Verkkokauppa syksyksi kuntoon - 5 vinkkiä onnistuneisiin tuotekuviin
Tuotekuvat ovat yksi tärkeimmistä visuaalisista elementeistä verkkokaupassa. Asiakkaat arvioivat verkkokauppaa usein visuaalisen laadukkuuden perusteella. Verkkokaupan visuaalisuuteen kannattaa poimia ideoita menestyvistä verkkokaupoista, millä tavoin he käyttävät tuotekuvia? Tuotekuvien tärkeyttä korostaa myös se, että asiakkaat etsivät tuotteita suoraan Googlen kuvahausta.
Ovatko verkkokaupan tuotekuvat kuin kivijalkamyymälän näyteikkuna?
Voit miettiä verkkokauppaasi myös kivijalkamyymälän näyteikkunan kautta, joka sijaitsee vilkkaalla kauppakadulla. Ohikulkijoita on, mutta kuinka moni kiinnittää huomiota juuri sinun tuotteisiin. Onko näyteikkunasi houkutteleva ja tuotteet selkeästi esillä? Entä kivijalkamyymälän sisällä, ovatko tuotteet selkeästi ryhmiteltynä eri kategorioihin? Tiedätkö mihin asioihin asiakkaat kiinnittävät huomiota, kun he katsovat ja tarkastelevat tuotteita?
Tuotekuvat on oleellinen osa verkkokauppaa
Tuotekuvien avulla asiakkaat pääsevät tutustumaan verkkokauppasi tuotteisiin paremmin. Koska suoraa mahdollisuutta tuotteiden fyysiseen tarkastelemiseen ei ole, tuotekuvat on usein paras ja visuaalisin vaihtoehto ostopäätöksen apuna.
Tuotekuvien laadukkuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Asiakkaat saattavat haluta tarkastella tuotekuvista yksityiskohtia. Jos tuotteesi on esimerkiksi reppu, asiakas saattaa haluta tarkastella lähempää tuotteen vetoketjua tai olkahihnan pehmusteita. Lisäksi hän saattaa haluta nähdä tuotteen kaikista eri suunnista, edestä, sivulta ja pohjasta.
Tuotekuvat lisäävät verkkokaupan ja tuotteiden informatiivisuutta. Lisäksi hyvät ja selkeät tuotekuvat helpottavat asiakkaan ostopäätöstä.
Verkkokaupan kävijä samaistuu fiilispohjaisiin tuotekuviin
Erityyppisten tuotekuvien käyttäminen on usein hyödyllistä. Syvättyjen tai valkotaustaisten tuotekuvien rinnalle kannattaa tuoda fiiliskuvia, valokuvia tuotteista ja ihmisistä, jolloin asiakas pystyy helpommin samaistumaan tuotteeseen.
Fiilispohjaiset tuotekuvat herättävät asiakkaassa tunnekokemuksia ja niiden avulla voidaan luoda mielikuvia ja korostaa niitä. Mielikuvia luodessa voidaan kiinnittää huomiota esimerkiksi tuotteen laadukkuuteen, toiminnallisuuteen tai helppouteen.
Fiiliskuvat kertovat ja rakentavat tuotteidesi tarinaa sekä jättävät niistä muistijäljen. Niitä kannattaakin hyödyntää myös omassa markkinoinnissa.
Tuotekuvien optimointi parantaa verkkokauppasi asiakaskokemusta
Tuotekuvien optimointiin on hyvä kiinnittää huomiota. Jos verkkokauppasi tuotekuvat on tiedostokooltaan suuria ja sivuston latausnopeus hidas, asiakas saattaa kärsimättömänä vaihtaa kauppaa. Usein jo kolme sekunttia kestävä sivun latausaika saa vierailijat vaihtamaan sivustoa. Esimerkiksi PageSpeed Insights -sivu on hyvä vaihtoehto, jolla pystyy tarkastelemaan sivuston latausnopeutta.
Hakukonenäkyvyyden kannalta kuviin kannattaa lisätä alt-tekstit, joilla kuvataan kuvan sisältämä tieto tekstin muodossa. Tällöin hakukone ymmärtää paremmin kuvan sisällön ja se vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Alt-tekstit ovat osa laadukasta verkkokaupan sisältöä, ja houkuttelee uusia asiakkaita kauppaasi orgaanisesti. Lisäksi tuotekuvat kannattaa nimetä tuotteen nimen, mallin tai brändin mukaan.
Verkkokaupan tuotekuvien laadukkuus, asiakkaan mahdollisuus tarkastella tuotekuvissa tuotteen yksityiskohtia sekä tuotekuvien optimointi vähentävät asiakkaassa ostamisen esteitä.
Viisi vinkkiä verkkokauppasi tuotekuvien toteuttamiseen
1. Kuvauspaikan valinta tuotekuviin
Verkkokaupan tuotekuvauksen alkuvalmisteluihin kannattaa käyttää aikaa. On hyvä miettiä myös kuvauspaikkaa. Jos ei ole mahdollisuutta käyttää studiota tai ammattikuvaajaa, voi pieniä määriä tuotteita valokuvata itse myös kotona tai toimistolla.
Usein jo ikkunasta tuleva pehmeä valo valkoisen taustan kanssa tuo hyvän pohjan tuotekuville. Kun käyttää yhtenäistä valkoista taustaa, esimerkiksi A3 kokoista valkoista kartonkia, se nostaa tuotteet esille ja yksinkertaistaa tuotekuvia.
2. Mieti miten haluat käyttää valaisua tuotekuvissa
Tuotteiden valaisemiseen voi käyttää salamaa tai luonnonvaloa viereisestä ikkunasta. Jos haluaa käyttää kuvatessa huoneen valaisimia, kannattaa huomioida kuvissa valkotasapaino. Huoneiden valaisimien lämmin valo ja ikkunasta tuleva viileämpi luonnonvalo on hankala yhdistelmää tuotekuvissa. Tällöin kuvassa tuotteen toinen puoli on lämmin ja toinen kylmä. Kannattaakin kuvata esimerkiksi pelkästään huoneen valaisimien avulla verhojen ollessa kiinni, tai pelkästään luonnonvalolla.
Tuotteita kuvatessa valon tasaisuus on hyvä huomioida ja välttää jyrkkiä varjoja, eli ei suoraa auringonpaistetta tai suoraa salamavaloa. Ikkunasta tulevaa luonnonvaloa voi heijastaa tuotteen toiselta puolelta esimerkiksi folion tai valkoisen paperin avulla. Heijastaminen tasoittaa tuotteeseen syntyneitä varjoja.
Myös valoteltta on helppokäyttöinen työkalu tuotekuvauksessa. Valoteltan kaikki seinät ovat valkoisia, valoa läpi päästävää kangasta ja tällöin tuotteet voidaan valaista tasaisesti.
3. Jalustaa käyttämällä vältät tärähtäneet kuvat
Käyttämällä jalustaa voit kuvata useampia tuotteita kerralla samanlaisilla asetuksilla, kuvakulmien ja valaistuksen pysyen samanlaisina. Jos valaistus vaatii pidempää suljinaikaa jalustaa käyttämällä vältät kuvien tärähtämisen. Samalla kannattaa käyttää kamerassa ajastinta, jotta kamera ei tärähdä painaessasi laukaisunappia.
Jalustaa käyttämällä pääset perehtymään myös tuotteen sommitteluun paremmin.
4. Tuotteiden kuvaaminen verkkokauppaan
Pyri kuvaamaan ja esittämään tuotteet totuudenmukaisina. Asiakas haluaa saada sellaisen tuotteen, kun hän on nähnyt verkkokaupan tuotekuvissa. Siksi kannattaa myös kuvatessa pyrkiä näyttämään tuotteiden materiaaleja. Nahkaisen tuotteen pintakuvio, tai silkkisen kankaan kiiltävyys olisi hyvä saada tuotekuviin. Kokeile valaista tuote eri suunnista. Mattapintaan saattaa toimia erilainen valaistus kuin kiiltävään pintaan. Pyri poimimaan kuviin myös yksityiskohtia tuotteista.
Mieti tuotteiden käyttötarkoitusta. Jos tuote on kynä, asiakas saattaa haluta tietää minkäläisen kirjoitusjäljen se jättää tai jos se on villasukka hän saattaisi haluta nähdä mistä materiaaleista se on tehty ja kuvitella miten lämpimältä se tuntuu jalassa.
Muista, että tässä vaiheessa hyvä alkuvalmistelu helpottaa myös kuvien jälkikäsittelyä.
5. Fiiliskuvien hyödyntäminen
Kuten jo aiemmin luit, fiiliskuvilla voidaan luoda tuotteista mielikuvia ja esittää niitä tuotteiden käyttöympäristössä. Tuotekuvilla voi nostaa tuotteen ominaisuuksia esiin, koulureppua voi kuvata opiskeluympäristössä tai vaellusreppua retkellä.
Rekvisiittaa voi ottaa käyttöön tarpeen mukaan. Tämän artikkelin ylimmässä kuvassa käytimme kosmetiikkaa kuvatessamme rekvisiittana kesäkukkia. Kukat sopivat tuotteen luonteeseen sekä lehtien vihreä väri sopi hyvin tuotteen persikanväriseen pakkaukseen.
Fiiliskuvissa valaisua voi käyttää eri tavoin. Valaisulla voi nostaa tuotteen ominaisuuksia esiin, esimerkiksi ilta-aurinko sopii hyvin tunnelmallisiin hetkiin. Tuotteita kannattaa kuvata ihmisten käytössä. Se helpottaa asiakkaan samaistumista tuotteeseen ja näkemään paremmin sen käyttötarkoitusta.
Muista myös kuvien jälkikäsittely
Tärkeää on myös käyttää aikaa tuotekuvien jälkikäsittelyyn. Tuotekuvia kannattaa ainakin rajata ja säätää niissä valkotasapainoa. Helppokäyttöisiä kuvankäsittelyohjelmia on Canva ja Pixlr. Niillä pystyy säätämään mm. kuvien valotusta, kirkkautta, kontrastia sekä rajaamaan kuvia.
Kuvien fyysinen koko olisi hyvä olla mahdollisimman pieni, mutta sellainen, että tuotekuvissa yksityiskohdat erottuvat hyvin. Esimerkiksi tässä blogissa olevat kuvat ovat noin 300-400KB kokoisia. Tuotekuvat kannattaa nimetä selkeällä nimellä, tiedostonimissä on hyvä olla esimerkiksi tuotteen brändi ja malli.
Tuotteiden valokuvaamisen ja hyvän kuvankäsittelyn jälkeen on ilo päivittää verkkokauppaa syksyksi asiakkaalle informatiivisemmaksi ja visuaalisemmaksi.
Kirjoittaja Tapio Koivula
Tapio on tamperelainen valokuvaajamestari ja markkinointiasiantuntija. Hän työskentelee laaja-alaisesti digimarkkinoinnin suunnittelun, toteuttamisen ja analysoinnin parissa. Intohimona toteuttaa oivaltavaa markkinointia ja kuvallista viestintää.