Verkkokaupan data - hyödynnä raportteja suoraan konepellin alta
Tiedon kerääminen verkkokaupasta on aiheena ajankohtainen ja ansaitseekin saamansa huomion. Tietoturva on otettava vakavasti ja verkkokauppiaan on syytä varmistaa missä heidän käyttämänsä palveluiden, myös itse verkkokauppa-alustan toimittajan palvelimet sijaitsevat.
Keskusteltaessa ulkopuolisista palveluista, kuten Google Analyticsista, on hyvä muistaa, että itse verkkokaupastakin on saatavissa paljon informaatiota, joka oikein järjesteltynä ja tulkittuna kertoo vahvaa viestiä liiketoiminnan kehittämisen suunnittelun tueksi.
Ota askel taaksepäin - miltä näyttää takapeilissä?
Verkkokaupasta kertyy jatkuvasti ja valtavasti dataa kauppiaan käyttöön. Verkkokaupan data kertoo esimerkiksi:
- Asiakkaista: millainen on paras asiakkaasi ja kuinka usein sinulta tilataan.
- Tuotteista: mikä on myydyin artikkelisi ja mikä ei herätä odotunlaista kiinnostusta.
- Myynnistä: milloin menee hyvin ja milloin hiljaisemmin. Millainen on hinnoittelusi?
Informaatiota täytyy kuitenkin jäsennellä, jotta se kertoo sinulle asiat, joita sen haluatkin kertovan. Verkkokauppiaana on hyvä pyrkiä erittelemään mikä toimii ja mikä ei. Johtopäätöksiä tulisi tehdä datan perusteella, ei mutu-tuntumalla.
Tämän jälkeen verkkokauppaa voi optimoida, eli viritellä, jotta oikeat asiakkaat löytävät kauppaan, ostavat oikeita tuotteita ja että kaikki tämä on yrittäjän kannalta sekä järkevää että kannattavaa.
Olethan jo varmistanut, että verkkokauppasi löytyy hyvin hakukoneiden tuloksista? Nyt voisi olla hyvä aika tehdä tai teettää SEO-analyysi. Search Engine Optimization, eli hakukoneoptimoinnin nykytilan analyysi kertoo millä tolalla on kauppasi tekninen ja sisällöllinen SEO, millainen on näkyvyytesi kilpailijoihin verrattuna, sekä miten asiakkaasi käyttäytyvät. SEO on pohja seuraaville toimenpiteille näkyvyytesi kasvattamiseksi.
Ammattilaisen tekemä SEO-analyysi on satsaus myyntiin - opi lisää.
Verkkokaupan pyörittäminen on kauppiaan työtä, mutta sitä ei tarvitse tehdä yksin eikä kaikkea tarvitse osata itse. Tärkeimmät työkalut ja neuvot tiedon jalostamiseksi löydät onneksi yhdestä paikasta, Vilkkaan asiantuntijat palvelevat tiedon pureskelemisessa - verkkokauppa-alustastasi riippumatta.
Mitä verkkokauppasi kertoo sinulle?
Vilkas verkkokauppojen taustahallinnasta löytyy tukku erilaisia raportteja. Eri toimittajat tarjoavat erilaisia raportteja verkkokauppa-austoissaan, niihin kannattaa tutustua
Esimerkiksi Vilkas Now verkkokaupan raportteihin pääset käsiksi kauppasi taustahallinnasta: Tilaukset ➡️ Myyntitilastot.
Seuraavassa esittelemme raporteista muutaman suosikkimme, mitä kyseiset raportit kertovat ja mitä niiden pohjalta kannattaa tehdä. Kiinnostavia ovat erityisesti veroraportit, myynnistä kertovat tilastot sekä tuotteista saatavat koosteet.
Verkkokaupan veroraportit
Arvonlisäveroraporttia tarvitsee jokainen kauppias. Tämä raportti toimitetaan kirjanpitoon. Se kertoo kuukauden aikana tekemäsi myynnit ja niihin kohdistuneet veroluokat. Erilaiset vero-raportit ovat erinomaisia tietolähteitä sekä myynnistäsi että asiakkaidesi käyttäytymisestä, kun vain kokeilet ja käytät eri raportteja luovasti.
Verot asiakkaittain -raportti kertoo sinulle itseasiassa asiakaskohtaisen myyntisi, joka on arvokasta dataa esimerkiksi asiakaspysyvyyden kannalta. Etenkin taantumassa asiakkaiden uskollisuus voi olla ratkaisevassa asemassa.
Vilkkaan vinkki! Tiivis yhteydenpito on tapa lisätä asiakaskokemusta. Millä eri tavoin voisit olla yhteydessä parhaimpiin asiakkaisiin ja sitouttaa heitä sekä kasvattaa asiakasuskollisuutta? Onko raportin yläriveillä hyviä asiakkaita, joille voisit lähettää alennuskupongin kiitoksena heidän asiakkuudestaan?
Verkkokaupan myyntiraportit
Veroraporttien hyödyntäminen myyntiraportteina on yksi parhaista keinoista pysyä kartalla verkkokauppasi myynnin kehityksestä. Kun järjestelet datan oikein, kertoo se sinulle tarinaa tulevista myynnin kehittämisen ja optimoinnin kohteista.
Yksi huomionarvoinen tarkastelun kohde on kuponkikampanjoiden menestyksestä tietoa kertova kuponkimyyntiraportti.
Voit tehdä erilaisia kampanjoita ja kokeiluja kupongeilla ja seurata niiden toimivuutta. Kokeilemalla selvität missä kanavassa jaettu kuponki tuo eniten myyntiä tai esimerkiksi lisää parhaiten kauppasi näkyvyyttä. Onko esimerkiksi sosiaalisen median alustoilla jaettu yleinen alennuskoodi yhtä tehokas keino kuin yhteen tuotteeseen kohdistuva etu riippuu myös siitä, tavoitteletko kampanjalla lisää näkyvyyttä kaupallesi vai haluatko parantaa taktisesti tietyn tuotteen myyntiä.
Muista, että tehokkaat myynninedistämisen työkalut lisääntyvät kauppatasojen myötä. Kupongit ovat käytössä jo esimerkiksi kaikilla Vilkas Now M -verkkokauppiailla.
Verkkokaupan tuotteet
Tuotteet-raportti verkkokaupassasi kertoo kuinka paljon mitäkin tuotetta on myyty. Raportista saatavan tiedon avulla selvität kätevästi parhaiten myyvät tuotteesi.
Yleensä tämä onkin mukavaa luettavaa, mutta pysähdy myös tämän tiedon äärelle ja arvioi minkä takia mikäkin tuote myy hyvin. Myytkö hyvin kaupaksi käyvää tuotetta esimerkiksi selvästi edullisemmin kuin kilpailijasi - onko tuotteen hinnassa pientä nostovaraa?
Samasta raportista näet tuotteet, joiden myynti on verkkokaupassasi heikompaa. Miksi? Pohdi ovatko tuotteet liian vaikeasti löydettävissä sivuiltasi, onko tuotteiden hinta kilpailukykyinen, onko tuotekuvat kunnossa ja onko tuotekuvaus myyvä. Verkkokaupan sisällä on tehtävissä paljon muutakin optimoinnin, eli tuotteen myynnin ja löydettävyyden virittämiseksi.
Vilkkaan vinkki! Kansainvälisesti myyville kauppiaille hyvää tietoa antaa raportti, josta näet tuotteet maittain. Mikä alue vetää ja millä tuotteella? Saatko raportin datasta vetoapua markkinointisuunnitelmiin?
Ylläolevat tavat käsitellä verkkokaupan tietoa ovat vain esimerkinomainen pintaraapaisu keinoista, joilla voit hyödyntää suoraan verkkokaupasta, ilman ulkoista palvelua saatavaa informaatiota. Myös asiakasdata sekä asiakasryhmäkohtainen näköala on käytettävissäsi suoraan verkkokauppasi taustahallinnasta.
Lähteestä riippumatta on tärkeää, että teet päätökset järjestellyn tiedon perusteella, jolloin saat asetettua toimenpiteille selkeät tavoitteet ja vielä mittaamaan miten hyvin tavoitteeseen ollaan matkalla.
Kirjoittaja Noora Kahra
Noora työskentelee Vilkkaalla kumppanuuksien, myynnin ja markkinoinnin sekä asiakaspalvelun parissa. Yhteistyö ja yhteinen tekeminen on Nooraa ohjaava ajatus jokapäiväisessä työssä. Nooraa kiehtovat päätöskäyttäytymisen ilmiöt, joista hänellä on tutkintokin. Mikä vaikuttaa ihmisen päätöskäyttäytymiseen on ajoittain tekstienkin aiheena, joista myös verkkokauppias voi ammentaa uudenlaisia näkemyksiä asiakastyöskentelyyn.