Maaliskuun kuukauden kauppa 2021: Tallipihan Suklaapuoti

"Aiemmin luulimme, että verkkokauppa olisi kliinistä ja etäistä, mutta sen sijaan ollaankin päästy asiakkaiden lähelle ja lämmin asiakaspalvelu välitettyä asiakkaillemme myös verkkokaupan kautta."

Vilkkaan maaliskuun kuukauden kaupaksi on valittu verkkokauppansa yksivuotispäiviä juhlistava, herkkusuiden suklaakeidas synkkien aikojen aavikolla, Tallipihan Suklaapuoti! Vuosi sitten haastattelimme Suklaapuodin väkeä vastasyntyneen verkkokaupan tiimoilta, mutta nyt on aika kysyä: mitä verkkokaupalle kuuluu nyt?

 

Suklaapuodin verkkokauppa näyttöpäätteellä

 

Maaliskuussa 2020 ensimmäisen korona-aallon huuhtoessa maailman yli Suomi sulkeutui ja moni yrittäjä oli uuden ja vaikean edessä. Miten jatkaa liiketoimintaa, kun kivijalka on teljetty kiinni, eikä asiakkaita näy? Tallipihan Suklaapuoti, kuten niin moni muukin kivijalkakauppias päätti, että nyt on aika panostaa verkkokauppaan!

Jo paljon ennen verkkokaupan aukeamista Suklaapuodilta oltiin toistuvasti toivottu verkkokauppaa, sillä ihastuttava puoti on valloittavan tarjontansa ansiosta myös suosittu matkailukohde. Puodin makoisat tuotteet ovat saaneet lukemattomien vierailijoiden suut sykkyrälle, ja luonnollisesti tuotteita on himoittu lisää pakkauksen pohjan alkaessa kurkistaa herkkujen alta. Ennen koronaa yrittäjillä ei ollut mahdollisuuksia ajanpuutteen vuoksi avata verkkokauppaa, mutta pandemian sulkiessa puodin ovet päätettiin, että nyt on aika.

Vuosi verkkokauppaa pähkinäsuklaakuoressa

“Verkkokauppiaana on ollut yllättävää, miten helposti on sujunut, sillä pelättiin, että verkkokaupan rakentaminen ja ylläpito olisi hankalaa”, yrittäjät kertovat. Vilkkaan yrittäjät valitsivat, koska halusivat kotimaisen alustan, joka olisi helppokäyttöinen ja mahdollisimman valmis paketti. “Verkkokauppa on pelastanut paljon meidän kauppaamme. Toki on ollut turbulenssiakin, eikä keskittyminen ole ollut yksinomaan verkkokaupassa.”

Hankalimmaksi yrittäjät ovat kokeneet sen, että on paljon opeteltavaa, vaikka vastaan ei ole tullut kuitenkaan mitään ylitsepääsemätöntä. Asiakkaat puolestaan ovat ottaneet verkkokaupan hyvin vastaan, ja positiivisia kommentteja on sadellut.

 

Verkkokaupassakin on mahdollista tarjota lämmintä ja välittävää asiakaspalvelua

Parasta verkkokaupassa on yrittäjien mukaan ollut huomata, että myös verkkokaupassa voi tehdä hyvää asiakaspalvelua. “Tätä me ei ymmärretty ensin. Aiemmin luulimme, että verkkokauppa olisi kliinistä ja etäistä, mutta sen sijaan ollaankin päästy asiakkaiden lähelle ja lämmin asiakaspalvelu välitettyä asiakkaillemme myös verkkokaupan kautta!”

Välittävän asiakaspalvelun hengessä on esimerkiksi Suklaapuodilta vuoden aikana lähteneisiin lukuisiin paketteihin kirjailtu ilahduttavia viestejä. Puodin asiakkaat ovat ottaneet viestit sydämiinsä, eikä huomiolta sosiaalisessa mediassakaan olla vältytty: “meidän tervehdyksistä tuli oikea someilmiö!”

Myös Tallipihan Suklaapuodin verkkokaupan markkinointi on lämmintä ja välittävää; yrittäjät kertovat, että tärkeintä on tehdä omannäköistä markkinointia. “Ollaan päästy aika moneen muuhun verkkokauppaan verrattuna aika pienillä markkinointikustannuksilla, koska meillä on valmiiksi jo esimerkiksi somenäkyvyyttä.”

Tulevaisuudessa Suklaapuodin verkkokauppaan aiotaan panostaa yhä enemmän ja kasvattaa verkkokaupan osuutta yrityksen toiminnassa. Uusille verkkokauppiaille puotilaisilla on antaa selkeä neuvo: “Älä jää viilaamaan verkkokauppaa täydelliseksi. Avaa verkkokauppa, katso mitä tapahtuu ja anna oman persoonasi näkyä!”