Kasvata tuotearvosteluiden määrää jopa 50 % - Vinkit arviointien keräämiseen
On yleisesti tiedossa kuinka tärkeää myynnin kannalta on saada asiakasarvioita tuotteista, mutta arvostelujen saaminen asiakkailta voi ajoittain olla hieman kinkkistä.
Onneksi siihen on olemassa keinoja ja tavoitteenamme on auttaa sinua saamaan asiakkailtasi ainakin ne ensimmäiset tuotearvostelut. On nimittäin todettu, että jo viidellä ensimmäisellä tuotearvostelulla voi olla merkittävä vaikutus myynnin lisääntymiseen.
Tarjoamme seuraavassa tekstissä kattavan, mutta tiiviin strategian, jolla voit kannustaa asiakkaitasi jättämään tuotearvosteluja ostoksensa jälkeen. On hyvä muistaa, että aito ja vahvistettu arvostelu on paljon parempi kuin nimetön ja pinnallinen arvostelu, joten kannattaa nähdä hieman vaivaa asiakkaiden kannustamiseen.
Kotimaisella RateCompass-palvelulla keräät, varmennat ja näytät tuotearvosteluja verkkokauppasi tuotesivuilla
Tuotearvosteluiden kerääminen verkkokauppaan - parhaat käytänteet
Pyynnön oikea ajoitus
Ajoitus on kaikki kaikessa. Lähetä pyyntö sähköpostilla pian oston jälkeen, mieluiten 24-48 tunnin kuluessa, kun tuotekokemus on vielä tuoreena asiakkaasi mielessä.
Jotkin tutkimustulokset ovat osoittaneet, että asiakkaat jättävät 40 prosenttia todennäköisemmin arvostelun, kun heitä pyydetään tekemään niin tämän aikaikkunan puitteissa.
Huomaa kuitenkin, tuotteesi voi vaatia pidemmän testiajan arvioinnin antamiseen. Tärkeintä on siis kokeilemalla löytää juuri itselleen sopiva arviointipyynnön lähetysaika. Tämä on mahdollista vain seuraamalla vastausprosenttia aktiivisesti ja verrata sitä kunkin tuotteen kohdalla aikaan jolloin arvostelupyyntö on lähtenyt.
Tee tuotearvostelun antamisesta helppoa
Yksinkertaista prosessia mahdollisimman paljon. RateCompass varmistaa luotettavan ja käyttäjäystävällisen kokemuksen, ja voit itse muokata arvostelujen lähetyslomakkeen omannäköiseksi ja -kuuloiseksi. Anna brändisi näkyä! RateCompass on mobiilioptimoitu, joten arvioinnin antaminen sujuu myös vauhdissa.
Jopa 50 % asiakkaista jättää todennäköisemmin arvostelun, jos prosessi on suoraviivainen ja kestää alle kaksi minuuttia.
Kiitä asiakasta tuotearvioinnin jättämisestä
Pienet eleet kiitokseksi arvostelun jättämisestä, kuten alennuskupongit tulevista ostoksista, voivat motivoida asiakkaita jättämään arvostelun myös seuraavalla kerralla. Mutta jo yksinkertainen kiitosviestikin voi saada asiakkaat tuntemaan, että heitä arvostetaan.
Tutkimukset osoittavat, että kannustimet voivat nostaa arvostelun jättämisprosenttia jopa 80 prosenttia.
Puolueettomat arvostelut ovat kuitenkin tehokkaimpia edistämään asiakkaiden luottamusta ja kasvattamaan myyntiäsi, joten tarjoa alennuksia kiitokseksi sen jälkeen, kun arvostelu on jätetty.
Personoi tuotearvostelupyyntö
Muokkaa arvostelupyyntöjä luomalla oma arvostelulomakkeen viesti, jotta pyyntösi tuntuisi henkilökohtaiselta. RateCompassin osalta pyynnössä viitataan jo automaattisesti heidän äskettäiseen ostokseen, joten arvioinnin kohdistaminen kyseiselle tuotteelle on varmistettu eikä sinun tarvitse nähdä siihen erikseen vaivaa.
Henkilökohtaisilla viesteillä voit saada paremman vastausprosentin, sillä ne voivat parantaa vastausprosenttia jopa 29 %.
Hyödynnä sosiaalista mediaa aitouden lisäämisessä
Kannusta asiakkaita jakamaan arvostelujaan sosiaalisen median alustoilla. Arvostelujen korostaminen myös omissa kanavissasi voi luoda yhteisöllisen tunnelman ja osoittaa miten paljon arvostat asiakaspalautetta.
Tutkimusten mukaan 71 prosenttia kuluttajista jättää todennäköisemmin arvostelun, jos he näkevät, että yritys osallistuu aktiivisesti arvostelujen käsittelyyn sosiaalisessa mediassa.
Strategisella lähestymistavalla saat sekä tuotearvosteluita että dataa
Näitä parhaita käytäntöjä noudattamalla saat todennäköisesti enemmän arvosteluita, mutta samalla keräät itsellesi myös arvokkaita ja monimuotoisia havaintoja asiakkadesi käyttäytymisestä sekä omista tuotteistasi. Joskus - tai aika useinkin - oma näkemyksemme myymästämme tuotteesta voi poiketa asiakkaiden näkökulmasta. Tuotearvioinneilla selvität onko tätä kuilua sinun ja asiakkaidesi mielipiteiden välillä olemassa ja kuinka leveä tuo kuilu on.
Tarjoamiamme keinoja tai tietoja ei kannata aliarvioida, sillä niiden avulla voit rakentaa vahvemman ja omannäköisen verkkoläsnäolon kilpailijoittesi joukossa.
Muista, että jokainen arvostelu auttaa rakentamaan yrityksesi luotettavuutta ja uskottavuutta - ja lisäämään myyntiä.
Päivitä RateCompass-tilauksesi hallintapaneelin kohdasta Sopimus >> Muuta tilausta
Saat RateCompass tuotearviopalvelun käyttöösi Now verkkokauppasi taustahallinnasta.
RateCompass Basic -paketin avulla voit lähettää jopa 25 arvostelupyyntöä kuukaudessa vain 9 € / kk. Älä missaa yhtään tilaisuutta saada palautetta.
Voit päivittää suunnitelmasi menemällä RateCompassin hallintapaneeliin kohtaan sopimus >> muuta tilausta.
Kirjoittaja Noora Kahra
Noora työskentelee Vilkkaalla kumppanuuksien, myynnin ja markkinoinnin sekä asiakaspalvelun parissa. Yhteistyö ja yhteinen tekeminen on Nooraa ohjaava ajatus jokapäiväisessä työssä. Nooraa kiehtovat päätöskäyttäytymisen ilmiöt, joista hänellä on tutkintokin. Mikä vaikuttaa ihmisen päätöskäyttäytymiseen on ajoittain tekstienkin aiheena, joista myös verkkokauppias voi ammentaa uudenlaisia näkemyksiä asiakastyöskentelyyn.