Wiilaamon verkkokauppa kasvoi vuodessa 40 %

Tuomisaari-Maksimainen oivalsi Vilkkaan verkkokauppa-sparrauksessa monia asioita. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse.

Wiilaamo Vilkas verkkokauppa

Wiilaamo on yhden naisen yrityksestä alkanut tarina, josta kasvoi menestyvä kynsistudion ja verkkokaupan yhdistelmä. Wiilaamon yrittäjä Petra Tuomisaari-Maksimainen totesi oltuaan vuokralla monissa paikoissa, että asiat voisi tehdä myös toisin. Omassa liikkeessä pääajatus oli, että kaikilla on hyvä olla ja sinne on aina mukava tulla. Verkkokauppiaalle oli alusta asti selvää, että lähdetään isosti liikkeelle, epäilijöiden hämmästyttäminen on ennenkin ollut eteenpäin ajava voima. Tekijätkin löytyivät, vaikka yritystä perustaessa heistä ei vielä ollut tietoa. Tällä hetkellä liikkeessä työskentelee 12 yrittäjää, joista kullakin on oma vahvuusalueensa.

Wiilaamon uusi isompi toimitila katunäkymällä Porissa. Samoissa tiloissa yrittäjä Petra Tuomisaari-Maksimainen pyörittää myös verkkokauppaa varastoineen.

Tuotemyynti tuli kynsistudion rinnalle heti, sillä Tuomisaari-Maksimainen ymmärsi, että tuloksen on tultava muustakin, kuin vain omasta työpanoksesta. Sitten piti valita digitaalinen myyntikanava monien vaihtoehtojen joukosta.

 

Valitsin Vilkkaan verkkokauppa-alustan, sillä halusin suosia kotimaista ja saada apua suomeksi. Heti kokeilukaupassa huomasin, että tämä on mahdottoman helppo ja selkeä käyttää. Tämä on minulle, kommentoi Tuomisaari-Maksimainen verkkokaupan valintaa.


Liiketoiminnan kasvu on ollut tasaista alusta lähtien, sillä brändejä ja tuoteryhmiä on lisätty koko ajan. Nyt verkkokaupan myynti on kasvanut huimasti - miten hän sen teki?

Verkkokaupan varaston tarve muuttui

Vuoden 2021 alussa Wiilaamon yrittäjä löysi itsensä etsimästä suurempia tiloja yritykselleen. Verkkokauppa lähti ensimmäisen vuoden aikana kasvamaan siihen malliin, että muun muassa varastoa tarvittiin lisää. Uusiin tiloihin siirryttiin ja kasvu sai jatkua. Uudessa tilassa oli isompi varasto ja sen sijainti oli parempi. Vilkkaan verkkokaupan varastonhallinta saa verkkokauppiaalta kiitosta, samoin kuin Matkahuollon integraatio Vilkkaan verkkokauppa-alustaan.

Wiilaamo, Petra Tuomisaari-Maksimainen-1
Vilkkaan verkkokauppa sparrauksen jälkeen Petra Tuomisaari-Maksimainen tietää askeleet verkkokaupan kasvuun, tulostakin on jo tullut hienosti.

 

Tilausten määrä triplaantui muutamassa kuukaudessa. Oli meidän kannalta oivallinen ajoitus, kun Matkahuollon uusi integraatio julkaistiin ja saatiin meillekin käyttöön. Tämä on mahdottoman kätevä ja säästää aikaa lähetyksissä, kertoo Tuomisaari-Maksimainen tyytyväisenä.


Mistä kaikki sai alkunsa? Vastaus löytyy Vilkkaan Ari Paksuniemen sparrauksesta sekä uudesta markkinoinnin kumppanista. Tuomisaari-Maksimainen oivalsi verkkokauppa-sparrauksessa monia asioita, joista yksi oli asioiden ulkoistaminen. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Nyt oikea markkinoinnin kumppani on selkeästi löytynyt. Verkkokauppias joutuu omien sanojensa mukaan jopa jarruttelemaan heitä, sillä myytävä tavara on meinannut loppua kesken. Wiilaamo näkyi aiemmin vahvasti Googlessa, mutta nyt painopiste on somen maksetussa mainonnassa. 

 

Olen ulkoistanut markkinoinnin, vaikka olenkin käynyt kaupallisen koulutuksen ja olisin voinut tehdä paljon myös itse. Se on kuitenkin paljon kustannustehokkaampaa niin, että joku tekee sitä päivätyökseen, toteaa Tuomisaari-Maksimainen.


Verkkokaupan myynti lähti kasvuun sparrauksen jälkeen

Wiilaamon verkkokauppias kävi Vilkkaan Ari Paksuniemen kanssa läpi verkkokaupan kehittämisprojektin vuonna 2022. Sparrauksessa käytiin läpi paljon asioita verkkokaupan yksityiskohtia myöten. Verkkokaupan suhteen monilla asioilla voidaan saada asiakkaan ostopolkua sujuvammaksi. Sparrauksessa käydään näitä asioita asiakkaan kanssa keskustellen läpi, sillä Vilkkaalle on tärkeää, että asiakas ymmärtää toimien vaikutuksia ja oppii jatkoa ajatellen tekemään itse.

 

Huomasin, että monessa asiassa olin puolustuskannalla. Esim. toimitusmaksu oli Arin mielestä liian kallis kuluttajalle. Sitten kun kuitenkin tein muutoksia, niin kauppa lähti käymään. Voinkin sanoa, että Arin sparrauksesta kasvu lähti käyntiin, toteaa Tuomisaari-Maksimainen.

 

Wiilaamo, verkkokauppa, lähettäminen
Wiilaamon verkkokaupan tilausmäärät triplaantuivat muutamassa kuukaudessa.


Verkkokauppa on nyt yrittäjä-Petran päivätyö muun yrityksen liiketoiminnan pyörittämisen lisäksi. Vilkkaan sparrauksen jälkeen Tuomisaari-Maksimainen alkoi panostamaan enemmän Wiilaamon verkkokauppaan. Hän koki, että oli suureksi avuksi saada pallotella ajatuksia jonkun kanssa. Tekemiselle tuli selkeitä askelmerkkejä; mitä pitää tehdä, milloin ja miksi. 

 

Verkkokaupasta tuli tosi paljon kohtia ja nostoja, joita en olisi priorisoinut itse niin korkealle, esimerkiksi ristiinmyynti. Ari auttoi järjestämään tehtäviä asioita järjestykseen ja siitä oli helppoa lähteä toteuttamaan niitä yksitellen, kommentoi Tuomisaari-Maksimainen.


Vilkkaan Arin sparrauksessa yhdeksi tärkeäksi myyntiä edistäväksi toimeksi nähtiin ristiinmyynnit. Wiilaamon tuotteiden kohdalla esimerkiksi kasvojen puhdistusöljyn rinnalla oli vastaavia tuotteita. 

 

Kun vaihdoin vastaavat tuotteet täydentäviksi tuotteiksi, esim. sama brändi, lähti myynti näissä tuotteissa heti nousuun. Ristiinmyynnin avulla saadaan ostoskoria kasvatettua ja suht helposti tehtyä lisämyyntiä. Tämän huomaa tilauksissa, että silloin niitä myös menee yhdessä, iloitsee Tuomisaari-Maksimainen.


Kun verkkokaupassa on myynnissä asiantuntijapalvelua vaativa tuote, esimerkiksi kosmetiikka, on hyvä tarjota asiakkaalle erilaisia keinoja olla yhteydessä verkkokauppiaaseen. Tuomisaari-Maksimainen nostaa esiin kätevän chat-toiminnon, jonka avulla asiakas voi kysyä tuotteesta sivuilla ollessaan. Chat näyttää, ollaanko sillä hetkellä paikalla vai ei. Kun paikalla ei ole ketään, asiakas kirjoittaa viestin, jättää yhteystiedon ja hänelle vastataan sähköpostilla. Chatin avulla verkkokauppias myös näkee reaaliajassa, millä sivuilla asiakas käy verkkokaupassa. 

 

Suosittelen kaikkia ottamaan chat käyttöönsä, se on edullinen, toimiva ja lisää myyntiä oikeasti. Asiakkaan ei tarvitse etsiä yhteydenottolomaketta tai muuta yhteydenpitotapaa. Chatin kautta tulee valtavasti kysymyksiä ja viestejä, vinkkaa Tuomisaari-Maksimainen.


Nyt verkkokaupan myynnin kasvua on tullut kohisten. Viime vuoden myynti kasvoi noin 30-40 %. Sotatila vaikutti tavaran saatavuuteen ja toi haasteita, joka sotkee tilastoa osaltaan. Nyt Wiilaamon tavoitteena on tuplata kaikki viime vuoteen verrattuna. Kun verkkokauppa ja sen liiketoiminta on hiottu hyvään kasvukuntoon, tämä on mahdollista.

Verkkokauppias, haluatko sinäkin kääntää verkkokauppasi kasvuun? Vilkkaan verkkokauppasparrauksia tehdään verkkokauppa-alustasta riippumatta.