Esteettömyysdirektiivi ja digipalvelulaki 2025 – Näin varmistat verkkokauppasi vaatimustenmukaisuuden
EU:n säätämä esteettömyysdirektiivi astuu voimaan kesällä 2025. Esteettömyysdirektiivi (European Accessibility Act, EAA) ja digipalvelulaki edellyttävät, että verkkopalvelut suunnitellaan niin, että ne ovat saavutettavissa kaikille käyttäjille, myös niille, joilla on erilaisia toimintarajoitteita. Esteettömyysdirektiivin vaatimukset astuvat voimaan 28.6.2025, ja niitä on noudatettava tästä päivämäärästä lähtien.
Tämän blogitekstin lukemalla saat selville, koskeeko direktiivi verkkokauppaasi ja mitä toimenpiteitä sinun tulee tehdä sen noudattamiseksi.
Kuulutko esteettömyysdirektiivin ja digipalvelulain piiriin?
Digipalvelulain piiriin kuuluvat kaikki kuluttajille tarkoitetut verkkokaupat, pois lukien mikroyritykset, eli yritykset joiden palveluksessa on alle 10 työntekijää ja joiden vuosittainen liikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 2 milj. euroa. Lisäksi täysin yritykseltä yritykselle tarkoitetut B2B-verkkokaupat eivät kuulu digipalvelulain piiriin.
Silti mikroyrityksiä sekä B2B-palveluntarjoajia kannustetaan kuitenkin tarjoamaan palvelunsa saavutettavuusvaatimusten mukaisesti, sillä saavutettava verkkokauppa tuo selkeää kilpailuetua.
Saavutettava verkkokauppa tuo kilpailuetua
Saavutettavuusvaatimusten noudattaminen parantaa verkkokauppasi käytettävyyttä kaikille asiakkaille, mukaan lukien henkilöt, joilla on erilaisia toimintarajoitteita, kuten näköön, kuuloon, motoriikkaan tai kognitioon liittyviä haasteita. Tämä voi laajentaa asiakaskuntaasi ja parantaa asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi saavutettavuus parantaa hakukoneoptimointia ja voi siten lisätä näkyvyyttäsi verkossa.
Mitä saavutettavuusvaatimukset sisältävät?
Käytännössä tämä tarkoittaa, että verkkokauppasi on noudatettava WCAG 2.1 -ohjeistuksen A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerejä. Laki ei velvoita täyttämään AAA- tason kriteereitä eikä kriteeriä 1.2.4 Tekstitys (suorissa lähetyksissä). Näin ollen lain velvoittamia kriteereitä on yhteensä 49 kappaletta. Tämä sisältää muun muassa:
- Sisällön selkeyden ja helppolukuisuuden.
- Kuville ja videoille vaihtoehtoisten tekstien ja otsikoiden lisäämisen.
- Sisällön väri- ja kontrastivaatimukset.
- Navigoinnin mahdollistamisen pelkällä näppäimistöllä ilman hiiren käyttöä.
Saavutettavuusvaatimukset.fi-sivuilta löydät lisätietoa vaatimuksista ja tästä linkistä WCAG 2.1 -ohjeistuksen vaatimukset.
Valmistautuminen
Vilkas on täällä auttamassa sinua valmistautumaan tuleviin muutoksiin. Tarjoamme ohjeita ja työkaluja, joiden avulla voit varmistaa verkkokauppasi vaatimustenmukaisuuden.
Jos verkkokaupassasi on räätälöity ulkoasu, suosittelemme olemaan yhteydessä myyntiimme alla olevalla lomakkeella, sähköpostitse (myynti@vilkas.fi) tai puhelimitse (ma–pe klo 10–16, 03 410 90 419).
On tärkeää aloittaa valmistautuminen hyvissä ajoin ennen kesäkuuta 2025, sillä iso osa vaatimuksista on riippuvaisia verkkosivuston sisällöstä, ja siihen voit vaikuttaa jo nyt. Suosittelemme tarkistamaan verkkokauppasi nykytilanteen ja arvioimaan, millaisia muutoksia voit tehdä sen sisältöihin.
Vilkas tulee tarjoamaan lähitulevaisuudessa palveluna saavutettavuuskonsultointia sekä saavutettavuusauditointia. Saavutettavuuskonsultoinnissa selkeytämme esteettömyysdirektiivin ja digipalvelulain oleelliset vaikutukset ymmärrettäväksi, sekä esittelemme konkreettisia työkaluja ja keinoja saavutettavuuden parantamiseksi. Auditointipalvelussamme konsultoinnin lisäksi auditoimme oleelliset sivut ja tarjoamme tulokset sekä korjaussuunnitelman havaittujen puutteiden korjaamiseksi.
Lue lisää:
Muutokset digipalvelulakiin (saavutettavuusvaatimukset.fi)
Suomenkieliset WCAG 2.1: lain saavutettavuusvaatimukset verkkokaupoille (saavutettavuusvaatimukset.fi)
Kirjoittaja Fansu Janneh
Fansu toimii Vilkkaalla käyttöliittymäsuunnittelijana sekä -kehittäjänä parantaen verkkokauppojen ulkoasuja ja käyttökokemusta. Hän tarjoaa konsultoinneissaan asiakkaille ratkaisuja, jotka hyödyntävät dataa ja teknologiaa heidän toimintansa kehittämisessä – myös ennakoiden heidän tarpeitaan. Yhteistyössä hän näkee tärkeäksi selkeän ja sujuvan kommunikaation ja erilaisten asiakkaiden tarpeiden tunnistamisen.