Kolme tärkeintä vinkkiä verkkokaupan ammattimaiseen ulkoasuun

Ulkoasu ei ole tärkein asia verkkokaupassasi, mutta se on varmasti asia, jonka potentiaalinen asiakkaasi ensimmäisenä huomaa. Hyvä ensivaikutelma houkuttelee käyttäjän tutustumaan kauppaasi ja sen tuotteisiin. Ammattimainen ja tyylikäs verkkokauppa on yksi menestyvien yritysten avaintekijöistä, sillä yhä useammin ostopäätös tehdään jo verkkosivustolla, vaikka tuotteen noutaisikin kivijalasta.

Tässä siis kolme vinkkiä joiden avulla saat vakuutettua verkkokauppasi kävijät ulkomuodollaan - valokuvat, ulkoasun sopivuus kaikille näytöille sekä ohjeet yhtenäisen kokonaisuuden rakentamiseen.

Vilkas-verkkokaupan-ammattimaiset-tuotekuvat

1. Verkkokaupan tuotekuvat

Tuote- sekä sisältökuvat houkuttelevat ja vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen. Hyvät tuotekuvat lisäävät kaupan luotettavuutta. Luonnonvalo tai tehokas, pehmennetty valaistus kuvaustilanteessa on kaiken perusta.

Kuvaamalla tuotteet valkoista tai tasaväristä taustaa vasten saat ne näyttämään parhaimmalta. Taustan voit rakentaa esimerkiksi kartongista tai hankkimalla valokuvaukseen tarkoitetun taustakankaan. Kun valaistus ja tausta ovat kunnossa, voit ottaa tuotekuvat tarvittaessa jopa kännykällä. Tuotekuvien yhtenäisyys viestii laadusta.

Myös valaistukseen kannattaa panostaa. Kuvaa ei kannata ottaa suoraan salamalla, vaan käyttää pehmennettyä valaistusta. Pienten tuotteiden kuvaamiseen on olemassa myös valmiita kuvauslaatikoita, joissa taustakangas, valot sekä himmentimet on rakennettu yhteen pakettiin. Tämä onkin helpoin ratkaisu esimerkiksi kosmetiikkaa tai pieniä esineitä, kuten koruja ja sisustusesineitä myyvälle verkkokauppiaalle.

Viimeinen vaihe on sisältö- sekä tuotekuvien optimointi. Isot tiedostokoot hidastavat kauppasi lataamista, mikä vaikuttaa myös verkkosivustosi hakukonenäkyvyyteen, sillä esimerkiksi Google arvottaa latausnoeputta jakaessaan hakukonesijoituksia. Joten jos haluat nopean ja näyttävän kaupan, optimoi kuvasi.

Hyvä ilmainen työkalu kuvien tiedostokoon optimointiin on esimerkiksi TinyJPG.

2. Responsiivinen verkkokaupan ulkoasu

Ulkoasun on erityisen tärkeää toimia mobiilissa. Apuun rientävät responsiiviset ulkoasut, joissa ei ole erillistä mobilinäkymää.

Tämä tarkoittaa sitä, että ulkoasu näyttäytyy samana kaikilla näyttölaitteilla. Elementit vaihtavat paikkaa ja mukautuvat rippuen siitä miten kapea ruutu asiakkaalla on käytössä.

Vilkas Now verkkokauppa-alusta on mobiililähtöinen, mikä tarkoittaa etteivät erilaiset näyttöjen koot ole huolenasi.

Vaihtoehtoisesti voit tilata verkkokauppasi responsiivisen ulkoasun päivityksen Vilkkaalta. Projektissa brändiäsi myös kirkastetaan ja se tuodaan näkyville verkkokauppaan erilaisten sisältöelementtien kautta. Myös sisällön päivittäminen helpottuu projektin jälkeen.

3. Yhtenäisyys - myös somekuvissa

Kun verkkokauppasi tyylisuunta on päätetty ja tuotekuvat ladattu kauppaan voit keskittyä sisältöön. Valitse sisältöösi pääväri sekä haluamasi korostusvärit. Älä yhdistele liikaa erilaisia fontteja tai fonttikokoja tekstin sisällä huomion herättämiseksi, se tekee ulkoasusta sekavan. Hae huomio muilla keinoilla, kuten näyttävillä kuvilla ja selkeillä nostoalueilla. Selkeyttämällä seuraavat asiat on ulkoasun yhtenäisyys jo hyvällä tolalla:

  • Valitse yksi pääväri
  • Valitse 1-2 korostusväriä
  • Valitse 1-2 fonttia, otsikolle ja leipätekstille omat. Goolgen Fonts -palvelusta voit ottaa käyttöön ilmaisia ja laadukkaita fontteja
  • Tarkista, että sisältökuvat ovat keskenään yhtä laadukkaita ja tiedostokoot pienennettyjä (suosituskoko 0-300KB, ehdottomasti alle 1MB)
  • Tuotekuvat on kuvattu hyvässä valossa
  • Tuotekuvat ovat saman kokoisia ja muotoisia
  • Viesti selkeästi ja kategorisoi tuotteesi hyvin

Hyviä peruskäytöltään ilmaisia kuvanmuokkaus- sekä vektorigrafiikkaan tarkoitettuja palveluja ovat esimerkiksi Figma ja Canva. Voit luoda niillä bannereita ja yhtenäistää tuotekuvien kokoja. Samoilla ohjelmilla syntyy myös somemainontaan tarvittavat kuvat!

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Verkkokaupan myynnin 4K-kaava: tuotehinnoittelu, huomioi nämä

Vilkkaan adventtikalenterissa tarjoamme neljän kirjoituksen sarjan verkkokaupan myynnin...

Asiantuntijaesittely: verkkokaupankäynnin Senior Advisor Ari Paksuniemi

Hei Ari, hauska tutustua! Kertoisitko meille, kuka olet?

Verkkokaupan 4K-kaava: Muutama helppo tapa kehittää konversiota

Tässä sarjassa verkkokaupan asiantuntijamme käsittelevät kuinka verkkokauppaa voi kasvattaa...