasi ja vähentää virheitä, jolloin saat varastonkierron nopeutumaan ja tilaukset lähtemään asiakkaille nopeammin.
Räätälöity hinnoittelu yksilöllisille asiakkaille
Määrittele yksilölliset hinnat tai alennukset eri asiakasryhmille tai tietty alennus yhtä ostotapahtumaa kohden ja vahvistat samalla asiakkaan halua palata verkkokauppaasi ostoksille uudestaan.
Toiminnallisuudet säästävät myös aikaasi, kun hintaneuvotteluihin käytetty aika vähenee. Ostajien tyytyväisyyttä lisää yrityksesi suoraviivainen ja läpinäkyvä hinnoittelu. Yksilöllinen hinnoittelu on myös vahva kannustin asiakkaille palata ostoksille kerta t0isensa jälkeen.
B2B asiakkailla on usein uniikkeja tarpeita ja mieltymyksiä, joihin voit vastata yksilöllisellä hinnoittelulla ja asiakaskohtaisilla sopimuksilla. Näin voit lisätä myyntiäsi ja parantaa myös asiakassuhteita.
Monipuoliset tuotetiedot lisäävät ostamisen todennäköisyyttä
Kun jaottelet yritysasiakkaasi asiakaskohtaisiin ryhmiin, voit näyttää heille rajatumman valikoiman tuotteista, mutta samalla tarjota niistä monipuolisempaa tietoa kuvien, videoiden ja yksityiskohtaisten tuotekuvausten muodossa. Haku- ja filtteröintitoiminnoilla ostaja löytää haluamansa nopeasti.
B2B ostajat saavat ostopäätökselleen tukea reaaliaikaisella saatavuustiedolla ja tiedolla tuotteen sopivuudesta. Nämä ja vaihtoehtojen nopeampi vertailu virtaviivaistaa ostajien ostopolkua ja vähentää päätöksentekoon käytettävää aikaa.
Tarjoamalla sopivat tiedot B2B verkkokaupassa, jossa tilauksen voi tehdä itsepalveluna heille sopivaan aikaan, tuet ostajien halukkuutta tilata juuri sinulta.
Kauppiaana asiakaskohtaiset ryhmät auttavat sinua saamaan tietoa suosituista tuotteista ja niiden kohdentamisesta potentiaalisimmille ostajille.
Yksilöi tuotetarjontasi
Asiakasryhmiin jaottelu tarjoaa arvokasta tietoa tuote- ja palvelukehityksessä. Ymmärtäessäsi paremmin eri asiakasryhmien tarpeet ja haasteet, voit kehittää tuotteita ja palveluja, jotka vastaavat paremmin näihin tarpeisiin. Tämä auttaa yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä ja tarjoamaan ainutlaatuisia ratkaisuja eri asiakassegmenteille sekä mahdollistaa lisämyynnin.
Voit asettaa verkkokauppaasi myös minimiostorajan. Näin voit helposti rajata asiakkaat vain yritysasiakkaiksi
B2B verkkokauppa vahvistaa liiketoimintaasi
Integroi, skaalaa ja kasva
- Verkkokauppa on integroitavissa olemassaoleviin CRM, ERP tai varastonhallintajärjestelmiin, jolloin koko liiketoimintasi on saumattomasti yhdistetty.
- Skaalautuminen on helpompaa verkkokaupalla, kuin myös kasvavien tilausmäärien hallinnointi, mikä mahdollistaa liiketoimintasi kasvun.
- Verkkokaupan ulkoasun voit rakentaa mieleiseksesi, jotta se tukee toimialasi standardeja ja vahvistaa yksilöllistä brändiäsi
B2B verkkokaupan markkinointi
Verkkokaupan toiminnallisuudet ovat avain myös tehokkaampaan markkinointiin
- Asiakkaiden jaottelu asiakasryhmiin mahdollistaa kohdennetun markkinoinnin. Eri asiakasryhmät voivat olla erilaisissa vaiheissa ostoprosessia ja tarpeissaan. Kun ymmärrät asiakasryhmien ominaispiirteitä ja tarpeita, voit räätälöidä markkinointiviestit ja -strategiat vastaamaan paremmin kunkin ryhmän tarpeita. Tämä parantaa markkinointikampanjoiden tehokkuutta ja saavuttaa parempia tuloksia.
- Asiakasryhmien tunnistaminen mahdollistaa personoidun lähestymistavan. Ymmärtäessäsi paremmin asiakkaiden tarpeet, voit tarjota heille räätälöityjä ratkaisuja, tuotteita tai palveluja. Tämä luo syvemmän sitoutumisen ja asiakasuskollisuuden, mikä puolestaan johtaa lisämyyntiin ja pidempään asiakassuhteeseen.
B2B verkkokaupan liiketoiminnan kehittäminen
Sitouta myyjäsi uusiin toimintatapoihin
- Käytä resurssisi viisaasti: hyödynnä verkko-ostajista kertyvää tietoa ja opi asiakasryhmistä. Myyjänä voit keskittää resursseja ja panostusta korkean potentiaalin ryhmiin. Tämä auttaa optimoimaan myyntiprosessin, parantamaan tuloksia ja kasvattaa myyntiäsi.
Ota yhteyttä
Keskustellaan tarpeestasi - ja ennen kaikkea asiakkaasi tarpeista
Yhteinen sparraus B2B-verkkoliiketoimintasi kehitysaskeleista ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ota siis rohkeasti yhteys!