Vieraskynä: Mitä verkkokauppiaan tulee tietää verkkomaksamisesta?


Verkkomaksaminen on pieni osa verkkokauppaasi mutta hyvin olennainen sellainen, sillä ilman ratkaisua maksujen vastaanottamiseen sinulla ei ole keinoa saada rahoja tilillesi. Mutta miten suomalaiset kuluttajat haluavat maksaa verkossa ja mitkä ovat verkkomaksamisen kuumimpia trendejä? Vastaukset löydät tästä tekstistä.

Markku_Noora_Pieta

Suomalaiset suosivat verkkopankkia ja mobiilimaksutapoja

Suomalaiset poikkeavat maksumieltymyksiltään muista eurooppalaisista, sillä täkäläiset kuluttajat ovat jo vuosia suosineet verkkokaupoissa varsinkin pankkimaksuja. Pankkipainikkeiden takana kärkkyy kuitenkin haastajia, ja erityisesti mobiilimaksutavat ovat 2020-luvulla kasvattaneet suosiotaan.

Paytrailin tuoreen Verkkokauppa Suomessa 2024 -raportin mukaan jopa 57 % Paytrailin välittämistä maksuista tehtiin verkkopankkipainikkeilla. Toisella sijalla olivat mobiilimaksutavat (30 % maksuista) ja kolmatta sijaa pitivät korttimaksut (8 % maksuista).

Maksutapojen suosio vaihtelee paitsi ostoksen arvon, myös vuodenajan mukaan. Isoja ostoksia tehdään erityisesti lasku- ja osamaksutavoilla sekä pankkipainikkeilla ja luottokorteilla, kun taas pienempiä ostoksia maksetaan yleisimmin mobiilimaksutavoilla. Marraskuun Black Weekistä alkava loppuvuoden ostosesonki puolestaan nostaa erityisesti lasku- ja osamaksutapojen suosiota.

Näyttäisikin siltä, että kuluttajat vaihtelevat käyttämiään maksutapoja omien tarpeidensa mukaisesti: loppuvuonna talouteen voidaan hakea joustoa osamaksupalveluiden avulla, kun taas pieniä ostoksia maksetaan nopeasti ja huolettomasti puhelimella. Erilaisten käyttötarpeiden vuoksi verkkokaupan kattava maksutapavalikoima onkin sekä kauppiaan että hänen asiakkaansa etu.

Monipuolinen maksutapavalikoima parantaa verkkokaupan konversiota

Montaa verkkokauppiasta kismittää viime hetkellä kesken jäävä ostos, eli niin kutsuttu hylätty ostoskori. Osa ostoskoreista hylätään aina, mutta niiden hylkäysprosenttia voi pyrkiä pienentämään monin eri tavoin. Yksi niistä on monipuolinen maksutapavalikoima.

Koska kuluttajat käyttävät erilaisia maksutapoja eri tilanteissa, kannattaa omassa kaupassa tarjota mahdollisimman laaja valikoima niitä. Näin jokainen asiakkaasi löytää tilanteeseensa ja ostoksensa suuruuteen sopivimman maksuratkaisun, eikä kauppa jää kiinni ainakaan siitä, ettei sopivaa maksutapaa löydy.

Paytrailin teettämien kyselyiden perusteella kuluttajat arvostavat maksamisessa turvallisuutta, helppoutta ja nopeutta. Mahdollisimman yksinkertainen maksaminen takaakin, että ostoprosessissa ei ole liikaa välivaiheita, jotka karkottaisivat potentiaalisen asiakkaan pois kesken maksun.

“Maksamisessa keskeistä on se, että se toimii helposti ja luotettavasti”, kiteyttääkin Paytrailin
toimitusjohtaja Markus Laurio kuluttajien maksukäyttäytymisen.

Läppäri

Miten valita omaan kauppaan sopivin maksuratkaisu?

Yksinkertaisin tapa tarjota kattava maksutapavalikoima verkkokaupassa on ottaa käyttöön maksupalvelu, josta saa yhdellä sopimuksella kattavan maksutapapaketin.

Sopivaa maksupalvelua kartoittaessa kannattaa huomioida esimerkiksi palvelun maksutapavalikoima sekä palvelun luotettavuus ja maine harva kuluttaja kun haluaa maksaa palvelulla, joka ei ole tuttu tai ei vaikuta turvalliselta.

Muita maksupalvelun valinnassa huomioitavia seikkoja ovat kauppiaan omat tarpeet ja mieltymykset esimerkiksi tilityksille, maksuliikenteen seurannalle ja palvelun hinnoittelulle. Myös yhteensopivuus oman verkkokauppa-alustan kanssa on hyvä varmistaa ennen palvelun tilaamista.

Valinnan tueksi Paytrail on koostanut oppaan maksupalvelun valintaan. Saat oppaasta vinkkejä siihen, mitä valinnassa kannattaa huomioida sekä lisätietoa Paytrailista, joka on kotimainen maksupalvelu, ja yhteensopiva kaikkien yleisimpien verkkokauppa-alustojen kanssa myös Vilkkaan!

 

Kirjoittanut: Saila Marttila (Paytrail)

Lähteet:

Verkkokauppa Suomessa 2024 -raportti (Paytrail, 2024)

Opas maksupalvelun valintaan (Paytrail)

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Verkkokaupan 4K-kaava: Näin kasvatat asiakkaidesi ostosten kokoa

Tässä sarjassa verkkokaupan asiantuntijamme käsittelevät kuinka verkkokauppaa voi kasvattaa...

Mistä lisätuloja? Perusta verkkokauppa kannattavasti ja kestävästi

Monen verkkokauppiaan alkutaival on lähtenyt liikkeelle tilanteesta jossa myytävää, kuten käsitöitä...

Verkkokaupan ulkoasu uusiksi - ulkoasu vain visualisoi brändiä

Verkkokaupan ulkoasua uudistamalla voidaan parantaa verkkokaupan ostoprosessia, käytettävyyttä,...