Heinäkuun kuukauden kaupaksi on valittu sähkötarvikkeisiin erikoistunut PKST Verkkokauppa. Perheyrityksellä on pitkä historia, sillä se on perustettu vuonna 1982 ja juhlistaa ensi vuonna ihailtavaa 40-vuotista taivaltaan sähkötarvikkeiden toimittajana. Verkkokaupan lisäksi yrityksellä on kaksi kivijalkamyymälää, Pohjois-Kymen Sähkötarvike Oy, Kouvolassa ja Lappeenrannassa. Haastattelimme yrityksen markkinointi- ja talousvastaavaa Niina Koivikkoa pitkäikäisen yrityksen ja verkkokaupan historiasta, nykyhetkestä — ja vähän tulevaisuudestakin.
Uudistettua verkkokauppaa vuosikymmenten kokemuksella
Myös yrityksen verkkokaupalla on poikkeuksellisen pitkä historia, sillä se perustettiin 2000-luvun alussa, ja se oli itse asiassa ensimmäinen sähkötarvikkeisiin keskittynyt verkkokauppa Kouvolan alueella!
Kuten niin monilla muillakin yrittäjillä, maailmanlaajuisen koronapandemian vuoksi PKST:n yrittäjillä syttyi lamppu; olisi tehtävä jotain verkkokaupalle, sillä kivijalkamyynti oli laskenut huomattavasti ihmisten jäädessä neljän seinän sisään. “Korona pakotti meidät katsomaan peilin ja tuomaan verkkokauppamme 2020-luvulle”, Koivikko kertoo.
Uudistetussa Vilkas Suite -verkkokaupassa muutokset koskivat erityisesti ulkoasua. “Verkkokaupan logo ja ulkoasu suunniteltiin uudelleen, ja kaupan värimaailma yhtenäistettiin kivijalkakauppojen ulkoasun kanssa. Kävimme ulkoasun mahdollisuuksia läpi Vilkkaan asiantuntija Antti Silvennoisen kanssa, ja värimaailman sekä logon suunnitteli mainostoimisto Giggle Oy:n Jaana Vesanen” Koivikko summaa.
Uudistuksen yhteydessä verkkokaupassa otettiin käyttöön myös Checkoutin maksupalvelu, joka on osoittautunut kannattavaksi muutokseksi. “Palvelun käyttöönotolla on ollut valtava ero entiseen, sillä maksutapahtumat eivät jää enää kesken, vaan valtaosa verkkokaupan kävijöistä tekee myös ostoksen”, Koivikko pohtii.
Vilkkaassa Koivikkoa viehättää varsinkin alustan helppokäyttöisyys, läpinäkyvä hinnoittelu ja palvelualtis asiakaspalvelu. “Aina olemme saaneet Vilkkaan asiakaspalvelusta apua, kun sitä olemme tarvinneet. Vaikka Vilkas on kasvanut viime aikoina voimakkaasti, se ei ole vaikuttanut saamamme palvelun laatuun”, Koivikko iloitsee. “Myös Vilkkaan koulutuksista olemme saaneet hyviä vinkkejä verkkokauppaamme varten.”
Asiakaskokemukseen panostamalla lähemmäs asiakasta
Verkkokaupassa on panostettu erityisesti asiakaskokemukseen, tuotteistuksesta asiakaspalveluun: “haluamme olla asiakkaillemme helposti lähestyttävä, palveleva verkkokauppa. Pyrimme auttamaan asiakasta mahdollisimman hyvin ja henkilökohtaisesti. Ohjaamme asiakkaan vaikka toiselle yritykselle, jos meiltä itseltämme ei löydy tuotetta, jota asiakas etsii”, Koivikko avaa.
Yritys tarjoaa asiakkailleen monipuolisesti tapoja ottaa yhteyttä, jonka ansiosta Koivikko kertoo, että asiakkaiden kynnys ottaa yhteyttä on osoittautunut todella matalaksi. Yritys on tavoitettavissa muun muassa sähköpostitse, puhelimitse, Whatsappilla ja Google My Business -palvelussa. Näiden lisäksi verkkokauppaan on lisätty painike, jota painamalla asiakas voi kysyä lisätietoa tuotteesta.
Verkkokaupan kehitys ja vinkit aloittelijoille
1.7.2021 astui voimaan muutos, jonka vuoksi kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit täytyy tullata ja niistä on maksettava arvonlisävero. Koivikko uskoo, että lakimuutoksen myötä ihmiset alkavat yhä enemmän suosimaan kotimaisia verkkokauppoja. “Oman verkkokauppamme tulevaisuudessa näen kasvua. Aiomme jatkossa kehittää kauppaa asiakkaiden tarpeiden mukaisesti – olla ajan hermolla,” Koivikko visioi.
Aloitteleville verkkokauppiaille Koivikko antaa kaksi arvokasta vinkkiä. “Kaikki lähtee omasta tarpeestasi. Perehdy alusta asti siihen, miten alusta toimii, ja panosta erityisesti siihen, miten saat helpoiten lisättyä tuotteita verkkokauppaan. Toisekseen kannustaisin tutkimaan myös kilpailijoiden verkkokauppoja. Hyödyntämällä tätä tietoa saat selville, mitä asioita haluaisit tuoda omaan verkkokauppaasi ja mitä missään nimessä et!”