Mitä Automaalit.net on meille opettanut? Osa 1/3.
Kirjoittanut Markku Korkiakoski
31.8.2018 0:00
Minulta kysytään usein, mitä omalle verkkokaupalleni “Automaaleille” kuuluu. Varmaankin siitä syystä olen kirjoittanut tästä verkkokaupastamme blogeja vuosina 2011–2012 sekä kertonut tarinamme lukuisissa seminaareissa.
Nyt olisi siis hyvä hetki päivitellä Automaalit.netin kuulumisia. Teille, joille tämä tarinamme ei ole vielä tuttu, niin kerrataan hieman, mistä lähdimme liikenteeseen kymmenen vuotta sitten. Isäni oli Pohjois-Suomen alueella perinteinen automaalikauppias, jolla aika ja raha paloi tien päällä asiakkaita tapaillessa. Ja kun ikää alkoi olemaan silloin yli 60 vuotta, alkoi tämä luonnollisesti käymään raskaaksi. Näihin aikoihin Vilkas lanseerasi Suomeen ensimmäisen edullisen ja helppokäyttöisen verkkokauppapalvelun. Toki tämän myötä ehdotin isälleni, että myös automaaleja voisi myydä verkossa. Alkuun tämä idea vain nauratti häntä: “Ei näitä automaaleja koskaan osteta Internetistä. On tainnut tuo verkkokauppa sekoittaa pääsi lopullisesti!” Jossakin vaiheessa, varmaankin säälistä, isäni suostui kokeilemaan verkkokauppiaaksi ryhtymistä, ja siitä se kaikki sitten lähti.
Olemme saavuttaneet kymmenessä vuodessa tukevan aseman automaalien ja tarvikkeiden verkkokauppiaana Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Liikevaihto on ylittänyt miljoonan euron, josta noin 30 % tulee Ruotsista ja 10 % Tanskasta. Samaan aikaan olemme laajentaneet liiketoimintaa myös kivijalkaan. Uskomme myös monikanavaisuuteen ja sen mahdollisuuksiin parantaa asiakaspalvelua paremmaksi. Oulun varaston lisäksi olemme avanneet toisen varaston ja noutopisteen Vantaalle keväällä 2018 palvellaksemme pääkaupunkiseudun asiakkaita paremmin. Kivijalasta muodostuva liikevaihto on vielä vajaa 20 % mutta kasvaa nopeasti sitä mukaan, kun asiakkaat löytävät myös tämän perinteisen fyysisen palvelupisteen. Eipä isä olisi koskaan uskonut, että hänen laskevan, pakokaasun katkuisen bisneksensä päälle rakentuu merkittävää kansainvälistä liiketoimintaa verkosta käsin. Liiketoimintaa, joka työllistää sesonkina parhaimmillaan kahdeksan automaalauksen asiantuntijaa. Nykyään isäni on onnellisesti jo ansaitulla eläkkeellä ja veljeni Kari Korkiakoski, joka on myös Suomen siteeratuin asiakaskokemuksen asiantuntija ja tietokirjailija, toimii yhtiön toimitusjohtajana.
Mitä tästä voimme oppia? Mieleeni tulee ainakin kolme merkittävää opetusta:
- Älä sano koskaan: “ei koskaan”.
- Erikoistumalla voi päästä pitkälle.
- Verkosta voi tulla kivijalkaan, mutta päinvastainen liike on erittäin haastavaa.
Eikä tässä vielä kaikki kuulumiset. Seuraavassa Automaalit.net-verkkokauppaa koskevassa blogissa käsittelen enemmän sitä, kuinka olemme toteuttaneet yhtiön tietojärjestelmät. Kiinnostavinta tässä lienee, miten rakentaa skaalautuva ympäristö, joka tukee liiketoiminnan kansainvälistymistä sekä monikanavaisuutta, asiakasta unohtamatta.
Tässä vielä aikaisemmat blogit, jos haluat tutustua mm. Automaalit.netin matkasta kohti kansainvälistä ja monikanavaista liiketoimintaa:
Tägit:
asiakaskokemus
Kirjoittaja Markku Korkiakoski
Markulla on verkkokauppa-alasta jo 22 vuoden kokemus sekä Vilkkaalla että itse verkkokauppiaana. Hän on auttanut lukuisia suomalaisia yrityksiä menestymään verkossa asiantuntemuksensa ja käytännönläheisen otteensa ansiosta.