Tuotearviot ovat digitaalisen kaupankäynnin menestyksen kulmakivi

Verkkokaupan menesyts rakentuu luottamuksesta, joka syntyy aitoudesta. Asiakkaat eivät enää tyydy pelkkiin tuotekuvauksiin tai mainospuheisiin. He odottavat rehellisyyttä ja läpinäkyvyyttä heti ensikontaktista alkaen. Luottamusta ei voi ostaa mainonnalla, se täytyy ansaita. Juuri siksi aidot, muiden asiakkaiden antamat tuotearviot ovatkin nousseet verkkokaupan tärkeimpien uskottavuustekijöiden joukkoon.

Asiakkaat etsivät varmistusta ostopäätökselleen. He haluavat tietää, että joku muukin on ostanut tuotteen ja ollut siihen tyytyväinen. Tuotearviot toimivat modernin verkko-ostamisen sosiaalisena todisteena, rakentaen uskottavuutta, vähentäen ostamisen riskiä sekä tukien koko asiakaskokemusta. Lisäksi ne rikastavat tuotesivujasi uusilla sisällöillä ja näkökulmilla, ja parantavat näin hakukonenäkyvyyttä.

RateCompass tarjoaa verkkokauppiaille helppokäyttöisen ja kotimaisen tuotearviointipalvelun, joka integroituu suoraan Vilkas Now -alustaan. Palvelu tukee kauppiaita aidon asiakaspalautteen keräämisessä ja esittämisessä, sekä kasvattaa myyntiä sekä ensikävijöiden että palaavien asiakkaiden keskuudessa.

 

Luottamus rakentuu aitoudesta – vahvistetut tuotearvostelut lisäävät uskottavuutta ja myyntiä

Kun asiakas astuu sisään myymälään, hänen on helppo arvioida tuotteiden sopivuus ostotarpeeseen. Vaatteita voi sovittaa päälle ja tavaroita voi katsoa ja koskea. Näin asiakas voi varmistua tuotteesta ja riski hutiostoille ja palautuksille pienenee. Verkkokaupassa tuotearviot toimivat hypistelyn vastineena – ne tarjoavat käytännön kokemuksia aikaisemmilta ostajilta ja täydentävät tuotetietoja, jolloin asiakas voi tehdä päätöksen luottavaisemmin. Verkkokaupan asiakkaat haluavat tietää että toiset ovat myös ostaneet tuotteen ja kokeneet sen toimivaksi. Siksi tuotearvostelut ovat tärkeitä: ne vahvistavat uuden asiakkaan ostokokemusta, jo ennen kuin tuote on päätynyt ostoskoriin.

Verkkokaupan asiakkaat etsivät aitoutta. He haluavat tietää, että toiset ovat oikeasti ostaneet tuotteen ja kokeneet sen toimivaksi. Tiesitkö, että jopa 82 % kuluttajista etsii aktiivisesti negatiivisia arvioita*? He haluavat rehellisen kuvan tuotteesta, ei vain kiillotettuja ylistyksiä. Negatiivisten arvioiden mukanaolo ei siis vie myyntiä, vaan vahvistaa brändisi avoimuutta ja uskottavuutta.

Tämä ilmiö liittyy laajempaan kuluttajakäyttäytymisen muutokseen: asiakkaat odottavat brändeiltä läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä heti ensikontaktista lähtien. Luottamusta ei voi ostaa mainonnalla, se ansaitaan – ja juuri siksi aidot arvostelut ovat nousseet verkkokaupan tärkeimpien uskottavuustekijöiden joukkoon.

*Lähde: Power of Reviews -raportti (2016)

Parempia ostopäätöksiä ja sujuvampi asiakaskokemus

Ostopäätöksissä suurin este on epävarmuus. Istuuko vaate minulle? Onko tuote sellainen, kun kuvauksessa on luvattu? Sopiiko tuote erityisesti johonkin tiettyyn käyttötarkoitukseen? Tuotearviot auttavat asiakasta hahmottamaan, millainen tuote on oikeasti. Mitä muut ovat kokeneet? Minkä takia joku suositteli tai ei suositellut tuotetta? Näihin kysymyksiin tuotearviot vastaavat tavalla, johon mikään tuotekuvaus ei yksin pysty.

Tuotearviot tukevat verkkokaupan konversiota rikastamalla asiakaskokemusta:

  • Vähentää palautuksia, kun asiakas tietää paremmin, mitä odottaa
  • Nopeuttaa ostopäätöksiä tarjoamalla vakuuttavia esimerkkejä
  • Antaa ensikävijöille tunteen, että he eivät ole yksin ostoksillaan

Nykyään asiakkaan odotetaan saavan vahvistus ostopäätökselleen nopeasti – joskus jopa ensimmäisten sekuntien aikana. Tuotearviot ovatkin olennainen osa tätä “mikrokonversioiden”, eli pienempien, ostopäätöstä vahvistavien signaalien maailmaa.

 

Myynnin ja näkyvyyden kasvattaja – sekä asiakkaalle että hakukoneelle

Tuotearviot toimivat sosiaalisina todisteina, niin sanottuna social proofina, mutta niiden arvo ulottuu paljon pidemmälle. Ne lisäävät myyntiä ja samalla vahvistavat myös hakukonenäkyvyyttä. Jokainen arvostelu tuo uutta sisältöä tuotesivulle: avainsanoja, asiakasnäkökulmia, tuoreutta.

Etenkin Google suosii sivuja, jotka elävät ja kehittyvät. Tuotearviot ovat tällöin helppo tapa varmistaa, että tuotesivusi ovat jatkuvasti aktiivisia ja relevantteja. Samalla ne palvelevat hakukoneita ja asiakkaita yhtä aikaa, ja juuri tätä kaksisuuntaisuutta arvostetaan nykyaikaisessa verkkokauppasuunnittelussa.

Mieti myös miten hyödynnät tuotearvostelut sisältöstrategiassasi? Voit esimerkiksi sisällyttää positiivisia palautteita verkkokaupan etusivulle, kategoriasivuille, mutta myös uutiskirjeisiin ja somepostauksiin. Mieti, miten saisit aina yhdestä arvostelusta maksimaalisen hyödyn irti?

 

RateCompassin avulla keräät arvioita ilman ylimääräistä työtä

Kotimainen RateCompass on tuotearviointipalvelu, joka tekee arvioiden keräämisestä helppoa ja luonnollisen osan asiakkaan ostokokemusta. Se on suunniteltu erityisesti verkkokauppiaille, jotka haluavat vahvistaa asiakasluottamusta ja kasvattaa myyntiä ilman raskaita integraatioita tai ylimääräistä hallinnollista työtä.

Arvostelupyyntö voidaan ajastaa automaattisesti lähetettäväksi asiakkaalle esimerkiksi muutama päivä toimituksen jälkeen – tai mihin tahansa ajankohtaan, jonka kauppias itse määrittää. Näin palautteen pyytäminen mukautuu omaan liiketoimintaan ja tuotteiden toimitusaikoihin. Arvostelut asiakkaat jättävät nopeasti ja vaivattomasti suoraan linkin kautta.

 

Strateginen valinta pitkän aikavälin kasvulle

RateCompassin kautta kerätyt arviot ovat vahvistettuja. Arvostelut tulevat todellisilta asiakkailta, jotka ovat oikeasti ostaneet tuotteen. Tämä kasvattaa luottamusta ja erottaa kauppasi niistä, jotka esittävät vain omia myyntipuheitaan.

Ilmaisversiolla pääset alkuun heti: voit lähettää viisi arviointikutsua kuukaudessa ja näyttää yhden arvion per tuote.

Basic-versiolla (9 €/kk) voit lähettää jopa 25 arvostelukutsua kuukaudessa, ja kaikki kerätyt tuotearvostelut voidaan näyttää ilman määrällisiä rajoituksia. Tämä mahdollistaa laajemman näkyvyyden ja vaikuttavuuden tuotteillesi.

Verkkokauppa ei ole enää pelkkä myyntikanava – se on asiakaskohtaamisten, vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden alusta. Asiakkaat haluavat osallistua, vaikuttaa ja tulla kuulluksi. Arviot eivät ole vain suosituksia muille, vaan osa asiakkaan identiteettiä ja suhdetta brändiin.

Juuri siksi tuotearviot ovat nyt tärkeämpiä kuin koskaan – ne yhdistävät myynnin, asiakastyytyväisyyden ja brändin rakentamisen yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Kotimaisella osaamisella verkkokauppasi ulkoasusta kilpailuetu

Tässä yhä globalisoituvassa maailmassa kotimaisten tuotteiden ja palveluiden tarjoaminen on...

Äitienpäivä 2022: Lahjaksi viisi kampaamotuotetta jokaiselle äidille

Ripaus kampaamon tunnelmaa suoraan kotiin verkosta Koreus on Tampereen ydinkeskustassa sijaitseva...

Kansainvälinen myynti - laajenna hallitusti verkkokaupalla

Moni verkkokauppias aloittaa myyntiuransa kotimaisilta markkinoilta ja vasta myöhemmin,...