Miten saavutetaan tehokas verkkokaupan varastonhallinta?

Kun verkkokaupan varastotoimintoja kehitetään kannattavasti, saavutetaan merkittäviä aikasäästöjä ja saldotarkkuuden paranemista. 

Toivottavasti verkkokauppanne varasto ei ole se paikka, jonne lykätään kiireessä tavaraa säilöön. Kun tilaus saapuu, saattaa joku mahdollisesti muistaa missä tavarat sijaitsevat - ja sitten niitä haetaan ympäri varastoa. 

Vieraskynäkirjoituksemme on laatinut Vilkkaan kumppaniyrityksen Devocan toimitusjohtaja Leo Hämäläinen.

Onko varastonne saldotarkkuus heikkoa? Varaston heikko tarkkuus näkyy yleensä verkkokaupan ”ei-oo myyntinä” ja katoavina asiakkaina. Pettymys voi olla suuri, kun tavaraa ei ole toimitettavaksi heti. 

Tuntuuko siltä, että varaston ylläpito vie liikaa aikaa ja energiaa, eikä varasto oikeastaan ole hallinnassa? Ajatteletko, että varastotoiminnot ovat tehottomia, toivottomia ja asiakkaat ovat tyytymättömiä?

Devoca_hihalaite

Toisinkin voisi olla. Usein onkin kyse vain siitä, että ei tiedetä tai yksinkertaisesti ei ehditä miettimään mitä varastossa pitäisi tehdä, jotta se saataisiin toimimaan vähilläkin resursseilla tehokkaasti. Ja että samalla saldotiedot pitävät kutinsa.

Kaikki lähtee siitä, että varaston fasiliteetit jäsennetään paremmin. Huolehditaan siitä, että varastossa on selkeä järjestys eri prosessien välillä. Tavarat sijoitetaan varastoon paikoilleen järkevästi siten, että esimerkiksi eniten myyvät tuotteet ovat lähellä lähettämöä ja helposti otettavissa. Merkitään alueet ja paikat tulevalle, vastaanotetulle ja lähtevälle tavaralle. Jaetaan varasto tarpeen mukaan eri sektoreihin tuotekategorioiden mukaan ja merkitään kaikki varastopaikat tarkkaa tavaroiden sijoittelua varten.

Kustannussäästöt tulevat jokapäiväisten toimintojen järkeistämisellä

On monia tapoja tehostaa ja tarkentaa päivittäisiä varaston toimintoja. Tärkeää on miettiä miten päivittäiset toiminnot järkeistetään, sillä kustannussäästöt tulevat juurikin näistä jokapäiväisistä toiminnoista.

Askelten säästäminen, töiden jouheva eteneminen ja optimointi, päällekkäisten toimintojen karsiminen, virheiden vähentäminen, reaaliaikaisuus, tilausten automatisointi tai vaikka monikeräyksen hyödyntäminen. Monikeräyksessä yhdistetyt työt kerätään saman keräystyön aikana ja kunkin työn kerätyt tuotteet sijoitetaan numeroituihin keräyslaatikoihin. Tilausten yhdistäminen yhdeksi keräystyöksi tuo helposti jopa 15-25 % lisää tehoa nettikaupan varastoon.

Kun perusasiat ja prosessit ovat hallussa, digitalisoidaan varastotyöt vielä helppokäyttöisellä Android-sovelluksella. Sen avulla voidaan hoitaa varaston yleisimmät toiminnot nopeasti ja tarkasti:

  • tavaroiden vastaanotto
  • keräys
  • inventointi

Digitalisoinnin etuna on, että asiakastilaukset siirtyvät automaattisesti mobiilisovellukseen. Käyttäjä kirjautuu sovellukseen ja kerää annetut työtehtävät joko äänikeräilynä tai viivakoodilukijaa käyttäen. Työt voidaan myös yhdistää valmiiksi monikeräystyöksi, joka tuo merkittävää lisätehoa keräykseen. Vastaanotto- ja inventointityöt voidaan suorittaa myös kätevästi mobiilisovellusta käyttäen. 

Devoca_ohjelmisto

Mobiilisovelluksemme avulla on varastoissa parhaillaan saavutettu jopa 40 % aikasäästö, jopa 80 % parempi tarkkuus ja työtyytyväisyys on parantunut. Sovellus on käyttäjäystävällinen ja käytön oppii nopeasti. Viime kädessä virheiden vähentyminen ja nopeat toimitukset näkyvät parantunteena asiakastyytyväisyytenä. 

Yksikään varasto ei ole aivan samanlainen kuin toinen, joten tarkat neuvot tulee antaa varastokohtaisesti. Näillä yleispätevillä neuvoilla voi yrittäjä kuitenkin kehittää varastoaan merkittävästi eteenpäin. Olen mielelläni käytettävissä, mikäli haluatte keskustella oman varastonne asioista lisää.

Devoca_leo

Leo Hämäläinen, Devoca
leo.hamalainen@devoca.fi
050 5672003

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Digitaalisten tuotteiden myynti verkkokaupassa

Liiketoimintaansa laajentamista miettiville tai uusia tulovirtoja hakeville verkkokauppiaille...

Muistutus huoltokatkoista

Haluaisimme muistuttaa kauppiaitamme, että joka tiistai 06 – 14 väliselle ajalle on varattu...

Vieraskynä: Mitä verkkokauppiaan tulee tietää verkkomaksamisesta?

Verkkomaksaminen on pieni osa verkkokauppaasi –mutta hyvin olennainen sellainen, sillä ilman ...