Verkkokaupan Black Friday -markkinointi: vinkit ja strategiat - osa 1
Black Friday on vuoden kiireisin ja potentiaalisesti voitokkain päivä verkkokauppiaille. Saadaksesi parhaat tulokset markkinointiponnisteluillesi, sinun on suunniteltava ja toteutettava kampanjointiasi harkiten. Tässä kaksiosaisessa artikkelisarjassamme Esittelemme vinkkejä verkkokauppiaiden ja verkkokaupan markkinoinnin ammattilaisten käyttöön, jotta Black Fridayn ja koko syyskauden sesongin markkinointisi olisi tehokasta, erottuvaa ja säästäisi aikaasi.
Varhainen aloitus
Black Friday -markkinointi vaatii suunnittelua ja ajoissa aloittamista. Aloita valmistautuminen jo lokakuussa miettimällä valmiiksi mahdolliset tarjoukset.
Olisiko tänä vuonna mahdollista keksiä jotain uutta? Esimerkiksi vastuullisuus verkkokaupassa on teema, jota voi lähestyä monelta muultakin kantilta kuin jättämällä tarjoukset kokonaan antamatta:
- Tarjoa ilmainen toimitus, kun asiakas valitsee hiilineutraalin kuljetuksen.
- Kerro, että käytät uudelleen tavarantoimittajien pakkaukset ja laatikot ja siksi asiakas saattaa saada Black Fridayn kampanjatuotteensa erinäköisessä pakkauksessa kuin normaalisti.
Lisää ajoissa maksetun mainonnan budjettiasi, esimerkiksi Google Ads -kampanjoissa. Algoritmit vaativat aikaa oppiakseen ja aloittamalla ajoissa saat datan sisään ennen h-hetkeä. Voit myös tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ennen kilpailijoitasi.
Tee myös Black Fridayhin liittyvää sisältöä verkkokauppaasi hyvissä ajoin. Näin varmistat näkyvyyttäsi hakukoneissa aiheen ympärillä, mikä voi lisätä orgaanista liikennettä kauppaasi ja tehostaa asiakashankinnan ponnistelujasi huomattavasti.
Laajenna Black Friday -markkinointi kattamaan koko syyssesonki
Black Friday ei ole enää vain yhden päivän tapahtuma. Monet menestyvät verkkokauppiaat ulottavat tarjouksensa myös Cyber Mondayhin ja aina joulumyynteihin asti. Varmista, että varaat markkinoinnin ja mainonnan budjettia ja suunnittelet kampanjoita koko loppuvuodelle, sillä nyt on usean verkkokaupan tärkein myyntisesonki.
Yritä tunnistaa mitä asiakkaasi hakevat: toiset ostavat kaikki joululahjansa Black Friday -myynneistä kun toiset varautuvat jo kevään talvilomaan uudella suksiparilla tai hiihtolaseilla. Kohdenna tarjouksia ja mieti kohdennukset myös maksullisessa mainonnassa samaa kaavaa noudattavaksi.
Opi historiasta ja paranna strategioitasi
Voi tuntua itsestään selvältä, mutta tutkimalla edellisten vuosien Black Friday -kampanjoiden tuloksia on mahdollisuus oppia niistä. Keskity panostamaan niihin strategioihin ja taktiikoihin, jotka toivat parhaimmat tulokset aikaisemmin. Tärkeintä olisi miettiä miksi tietty strategia toimi ja miksi joku toinen ei. Miksi-kysymyksen avulla voit parantaa niitä entisestään.
Myikö joku tuote muita paremmin? Hienoa, mutta miksi? Ehkä hintasi oli selkeästi alhaisempi kuin kilpailijoilla - voitko tänä vuonna nostaa hintaa hieman, mutta silti pysyä kilpailukykyisenä? Tai, voisitko parantaa edellisen vuoden kampanjaa entisestään ristiinmyymällä siihen sopivaa tuotetta näkyvämmin? Tämä voi nostaa ostoskorin arvoa.
Kuka osti sinulta viime vuonna? Voisiko näille asiakkaille lähettää kiitoksena ja aktivointina erikoisalennuskupongin tai tarjota ilmaisen postituksen tämän vuoden tilaukseen?
Aikainen aloitus Black Fridayn kilpailuetuna
Aika ennen Black Friday -sesongin alkua on aktiivisen suunnittelun, valmistelun ja rakentamisen aikaa. Jos heräilet mainonnan aloittamisen kanssa vasta marraskuun puolella, voi peli olla jo menetetty. Algoritmit eivät ehdi nappaamaan kampanjaideoistasi kiinni, eikä hakukoneet ehdi enää indeksoimaan tekeemääsi tuoretta, asiakastasi palvelevaa sisältöä.
Asiakkaatkin ovat ajoissa ostoslistojen tekemisen kanssa - niin sinunkin täytyy olla. Jos haluat sisältöjä heti, mutta oma aikasi tai ideavarantosi ovat tyhjillään, me voimme auttaa. Erottuvan digimainonnan tekemisessä olemme lyömätön verkkokauppiaan kumppani, sillä muunnamme osaamisemme verkkokauppa-alasta sinun myynniksesi ja tuloksiksi.
Jää myös kuulolle, julkaisemme seuraavat vinkit jo pian!
Kirjoittaja Noora Kahra
Noora työskentelee Vilkkaalla kumppanuuksien, myynnin ja markkinoinnin sekä asiakaspalvelun parissa. Yhteistyö ja yhteinen tekeminen on Nooraa ohjaava ajatus jokapäiväisessä työssä. Nooraa kiehtovat päätöskäyttäytymisen ilmiöt, joista hänellä on tutkintokin. Mikä vaikuttaa ihmisen päätöskäyttäytymiseen on ajoittain tekstienkin aiheena, joista myös verkkokauppias voi ammentaa uudenlaisia näkemyksiä asiakastyöskentelyyn.