Pelastetaan kauppa -kilpailun voittajat julki
Vuosi 2020 jää historiaan monella tavalla erikoisena vuotena. Uuden vuosikymmenen alkaessa tuskin kukaan arvasi, mitä vuodella olisi tarjottavanaan; tuli pandemia, tuli monia kivijalkakauppiaita kurittava sosiaalinen eristäytyminen, tuli pysähdys. Koska huoli selviämisestä oli suuri, monipuolisia verkkokaupparatkaisuja tarjoava Vilkas Group ja logistiikka-alan lähettiläs Posti päättivät toimia.
Posti ja Vilkas pelastamaan joulukauppaa
Syksyllä 2020 koronan toinen aalto iski rantaan voimalla. Koska loppuvuosi on tunnetusti verkkokauppiaille vuoden kiireisintä aikaa, Posti ja Vilkas päättivät jatkaa Pelastetaan kauppa -kampanjaa verkkokauppiaita ja kotimaisen kaupan sesonkia tukeakseen. Käynnistettiin kilpailu, jonka ideana oli sekä ohjata kuluttajia kotimaisten verkkokauppojen pariin että tarjota verkkokauppiaille kullanarvoista näkyvyyttä.
Kilpailuun osallistuminen oli helppoa ja yksinkertaista, sillä osallistujan ei tarvinnut tehdä mitään muuta kuin jakaa sosiaalisessa mediassa parhaat lahjavinkkinsä ja käyttää postauksissa merkintää #pelastetaankauppa. Kilpailuun osallistuneista verkkokauppiaista Vilkas ja Posti valitsivat yhteistyössä kahdeksan onnekasta, joista jokainen voitti kahdeksi viikoksi showroom-paikan Box by Postissa Helsingin keskustassa. Yhden palkinnon arvo on huimat 1000 €! Kilpailun voittajien showroomeja on esillä helmikuun loppuun asti.
Pelastetaan kauppa -kilpailun voittajat
Ekokauppa Oranssi Orava
Turun Juoksuvaruste
Ecokoti
NuttuNA
IHonline
Adega
Eräkolmio
Metsärinne
Mikä Pelastetaan kauppa -kampanja?
Maaliskuussa 2020 Vilkas polkaisi käyntiin Pelastetaan kauppa -kampanjan, jonka ideana oli tukea kivijalkakauppoja siirtymään verkkoon ja siten selviämään pandemia-ajan yli. Vilkas tarjosi esimerkiksi uusille verkkokauppiaille verkkokauppa-alustan puoleksi vuodeksi maksutta, joka toimikin pelastusrenkaana monille kotimaisille kivijalkakauppiaille. Vilkkaan yhteistyökumppaneiksi kampanjaan lähti useita verkkokauppa-alan merkittäviä toimijoita: Posti, Pakettikauppa, Klarna, Avarda, Checkout Finland sekä ePages.
Vuosi 2020 ja ratkaiseva muutos kuluttajakäyttäytymisessä
Kotimaisten kauppiaiden tukeminen korona-ajan kärsimysnäytelmän edetessä on ollut merkittävää työtä, sillä pandemian myötä tapahtui merkittävä käänne kuluttajakäyttäytymisessä. Verkkokauppaindeksin mukaan verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat vuoden 2020 huhti-kesäkuussa räjähdysmäisesti, saavuttaen lopulta 75 % kasvun. Koko vuonna verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat keskimäärin 60 %, mikä on valtavasti verrattuna aiempiin vuosiin, jolloin kasvu on ollut keskimääräisesti 5 – 10 %. Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski ennustaa, että “kun katsotaan verkkokaupan kasvua ja muutosta kokonaisuutena, ohi perinteisen mennään viimeistään 2025.” Verkkokauppaindeksi on tarkin saatavilla oleva kuvaus suomalaisesta verkkokaupasta perustuen yli 2000 verkkokaupan todellisiin myyntitapahtumiin. Indeksi julkaistaan neljä kertaa vuodessa, ja sitä tuottaa Vilkas Group. Lisää tietoa indeksistä saat täältä.