Verkkokaupan perustaminen valokuvaajan näkökulmasta
Verkkokaupan perustamisessa on monia asioita, joita on hyvä ottaa huomioon suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Yhtenä tärkeänä asiana on miettiä minkälaisia elämyksiä ja tunteita pystyy tarjoamaan myytävien tuotteiden kautta asiakkaille. Valokuvataiteen myynti verkkokaupassa on hyvä vaihtoehto tuoda näkyvyyttä ja myyntiä valokuvaajana toimimisessa.
Kuinka perustaa verkkokauppa?
Vilkkaan verkkokauppaa voi kokeilla ilmaiseksi 30 päivän ajan. Verkkokaupan käyttöönotto onnistuu helposti ja pääset toteuttamaan itsellesi sähköisen myyntialustan vaikkapa valokuvatuotteiden myynnille.
Vilkas Now -verkkokaupan helppokäyttöisyyden ansiosta et välttämättä tarvitse koodaamistaitoa verkkokaupan perustamiseen. Verkkokaupan ulkoasun voi valita moderneista ja responsiivisista teemoista ja sisältöelementtien siirtely onnistuu helposti drag & drop -työkalulla. Uusien tuotteiden lisääminen toimii MyVilkkaan kautta ja sieltä pääsee myös hallinnoimaan tuotekuvia- ja kuvauksia.
Verkkokauppasi ulkoasun on hyvä kuvastaa omaa tyyliäsi ja brändisi mukaista ilmettä. Tuotteiden kategorisoinnissa kannattaa panostaa selkeyteen, koska kukapa haluaisi tehdä esimerkiksi ostoksia kivijalkaliikkeessä, jossa tuotteet ovat epäjärjestyksessä.
Kumppaneidemme laajojen maksu- ja toimitustapojen avulla asiakkaasi pääsee valitsemaan mieluisimman vaihtoehdon tilaamalleen tuotteelleen. Usein asiakas on kärsimätön ja jos verkkokaupan tuotteen ostaminen on monimutkainen prosessi, esimerkiksi maksutapojen kanssa, asiakas luovuttaa ja siirtyy toiseen verkkokauppaan.
Vilkas Now -verkkokaupan ilmainen kokeilujakso kannattaakin hyödyntää, jolloin pääset käytännössä tutustumaan verkkokaupan rakentamiseen.
Mitä tulisi ottaa huomioon verkkokaupan perustamisessa?
Koska verkkokaupan tuotteita ei pääse ostohetkellä suoraan tunnustelemaan fyysisesti on tuotetekstien ja -kuvien oltava asiakkaalle selkeitä ja lisäarvoa tuovia. Tuotteiden kuvausteksteihin voi tuoda tarinoita tuotteiden taustalta. Otitko valokuvan sinulle mieleenpainuvalla hetkellä, jonka haluat jakaa tuotetta harkitsevalle? Tämä tieto lisää tuotteiden mielenkiintoa ja syvyyttä.
Kannattaa miettiä miten haluat esitellä myytäviä tuotteitasi. Haluatko esimerkiksi havainnollistaa niitä aidossa ympäristössä, vai toimisiko paremmin tuotekuvat. Asiakkaan on helpompi kuvitella myytävä valokuvateos omassa kodissaan, kun hän näkee tuotteesta havainnollistavan kuvan. Voit ottaa kuvan valokuvateoksesta ripustettuna aitoon ympäristöön tai hyödyntää mockup kuvia esimerkiksi teoksesta olohuoneen seinällä.
Verkkokauppasi perusasioiden on hyvä olla kunnossa. Tuotehaulla asiakas löytää verkkokaupastasi oikean tuotteen tai saa ristiinmyynnin avulla tuotesuosituksia. Asiakkaalle maksupalvelujen helppous sekä toimitustapojen nopeus ja luotettavuus ovat tärkeitä asioita. Tuotteiden valmistamiseen valmiiksi taidejulisteiksi tai vaikkapa akryylitauluiksi kannattaa valita luotettava kumppani, jos itsellä ei ole työkaluja tuotteiden tulostamiseen. Sinun on myös hyvä nähdä ennakkoon valmis valokuvateos, jolloin tiedät mitä tarjoat asiakkaillesi.
Digitaalisen markkinoinnin hyödyt
Kannattaa panostaa verkkokauppasi tuotteiden näkyvyyteen. Olisi turhauttavaa, jos asiakkaat eivät löytäisi sinun laadukkaita ja ainutlaatuisia tuotteita. Digitaalisen markkinoinnin avulla voit kohdistaa tuotteita suoraan kohderyhmille. Tärkeää onkin pohtia kenelle markkinoidaan, haluatko myydä tuotteita esim. kotimaahan vai laajentaa myyntiäsi kansainvälisesti.
Yksi olennaisempia asioita digitaalisen markkinoinnin hyödyntämisessä on hakukoneoptimointi. Sen avulla autat tuotteidesi löydettävyyttä. Vilkas Now -verkkokaupoissa on hakukoneystävällinen sivustorakenne, tukisivujen kautta löydät kattavasti tietoa hakukoneoptimoinnin perusteista.
Yhtenä tehokkaana tapana tavoittaa kohdeyleisöjä on nostaa tuotteitasi sosiaalisen median kanavissa, kuten Instagramissa tai Facebookissa. Voit esimerkiksi tehdä lyhyen esittelyvideon valokuvateoksestasi, jonka voit jakaa seuraajillesi. Orgaanisen somenäkyvyyden lisäksi voit harkita maksullista markkinointia Metan mainostyökalujen kautta.
Tuottamalla mielenkiintoista sisältöä ja olemalla aktiivinen somessa tuot näkyvyyttä verkkokaupallesi. Voit miettiä, onko kohdeyleisössäsi LinkedInin tai Youtuben käyttäjiä, jolloin voit hyödyntää niiden tuomia markkinoinnin mahdollisuuksia.
Verkkokaupan kehittäminen
Asiakaskokemuksen merkitystä voit avartaa itsellesi tuottamalla asiakastutkimuksia ja pyytämällä tuotteita ostaneita asiakkaita tekemään arvosteluja verkkokauppaasi. Tuotearvostelut auttavat myös uusia asiakkaita tekemään ostopäätöksiä ja saa suosittelemaan kauppaasi eteenpäin.
Verkkokaupan perustaminen on osa brändisi rakentamista. Haluatko tarjota asiakkaille edullisia printtejä valokuvistasi tai valmistaa käsityönä viimeisteltyjä ja kehystettyjä teoksia. Molemmat tavat ovat yhtä oikeita. Valokuvaajan henkilöbrändi muodostuu arvoistasi ja intohimostasi. Niitä on hyvä reflektoida verkkokauppasi tuotteisiin ja niiden markkinointiin. Tuotteista kannattaakin selvittää parhaiten myyvät valokuvateokset ja mitkä ovat olleet tehokkaimmat kanavat verkkokauppasi markkinoinnissa.
Vastuullisuuden teemat ovat myös olleet nousussa. Yhä useampi kuluttaja haluaa panostaa valinnoissaan vastuullisuuteen. Onko sinulle tärkeää, että voit valmistaa valokuvatuotteita ympäristöystävälliselle valokuvapaperille tai onko kumppaninasi kotimainen valokuva-alan yritys?
Verkkokaupan kehittäminen on jatkuvaa työtä. Uusien tuotteiden lisääminen verkkokauppaan on palkitsevaa, tärkeää on myös panostaa nykyisten tuotteiden näkyvyyteen. Myymällä valokuvateoksiasi verkkokaupassa nostat tuotteidesi saatavuutta ja brändiäsi uudelle tasolle.
Kirjoittaja Tapio Koivula
Tapio on tamperelainen valokuvaajamestari ja markkinointiasiantuntija. Hän työskentelee laaja-alaisesti digimarkkinoinnin suunnittelun, toteuttamisen ja analysoinnin parissa. Intohimona toteuttaa oivaltavaa markkinointia ja kuvallista viestintää.